Hop til indhold

opfedning? hjælp


Chris90

Recommended Posts

Hej

Jeg har en kat på næsten 6 år..

hun har altid været godt i stand (ikke fed, eller tyk, men buttet måske, uden det har været farligt eller voldsomt), nu har hun tabt sig, og er rigtig tynd. man kan nu mærke hendes ribben og se dem hvis hun strækker sig.

vi har en killing (som ikke er hendes egen) som dier lidt, men det er kun måske en gang hver 2 dag, og vi ved ikke helt om der overhovedet kommer noget ud eller om de bare hygger.

Udover det, så "jagter" den lille hende, dvs hun vil lege, men den store goder ikke, og vi hjælper med at holde den lille væk fra den store.

Hendes pels er også blevet meget ru og elektrisk (hvor den før har været noget af det aller blødeste), så vi mistænker lidt at hun er lidt stresset..

nu er det sådan at jeg ikke kan lide hun er så tynd, så jeg vil gerne "fede hende lidt op", om man så må sige. ved dog ikke hvordan eller hvorledes?

nogle der har nogle råd?

hun har tørfoder til rådighed hele tiden (vi fik at vide af dyrlægen at den har alt hvad den skal have som katte behøver så hun ikke behøver dåsemad, for det vil hun ikke spise), så får hun lidt youghurt af og til, slikker istallerkner rene når der er sådan nogle men ellers får hun ikke noget, mest af frygt for at give hende dårlig mave..

så alle råd er velkomne og håber der er nogle der vil svare :D

 

god dag til alle

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Uforklarligt vægttab fra buttet til rigtig tynd lyder voldsomt, så katten bør undersøges af en dyrlæge.

 

Mht. stress, så må stressfaktorer mindskes. Og måske kan Feliway have en effekt.

 

Er hun neutraliseret? Katte der gennemgår mange gentagne løbetider kan blive tynde, stressede og syge (livmoderbetændelse).

 

(Det meste) tørfoder indeholder alle de vitaminer og mineraler katte skal have, ja, men det indeholder ikke nok væske. Og så indeholder det typisk også en del (korn, soja mm.) som egentlig ikke er egnet til fodring af rovdyr. Udelukkende fodring med tørfoder kan være hård ved nyrer og urinveje, så tørfoderet bør suppleres med vådfoder af en slags. Hvis hun nægter at spise dåsemad, så prøv at tilbyde hende lidt råt eller kogt kød eller kogt fisk - gerne serveret med lidt af kogevandet. Giv hende kun lidt i starten, så maven kan vænne sig til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hun er ikke sterilliseret og skal heller ikke, hun får p-piller, så kommer ikke i løbetid.

hvad er det der Feliway du snakker om? vi prøver at mindske stressen ved at lade hende passe sig selv og ikke tager hende for meget op uden hun selv kommer hen til os, og vi sørger for at fjerne den lille mis fra hende når vi ser det.. men vi er jo ikke i nærheden hele tiden.

 

det eneste hun gør ved dåsemad er at slikke sovsen af, og lader resten være.. og så synes jeg det bliver lidt for dyrt.

hun får rejer af og til, det forkæler vi dem med. og så får hun kød, som vi måske ikke lige kan spise, og er det kylling, får de gerne en smule inden jeg steger det, så de får lidt råt kød også. koger vi pølser f.eks får de lidt af vandet derfra til at drikke, og vandskålen tømmes i hvert fald 2 gange om dagen, + de drikker fra bruseren når vi er i bad.. så væske får hun masser af.

 

vi gav hende engang tun, netop fordi hun ikke ville spise dåsemad, men så fik vi at vide at tun kan ødelægge deres nattesyn, så måtte jeg ikke give hende det længere for min kæreste, men hun får af og til når ikke han er hjemme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Feliway er feromoner der virker beroligende på katten. Man kan endten købe det som spray, og spraye rundt omkring i kattens miljø eller man kan købe en dispenser der sedder i stikkontakten og afgiver feromonerne kontinuerligt. Jeg vil tro at den sidste løsning vil være bedst for jer. Mange har rigtig gode erfaringer med feliway, og ser en roligere adfærd hos deres kat/katte.

 

Jeg ville, som tinkavera også skriver, overveje om der kunne ligge noget sygdomsrelateret til grund for vægttabet. Mange lidelser ses hyppigt hos katte der for p-piller, fx. brystkræft og livmoderbetændelse. Jeg kan salf. ikke sige om din kat er syg, men det skal altid overvejes hvis en kat pludselig taber sig helt uden grund.

 

Nu ved jeg ikke om de to katte for samme foder, men det kan være en ide at fodre den "gamle" kat med killingens killingefoder da det indeholder flere kalorier.

 

Held og lykke med missen

Link til kommentar
Del på andre sites

ahh sådan en.. den har jeg selv dårlige erfaringer med, og vil derfor ikke bruge de penge på den, da jeg synes det er for dyrt, når jeg selv har erfaret at det ikke virker.

 

vi har netop købt tun til den og prøver nu at se om det hjælper, det ryger i hvert fald ned med velbehag..

mht foder, der får de det samme, killingen har aldrig fået killingefoder, men de får Arion til voksne katte..

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Så kom A.Pedersen mig i forkøbet :-)

 

Ja, lang tids brug af p-piller giver stærkt øget risiko for kræft. Det har jeg desværre selv måttet erfare, tilbage i 80'erne, dengang da jeg (og ej heller min dyrlæge) vidste bedre :'(

 

Du kan sagtens give Arion (eller andet mærke) killingefoder til voksne undervægtige katte. Men hvis det skulle være sygdom, der er årsag til vægttabet, så nytter nok så meget fedtholdigt foder ikke. Altså, jeg aner jo ikke, om katten er syg - men synes, at en dyrlæge bør undersøge OM der skulle være noget galt. Om ikke andet vil det vel være rart at få udelukket....

 

At tun skulle gå ud over nattesyn, har jeg aldrig hørt om, men det har højt magnesium- og saltindhold, der kan belaste nyrerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opsøger også dyrlægen hvis ikke der sker bedring indenfor rimelig tid.

 

ja ved godt at p-piller ikke er sundt for dyr (eller mennesker!!!) men jeg har 2 hunkatte, og synes ikke jeg har 3000kr til at får dem sterilliseret, da jeg selv står og har hårdt brug for mine små penge.. p-piller der er det jo "kun" 150 ca hver 5-6 mdr, så det er lidt nemmere at overkomme...

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja feliway er lidt dyr, især hvis man ikke syntes at se nogen effekt af den :) Jeg ville nok skifte til killinge foder, både fordi det er bedst for killingen mht. vækst og fordi det kunne være med til at fede den store mis lidt op :)

 

Kan kun give tinkavera helt ret mht. tun - det kan være hårdt for nyrene at fodre med tun.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. til stress, en "gammel kat" og en lille killing, er som regel ikke den bedste kombination. Jeg vil derfor foreslå jer at anskaffe en killing mere, så de to små kan lege sammen, og jeres anden hunkat kan få tid alene. Det er jeg sikker på vil afstresse hende, og hvis det ikke er sygdom, vil hun stille og roligt begynde at tage på i vægt igen.

 

Derudover synes jeg måske, hvis I nu satte lidt penge fra, til neutralisering, at det vil være det bedste. Det er ikke altid at en p-pille er nok i ugen, og går de uden for kan I meget hurtigt ende med killinger. Nogle hunkatte (især mig) begyndte at kaste dem op igen, når jeg ikke så det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Henriette:

mine katte kommer ikke ud, og kommer ikke i nærheden af andre katte, så det er ikke muligt at der kommer killinger :) og hun kaster sjældent op, og vi har set hende i løbetid, og vil kunne genkende signalerne :)

mht at sætte penge af, ja det kunne vi, men lige nu står vi og skal indrette børneværelse, og købe babyudstyr, så det er ikke så nemt, :)

og endnu en killing er udelukket, vi bor i lejlighed, og 3 katte er for mange, det ville ikke gå for nogle af os. og slet ikke med en kommende baby også.. så er 2 katte altså rigeligt :)

vi prøver med noget tun og kylling osv for at fodre hende lidt op med det hun plejede at få førhen, og så ser vi tiden an og ellers opsøger vi dyrlægen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

OPDATERING:

missen har det i dag rigtig fint, hun tog på igen og blev meget kælen som altid

der var et gratis sundhedstjek ved dyrlægen for nogle uger siden, som jeg valgte at benytte mig af (yay første dyrlægebesøg i kattens næsten 6årige liv :P) men hun var sund og rask og fejler INTET (andet en begyndende tandsten, men det kan børstes væk), og han sagde god for at vi kunne fortsætte med p-piller indtil vi havde råd til at sterillisere hende. han mente også det var stress hun havde haft pga den nye killing.. så det er jo bare fantastisk og alle har det godt igen :D

Link til kommentar
Del på andre sites

OPDATERING:

missen har det i dag rigtig fint, hun tog på igen og blev meget kælen som altid

der var et gratis sundhedstjek ved dyrlægen for nogle uger siden, som jeg valgte at benytte mig af (yay første dyrlægebesøg i kattens næsten 6årige liv :P) men hun var sund og rask og fejler INTET (andet en begyndende tandsten, men det kan børstes væk), og han sagde god for at vi kunne fortsætte med p-piller indtil vi havde råd til at sterillisere hende. han mente også det var stress hun havde haft pga den nye killing.. så det er jo bare fantastisk og alle har det godt igen :D

 

Dejligt! Og rigtig fedt med dyrelægen, det er altid godt til at få ro i sindet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...