Hop til indhold

Sår + markant ændret adfærd


pixton

Recommended Posts

Jeg har et problem med min stakkels kat. Den er steriliseret og ca. 3 år gammel. Problemet er, at den har sår (eller noget der minder derom) forskellige steder, blandt andet på halsen, ryggen og nedre mave. Sårene, der er tydelige at mærke men ikke synlige på grund af pelsen, opstår ikke nye steder, men er i stedet mere eller mindre permanente. Jeg troede først at den havde været op at slås med en af nabolagets dødsfjender, men det er højst usandsynligt, da det er 5 måneder siden de opstod.

 

Den fejler ikke kun noget fysisk, men er også adfærdsmæssigt uigenkendelig. Den klør sig meget, og vasker sig uendeligt meget - nærmest febrilsk til tider, og den er svær at komme i kontakt med under vask. Den har ændret sig kolossalt meget, og er nu en helt anden kat. Før var den meget legesyg, men det er den ikke så interesseret i mere, og når den leger, bliver det hurtigt afbrudt af vask og kløe.

 

Den går heller ikke rundt i huset mere, men spæner fra sted til sted. Det er yderst mærkværdigt at være vidne til.

 

Den sover ikke nogen af de steder, den tidligere gjorde, men finder nye steder, hvor den opholder sig lang tid. Disse steder ændrer sig med dage eller ugers mellemrum.

 

Hvis man sætter den op i sofaen, eller dens gamle stol, stritter den imod og løber hen til dens nye steder. Og hele tiden følges dette op med grundig vask på vask. Det hele virker ritualbaseret (f.eks. altid at hoppe op i vindueskarmen, når den kommer ind ad kattelemmen - altid).

 

Er der nogen der kan genkende dette, eller har nogen forslag til behandling? Den får vådkost, tørkost, vand og en lille smule kaffefløde hist og pist.

 

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det du beskriver lyder rigtig ubehageligt både for dig og for katten. Jeg vil helt sikkert få en dyrlæge til at se på katten. Det kunne lyde somom den har en hudlidelse af en art eller evt. lopper/loppeallergi...et eller andet fejler den jo ihvertfald og det skal der kigges på. Den ændrede adfærd kan meget vel hænge sammen med det ubehag katten føler hvis den klør eller er generet i huden. Når katte vasker sig unormalt meget kan det være fordi det klør. Det med at den ikke vil ligge der hvor den plejer kan jo hænge sammen med at den forbinder disse steder med ubehag, fordi den her har oplevet at det gør ondt/klør i huden - den ved jo ikke at det ikke har noget med stolen/sofaen at gøre, så den vil hele tiden prøve at finde nye steder hvor den tror den vil være bedre tilpas.

Endeligt skal det siges at nogle katte kan begynde at slikke sig meget pga. stres. Men her vil de ofte slikke hårene helt af i symmetriske mønstre på begge sider af kroppen.

 

Men unaset hvad så skal i da afsted til dyrlæge - katten har det jo ikke rart!

Link til kommentar
Del på andre sites

Er enig med Pedersen. Det første der lige faldte mig ind er lopper. Det har du forhåbentligt tjekket for, og hvilken loppemiddel bruges der. Mange katte har nemt ved at få allergi overfor Frontline.

Jeg vil tage en snak med dyrlæge, ring hurtigst muligt og få fortalt ham/hende hvordan landet ligger, og så få en konklusion, formentlig vil de gerne se katten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Åh, stakkels mis, det lyder slemt.

 

Min første tanke er lopper og loppeallergi - især fordi du skriver, at katten spæner afsted fra sted til sted. Men det kan jo også være at den "bare" er ved at blive bims af den ubehagelige kløe, (som måske skyldes noget andet end lopper).

 

Lopper kan afsløres ved, at du kæmmer kattens pels med tættekam. Hvis der er noget mørkt drys er det sandsynligvis loppeekskrementer. Læg drysset på et hvidt klæde eller køkkenrulle og gør det vådt. Hvis de bliver rødligt (blod) så er det med 99% sikkerhed lopper.

 

Og hvis du skal i gang med loppebehandling (hvilket jeg tror du skal) så brug ikke Frontline - det sker for ofte, at det slet ikke har nogen effekt.

Advantage virker bedre. Og så er det vigtigt, at kuren gentages hver 3.-4. uge.

Og så skal der gøres grundigt rent overalt i huset. Støvsuge gentagne gange i sprækker både her og der (og smide støvsugerposen ud hver gang). Vaske dyner, puder, tæpper osv. ved 60 grader.

 

Lad os få en opdatering, når I har fundet ud af hvad det er.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil straks gå i gang med loppebekæmpelse og de tiltag der skal til med støvsugning med mere. Jeg vil forsøge med Advantage, eventuelt i konsultation med en dyrlæge.

 

Men jeg har aldrig set en loppe på eller omkring katten, ikke een, og jeg har megen nærkontakt med katten. De er måske ikke så nemme at få øje på?

Link til kommentar
Del på andre sites

Som regel vil man have lagt mærke til lopperne hvis katten har dem, men ikke altid. På en lys kat er de meget nemme at se, men det kan være svært på en mørk kat. Prøv at kæm den med en tættekam som tidligere er forslået - så kan du i hvertfald se om der er lopper. Lopper er brune og lidt større end menneske lus, og så er de lyn hurtige :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Så har jeg været 2 gange på dyreklinik. I første omgang fik jeg rådgivning, ligesom jeg har fået af jer (tak for det i øvrigt), og jeg har efterfølgende gået pelsen igennem med en kam. Jeg har tjekket efterladenskaberne sammen med dyreklinikken, og er nu gået i gang med en Advantage-behandling. Om det er lopper der er skyld i det hele vil tiden vise, men det håber jeg sandelig. Tænk hvis den gamle mis vendte tilbage.

 

Så nu må vi se hvad der sker.... Glædelig jul.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, der er tydelig effekt. Den vasker og kløer sig betydeligt mindre, og den er blevet meget mere legesyg. Jeg tror den er på vej til at blive normal igen. Den var tydeligvis inficeret med et eller andet, så når de fire uger er gået, vil jeg give den en omgang til for en sikkerheds skyld.

Det lader til at være en stor succes, så hurra!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må være ærlig og sige at jeg kan kun anbefale at du bliver ved med at behandle med lopper, også efter de er væk...

 

Det tog mig næsten 5 mdr at blive loppefri her i sommers, og det var simpelthen så frustrerende at gøre alt, og så stadig se din kat være ved at gå ud af sit gode skind. Heldigvis er Zika-missen da nu loppe fri, og meget mindre stresset.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...