Hop til indhold

Kan en GPS-tracker gøre en indekat til udekat?


Hans Christian

Recommended Posts

Hej alle.

 

Jeg går og overvejer, at anskaffe mig en kat, fordi jeg for første gang skal flytte i ejerlejlighed. Nu har jeg fulgt nogle passionerede debatter omkring inde/udekatte, og jeg vil hverken udtale mig om det ene eller det andet, eftersom jeg ingen erfaring har mht. hold af kat. De råd der går igen ved hold af indekatte jeg har læst er, at de skal være neutraliserede, ikke være vant til at være udekatte, antallet må gerne være 2 (for beskæftigelsens skyld), og de skal aktiveres.

 

Nu har jeg ikke købt nogen lejlighed endnu, men det bliver i alle fald en lejlighed i et område med en del natur, men lejligheden kommer sandsynligvis ikke til at ligge i stuen, så katten kan ikke komme ud og ind på egen hånd.

 

Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg gerne lade katten komme ud i naturen, og derfor har jeg grublet over, om en farbar løsning kunne være, at påsætte en gps-tracker på katten (det kan sagtens lade sig gøre, og det virker), sætte den udenfor ejendommen (når den vil ud) og så følge dens færden på min mobil eller på computeren, indtil den kommer tilbage igen og vil ind. Men kan man lære en kat at komme nedenfor ejendommen på faste tidspunkter f.eks. til spisetid og kan den klare sig, hvis den en dag ikke kommer til det faste tidspunkt, og man er nødt til at tage afsted i nogle timer her om vinteren, når den nu ikke selv kan komme ind i lejligheden? Måske kan man lære den at komme, når man bruger en klikker f.eks.?

 

Summa summarum. Er den ide mulig eller urealistisk? Ellers må jeg jo bare acceptere, at katten må være indekat uanset, at vi bor i et grønt område eller gå med den i snor.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

 

De råd der går igen ved hold af indekatte jeg har læst er, at de skal være neutraliserede, ikke være vant til at være udekatte, antallet må gerne være 2 (for beskæftigelsens skyld), og de skal aktiveres.

 

.

 

Jep, du har fundet de rette råd :-)

Jeg kender ikke til denne GPS-tracker, men det må vel være et apparat, der skal fastgøres til halsbånd (?) Alene af den grund synes jeg, at det er en dårlig ide. Rigtig mange katte kommer slemt til skade, og det der er endnu værre, pga. halsbånd :(

Om din ide er urealistisk? Det tror jeg. Ideelt er det i hvert fald ikke.

 

Eftersom du endnu ikke har købt lejlighed, og hvis du er besluttet på at få kat, som skal have udeadgang, så vil jeg virkelig anbefale dig at gå efter en stuelejlighed.

Mange katte har sikkert et godt liv som indekatte. Men mulighed for græs under poterne og vind i knurhårene, er altså en rigtig god ting for katte.

Med indekatte skal du være opmærksom på, at de kræver en hel del (mere end hvad man lige forestiller sig ;-))

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej. Man kan få flere forskellige gps-trackere bl.a. denne her: http://www.mr-lee-catcam.de/cattraq/ct_how3_en.htm

 

Hmm....det må da være muligt at påsætte den tracker med et bånd på en måde, så katten ikke kan blive kvalt eller komme slemt til skade.

 

Kan en kat ikke lære at komme hen i et område, hvis den vil ind? Den skal jo ikke lære alle mulige kunstner eller noget. Jeg har da læst på nogle andre sider, at nogle katteejere har vænnet deres kat til at komme til spisetid, så de har kunnet lukke den ind i huset, hvis de efterfølgende skulle væk i mange timer. Jeg har endda også læst, at andre kunne få katten til at daske til en klokke på huset med poten, så de kunne høre, hvis den ville ind.

 

Problemet med de lejligheder jeg har set er, at der er rækkehuse nede i stuen, og dem har jeg ikke råd til. Derfor bliver det nok ikke en stuelejlighed.

 

Mht. indekatte så er jeg godt klar over, at det ikke er som at have fisk i et akvarium ;-). Jeg har haft hund som barn og var vant til at motionere den og beskæftige den på alle mulige andre måder, så hvis man vil have et kæledyr, så må man gøre en indsats.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Selve ideen med altid at kunne se, hvor ens kat befinder sig er jo en forjættende tanke. Men desværre lader det sig ikke gøre at sikre en kat med halsbånd mod at komme til skade med det. Og de slip-let -halsbånd, der sælges som sikre, er falsk tryghed.

 

Udfra målene på den GPS-dims, du linker til, synes jeg heller ikke, det lyder som en god ide at sætte på en kat. Katten vil uden tvivl blive generet af den, og forsøge at få den af - og så er det den farlige situation opstår med et forben eller underkæbe, der pludselig er i klemme i halsbåndet.

 

Et par eksempler på hvor galt, det kan gå (ubehagelige fotos):

 

http://www.thealfiefund.com/new_page_5.htm

 

http://www.fabcats.org/owners/safety/collars/case.html

 

http://www.burnhamandhighbridgeweeklynews.co.uk/news_extra/pets/4704925.The_dangers_of_cat_collars/

 

 

Det, du har læst om katte, der kommer hjem til ”spisetid”, må være om katte, der bor nede ved jorden. De fleste katte har forresten ikke faste spisetider, men i stedet en fyldt skål med tørfoder, så de selv kan spise mange små måltider i løbet af dagen - og dertil vådfoder 1-2 gange dagligt.

Mine katte banker på vinduet i havedøren, når de vil ind eller ud (lille indhegnet rækkehushave), så ja, katte kan sagtens give besked om, at de vil ind, men det er nok ikke realistisk, at katte kan lære at bruge dørtelefonen ;) .

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at du er klar over, at katte kræver mere end akvariefisk :-) Det jeg mente med, at indekatte kræver meget var, at de kræver enormt meget mere end katte, der løber frit. Ikke bare skal indekatte aktiveres; hjemmet skal i høj grad indrettes efter, at det jo er kattens territorie; vinduer og altan skal sikres så katten ikke falder ned; der skal slæbes mængder af kattegrus hjem; og katte kan være aktive på tidspunkter, hvor mennesker sover; osv. osv…..

 

Men held og lykke med i første omgang at finde en lejlighed. Så skal det blive spændende med katten(e) når det kommer dertil. Og skulle det blive lejlighed på 1. 2. 3. sal, så skal der såmænd nok være en voksen, rolig, indevant kat, der er blevet til overs, og venter på et nyt godt hjem :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen. Tak for dine inputs og kommentarer ;-). Det er ubehagelige billeder. Indretningen har jeg også læst mig til betyder en del, så kradsebræt og klatrestativ er vist et must. Min kammerat var så naiv at tro, at hans indekat skam ikke ville hoppe fra altanen og ud på et arbejdsstillads, som var sat op til vedligeholdelse af ejendommen :-D. Men det ville den! Så han kom ud på en fin jagt/klatretur, da den ikke ville ind igen og derudover var snotforvirret og bange. Så hønsenet eller noget vil nok være en fordel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er også meget imod halsbånd til katte, simpelthen fordi det er for farligt. Min mors kat kom til at hænge fat i hendes hunds halsbånd, så hvad kan de ikke ende med ved deres egne?

 

Ift. at komme hjem til spisetid osv så er min misling nok egentlig et ret godt eksempel.

 

Hun bliver lukket ud når jeg kører afsted om morgenen, men har så adgang dagen igennem via en kattelem. Men hver dag når jeg kører ind i indkørslen og stiger ud af bilen kommer hun løbende og mjaver. Hvis kattelemmen er lukket og hun vil ind hopper hun op på døren som en anden Garfield.

 

Men selvom hun er rigtig god til at komme hjem når jeg kommer, så er der dage hvor hun ikke kommer, eller hvor jeg lige ser hende mens hun piler efter et blad i vinden, opdager en fugl der skal jages eller også er hun ude og føjte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera
Hej igen. Tak for dine inputs og kommentarer ;-). Det er ubehagelige billeder. Indretningen har jeg også læst mig til betyder en del, så kradsebræt og klatrestativ er vist et must. Min kammerat var så naiv at tro, at hans indekat skam ikke ville hoppe fra altanen og ud på et arbejdsstillads, som var sat op til vedligeholdelse af ejendommen :-D. Men det ville den! Så han kom ud på en fin jagt/klatretur, da den ikke ville ind igen og derudover var snotforvirret og bange. Så hønsenet eller noget vil nok være en fordel.

 

Ja, det var naivt af kammeraten. Men godt katten ikke kom til skade, som det desværre sker for mange katte hvert år :-(. Og når katten så er røget ud af vinduet eller sprunget ud over altanen, så siger ejeren måske "jamen den har aldrig gjort det før". :S. Hønsenet er en herlig ting ... til altaner og vinduer. (Som haveindhegning tæt op ad en hæk er det noget skrammel!).

 

Kattens Værn har forresten en brochure med anvisninger på sikring af vinduer, og i bogen Katte i Lejlighed, af Katrin Behrend, er der også ideer.

 

Og ja, kradsetræ er et must for indekatte - helst med køje :D.

Heldigvis kan man få nogle ganske pæne kradsetræer, som ikke skæmmer indretningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, ja det lyder jo ikke så rart. Men det er da mærkeligt, at der ikke er nogle firmaer, der har opfundet et sikkert halsbånd til katte i vore dage...?

 

Mht. din kat så kan jeg godt se, at man ikke er garanteret, at katten kommer, når man vil have det. Og hvis den så må være længere tid ude i kulden, så er det jo ikke så smart. Jeg har læst et andet sted (læser meget hvad der vist også er åbenlyst efterhånden ;-) ), at man godt kan træne en kat til at reagere på en hundefløjte. En hundefløjte laver en højfrekvent lyd, som mennesker ikke kan høre, men katte kan godt. Men altså... det vil jo selvfølgelig være et eksperiment, og det er jo nok ikke en fordel, når man er førstegangsejer. Og når man ikke har en kattelem, ja så opstår problemet.

 

PS: Jeg troede Garfield var for doven og fed til at hoppe? ;-).

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...