Hop til indhold

Kattebakke træning


Tils

Recommended Posts

Hej,

jeg bor i en 2-værelses lejlighed og ønsker mig brændende en kat. Da jeg tidligere har haft kat, kender jeg til besværet med kattebakke, og må indrømme at det er det eneste der taler mig fra at få en kat pt., jeg har dog en altan (som vil blive indhegnet med net) hvor jeg har overvejet at stille kattebakken. Mit problem er dog, at det ikke er muligt at få en kattelem i altandøren. Jeg vil derfor høre jer om I tror det er muligt at træne katten til at miav'e når den vil på toilet? Nogen som har erfaringer med det?

 

Mange hilsner fra Tils :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvorfor kan kattebakken ikke stå indendøre? Det vil da helt klart være optimalt, ellers vil jeg da ikke anbefale dig at få kat.... (undskyld)

 

Man kan nemt få kattebakketrænet killinger i dag. Jeg har bl.a. en der søger hjem fra december.

Kan kun se at det kan blive en længere proces med at gøre en staldkat renlig...

Link til kommentar
Del på andre sites

... Da jeg tidligere har haft kat, kender jeg til besværet med kattebakke...

 

definer besværet ? Er det lugten , udseendet , spredt kattegrus i hele området omkring ? Der er løsninger på hvert enkelt problem ,

en samlet løsning kunne feks være 131068_marchioro_billf_1.jpg....

 

De findes i maaange varianter , men fælles er "låg" og "dør", farver og højder varierer samt antal af filterindsatser.

 

Den holder faktisk meget godt på lugten , hvis ikke du renser hver dag eller efter hvert besøg , den virker ikke "skræmmende" på katten , at den skal ind i noget for at besørge , og da slet ikke hvis den lærer det fra killing.

Mht grus over det hele , ja det siger sig selv, den kan jo ikke skrabe eller Jo det kan den godt , det ryger bare ikke nogen vegne, kanten og døren holder det hele indenfor....

Syntes du selve gruset er noget gris at kigge på , ja så slipper du for synet - du kan evt eksperimentere med de hvide klumpende sorter (så slipper du også for klamt rødt ler-støv over alt inkl på din misser) eller noget af det der high-tech krystal noget , det skulle også være ultra absorberende og lugt-fjernende

Er det pladsen du ikke har , stil den evt i dit brusehjørne på badeværelset ? Ja jeg kan jo godt fylde mere på , men det er jo nok noget helt konkret du har et problem med ... Kom med mere info og ellers bare pøj-pøj med det :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Mht grus over det hele , ja det siger sig selv, den kan jo ikke skrabe eller Jo det kan den godt , det ryger bare ikke nogen vegne, kanten og døren holder det hele indenfor....

 

Der vil jeg dog sige, at jeg er uenig :) Jeg har sådan en slags kattebakke, men mine katte slæber grus med over det hele i lejligheden. Jeg forstår ikke, hvordan det kan hænge fast på deres poter, så de kan slæbe det rundt, for der sidder ikke noget, når jeg inspicerer poterne :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har en MEGET sart næse og synes kattebakker lugter ligemeget hvilket sand og hvor ofte man gør den ren. Skiftede alt sand hver 2-4 dag og bakken blev rengjort med rengøringsmiddel hver gang inden det nye sand kom i. Vil ikke sige det stank, men sådan en nylagt prut lugter altså af prut ligemeget hvilken kost du giver din kat. (og ja jeg er sart!)

Så derfor har ALLE vores katte lært at sige til når de skal tisse og noget. Vi har aldrig haft problemer med det. Vores katte er halvt inde og halvt ude katte og nu da vi har fået nogle store terrasser hygger de der. De bruger nu en af vores blomsterkummer som de mente de skulle overtage til deres projekter og så er det jo bare at tømme derfra. (Lugten er minimal når du står i frisk luft og tømmer og fimselugten er hurtigt væk når de gør det i fri luft.

Det vi gør når vi ikke er hjemme i længere tid er at lukke katten(e) uden for. Vi har så lavet en dejlig varm hule til dem de kan putte i og vi har ofte nogle katte der synes det er lige så sjovt at putte ude og selv beder om at komme ud end putte i sofaen.

Så mit svar er at JO du kan sagtens lære din kat at sige til når den skal bummelum. En kat er faktisk meget lærenem. Vores katte har lært at de ikke må komme på bordene. Vores ældste kat kom aldrig i vores gamle køkken når jeg var derude (da det var så smalt at man faldt over ham) så sad han og ventede i døråbningen til jeg var færdig i køkkenet. Vil lige sige at hans mad stod i køkkenet og han er mere end madgal og på trods af det blev han stadig ude af køkkenet til jeg enten gik ud eller gav ham lov til at komme ind i køkkenet.

En kat er af natur meget renlig og hvis du lære den at dens bakke står udenfor så siger den til enten ved at komme med lyd eller sætte sig foran døren.

Så bakke eller ingen bakke that is the question - kun du kan besvare.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Tils: tja men hvad når du ikke er hjemme? så ska missen holde det inde fordi den toilet står udenfor og den ikke kan komme til den? eller om natten når du sover, så kan den heller ikke komme af med noget fordi du jo sover og ikke ser at den sidder og vil ud.. du kan sagtens lærer en kat kunster og lærer den hvad den må og ikke må, men at nægte den adgang til toilettet synes jeg ikke er en mulighed du bør overveje!

 

Sofatiger: her vil jeg give linda ret, vi har også en lukket bakke, med lem og det hele, og grus der klumper, alligevel har vi grus i hele lejligheden fordi de slæber det med ud, og de karter meget kraftigt rundt derinde begge to. og det gør det så ikke bedre at den lille synes gruset på gulvet er sjovt at lege med bagefter, så det spredes yderligere. øv

men grundlæggende er jeg enig i at en lukket bakke absolut er bedst...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...