Hop til indhold

Ny katteejer savner gode råd...


Gæst Monster

Recommended Posts

Gæst Monster

:)Hejsa...min datter og jeg har for ca 2 mdr. siden skaffet os 2 katte - brødre fra samme kuld. Og de er rigtig søde - dog syns jeg de "slås" meget...eller er det bare leg ??...og er det almindeligt og stopper det ??..ja, mange spørgsmål, men vi er altså helt nybegyndere...:)

Problemer er, at når de "slås sprinter de fra den ene ende af lejligheden til den anden uden hensyns til hvad der kommer i vejen...ikke særligt rart...så hvad kan vi gøre eller bli´r det bedre med alderen...:)...evt. når de blir kastreret...hvornår skal de det senest ??...

Når vi er hjemme er det nemt nok at opdrage på dem, men når vi ikke er hjemme springer de op i vindueskramen og roder ved alting...hvordan får vi dem vænt af med det ??...

Vi er meget modtagelig for råd, så sig endelig til, hvis der er noget som i mener vi kan bruge...:)...tusind tak for hjælpen !!

 

Hilsen Monster...:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

Når de sloges er der lyd på og flyver der totter af? Hvis ikke tror jeg bare det er leg, meget almindeligt. Gætter på de er 5 mdr, nu da det er to mdr siden i fik dem.

Kastration kan ske fra de er 12 uger, så hvis jeg var jer, vil jeg få det gjort med det samme.

 

Mht. jeres vindueskarme, kan det godt blive lidt af en opgave... Jeg har valgt kun at stille en blomst i mine karme og ikke andet. Blomsten må ikke være giftig for kattene, hvis de finder det sjovt at lege med den. Det er utrolig svært at lære en kat ikke at gå over det hele, uden ondskabsfulde metoder.

 

Henriette

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har haft nogenlunde held til at lære min kat ikke at gå i potteplanterne.

 

Mine metoder var til dels at tage hende ned hver gang hun hoppede derop men jeg kiggede hende i øjnene og sagde "nej". Så kort efter når hun sad på gulvet og kiggede på mig når jeg kaldte roste jeg hende, og nussede hende hver gang jeg kom forbi hende hvor hun ikke var i blomsterne.

 

I perioder hvor hun har været helt vild med blomsterne har jeg brugt en vandforstøver med lidt vand i og sprøjtet på hende. Det skader hende ikke, men hun bryder sig ikke om det.

 

Sammen med tålmodighed har jeg nu en kat på ca 1 år som ikke æder mine potteplanter og faktisk er rigtig god til ikke at gå på bordene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Kastration: Nogle dyrlæger kastrerer allerede fra 12-ugers alderen, andre foretrækker at vente til katten vejer 2 kilo. (Få dem endelig øremærket, når de alligevel er i narkose). Jeres katte må være omkring 5 mdr. gamle nu, så vent ikke for længe med at bestille tid hos dyrlægen.

 

Mht. fræs i hus, møbler og vinduer. Accepter det. De er unge og fuld af krudt, og krudtet skal brændes af :)

Indret jeres hjem kattevenligt og kattesikkert - dvs. ingen nips i vinduer, ingen giftige potteplanter, spir kattegræs (af hvedekerner), anskaf mindst ét højt og stabilt kradsetræ (og henvis dem dertil hvis de kradser i møbler), gerne have flere steder hvor kattene kan være højt til vejrs; og hvis de er indekatte, så sikr vinduer altan med gitter.

 

Især hvis de er indekatte, så hav så få forbud som overhovedet muligt.

Og brug aldrig straf.

 

Læs nogle gode kattebøger (ikke alle er lige gode).

Lene Houe: Kattens Adfærd

Roger Tabor: Forstå din kat bedre - på 100 måder

er blandt dem jeg kan anbefale.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej alle...tusind tak for jeres svar...:)

 

Der kommer nogle få lyde, når de sprinter efter hinanden og kaster sig over hinanden, men ja, det virker som leg, for det går begge veje...:)...først sprinter den ene efter den anden og når de vælter ind i døren eller væggen, ja, så sprinter de den anden vej med forfølgeren forrest...:)

 

Og ja, der er fra april, så de er omkring 6 mdr og skal snart kastreres...:)

 

Jeg har prøvet med en vandpistol og det virker...:)...og krassetræ har vi også...

 

Jeg har lånt nogle bøger på biblio, men nej, de er ikk alle lige gode, men jeg vil prøve dem jeg har fået anbefalet, så tak for det...:)

 

Monster

Link til kommentar
Del på andre sites

Teenagers....hvad kan man sige til det ? :o)

Lyder som et par helt almindelige ungkatte, der nyder hinanden og fart og spænding. Giver Tinkavera helt ret,- man må indrette sit hjem efter kattene, så glem alt om små nips genstande i vindueskarmene. iøvrigt er det da også pænere med et par katte i vinduet !

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...