Hop til indhold

Katten tisser i sækkestol og på gulv!


Shikko

Recommended Posts

Vores kat, som vi har haft i ca. 14 dage, og som er tilløben i en alder af ca. 5-6 mdr., har flere gange tisset i sækkestol i stuen og på gulvet i bryggerset, hvor han holder til om natten og når vi ikke er hjemme. Han er heller ikke god til at dække sine efterladenskaber til, når han besørger i kattebakken. Jeg har ikke oplevet dette før, så jeg er lidt uforståen overfor, hvad der evt. er galt. Han burde jo være vant til kattebakken, og det har han egentlig også vist, at han er, da han som oftest bruger den. Men de sidste par nætter er vi vågnet op til våde plette på gulvet i bryggerset, og han har sågar tisset i mine træsko! Og her i weekende formåede han at tisse i en sækkestol 2 gange!

 

Han er først lige begyndt at blive lukket ud om eftermiddagen. Han kommer hurtigt ind igen, og når således ikke at gøre ret meget udenfor. Det er vores plan, at han skal være ude om natten og når vi i kke er hjemme, så vidt det nu er muligt (kan jo ikke nænne at smide ham ud i frost og sne!). Men det ville nu være rart, om han kunne finde ud af at bruge bakken ordentlilgt!

 

Nogen gode råd eller idéer til, hvad der kan være årsagen???

 

KH Lotte

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Eftersom han er tilløber er det jo ikke sikkert, at han har været vant til at bruge bakke. Så måske problemet kan løses ved at installere en kattelem, så han kan gå ud og besørge. (og selvfølgelig stadig have bakken inde).

 

Hvis han er lukket inde i bryggerset kan dette i sig selv være årsag til, at han bliver urenlig pga. stress/utryghed/frustration.

 

Hvis bakken er lukket, så fjern toppen! Og brug uparfumeret grus, og her i starten med lidt almindelig havejord øverst.

 

Husk også at bakke skal stå et roligt sted, og langt fra madskål.

 

Nogle katte har brug for to bakker - én til stort og én til småt.

 

Urenlighed kan også være et symptom på urinvejslidelse (og er det ofte), så vær obs på ham!

 

Hvis han ikke er kastreret er det nok på tide at få det gjort - inden der også bliver strintet både her og der ;)

Jeg synes, det vil være en god ide at lade dyrlægen tjekke urinen for en sikkerheds skyld. Især vigtigt, hvis intet af ovenstående hjælper.

 

At lade efterladenskaber ligge uden at dække til ... Tjaeh, jeg har også en kat, der ikke altid mener, det er nødvendigt at dække til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

 

Jeg har selv tænkt på det med urinveksinfektion. Han er ikke kastreret endnu, da dyrlægen mente, det var for tidligt (små testikler og kun 1 faldet ned, da vi havde ham til tjek). Dyrlægen nævnte også det med urinvejsinfektion, så måske jeg skal bede hende tjekke urinen, når han skal revaccineres i midten af november.

 

Vi er begyndt at lukke ham ud nu, og det har hjulpet en lille smule. Dog virker det som om, at han ikke er meget for at besørge udenfor. Han er oftet kommet ind og er gået direkte hen i sin bakke. Han skider dog som regel kun i bakken, mens han tisser i vasken... Der er nu gået 2 dage uden "uheld", men vi skal være opmærksom på ham, når han er i nærheden af en sækkestol. For elelrs tisser han i den! Og det er anset, om han lige har været ude eller ej. Måske er han en af de katte, der gerne vil have 2 bakker? Det råd må vi prøve.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst tinkavera

Jeg har før hørt om lignende problemer med netop sækkestole, og måske er årsagen at ”indmaden” lyder og føles ligesom grus, og derfor bliver opfattet som bakke…. Og urinlugten hænger jo ved, og så er stolen dermed blevet til toilet. Tror det bliver svært at fjerne urinlugt fra sækkestol… og svært at få katten til at lade stolen være.

Om det vil hjælpe, ved jeg ikke, men hvis I vil beholde stolen, så kunne I evt. prøve at lægge et stykke voksdug over en periode, så den bliver mindre attraktiv at tisse i.

 

Stress kan forårsage urenlighed … og urinvejslidelser, og jeg lurer jo lidt på, om han reagerer med stress over at blive lukket inde....

 

Dejligt hvis en ekstra bakke kan løse problemet - det er set før, så er værd at prøve.

Evt. kan I prøve med en anden slags grus i den ene af bakkerne.

Fortæl gerne om ekstra bakke bliver succes.

 

Lige et par links:

inges-kattehjem.dk/Urenlighed#Urenlighed

http://www.spoergdyrlaegen.dk/index.php?/blaerebetaendelse-flutd-kat

 

Håber at begge testikler snart er på plads. Det sker dog, at den ene bliver siddende længere oppe, og så må den fjernes der fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Problemet er efterhåndne ikke så stort mere, efter vi er begyndt at lukke Shikko ud, når vi ikke er hjemme og om natten. Han har faktisk heller ikke rigtig brugt sin bakke de sidste par dage, så det må jo betyde, at han er begyndt at besørge udenfor, hvilket jeg synes er rigtig dejligt :D

 

Mht. sækkestolen, så er det heldigvis en af den slags, hvor betrækket er vandtæt og kan tages af og vaskes. Vi har haft det til at ligge i blød i Rodalon, og det har fjernet lugten. Men det er nok rigtig nok, at han forbinder lyden af fyldet med kattegrus. Nu er han dog begyndt at vil sove i den også, så mon ikke tisseriet i den er slut?

 

Jeg tror ikke, han har en urinvejsinfektion. Men til gengæld er han en smule "deform" i rumpen, da han faktisk ikke har en rigtig penis, men nærmere ligner en hunkat med testikler. Det giver ham dog ingen problemer, men det er nok derfor, at tekstiklerne er små og det kun er den ene, der er faldt ned.

 

Vi skal dog stadig holde øje med ham ind imellem, når han er inde. Han kan godt finde på at ville sætte sig i stueplanterne eller andre steder. Men så kommer han bare ud, og så er det problem løst :) Han er faldet meget til ro, efter han er begyndt at være ude. Nu sover han for det meste, når han er inde.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...