Hop til indhold

Hvor længe må katten være alene hjemme?


Uli

Recommended Posts

Hej alle! :)

Hvor længe må en kat være alene ad gangen? Både i det første stykke tid (hvor jeg er indstillet på at tage nogle dage (eller en hel uge?) fri fra arbejde) og når hverdagen først går i gang.

Jeg spørger da jeg går og overvejer at få kat, men jeg er enlig og arbejder fire dage om ugen, hvor jeg er væk hjemmefra ca. 8-16:30 eller 18:30. Er det for længe for en kat at være alene? Hjælper det hvis der er to katte? Og er der i den sammenhæng forskel på at anskaffe sig en killing eller en voksen kat?

Desuden er jeg interesseret i jeres tanker omkring inde vs. udekat. Jeg bor pt. i en stuelejlighed hvor der via terrasse er udgang til større grønt område. Selvom jeg håber på at blive boende her eller i et lignende område de næste mange, mange år, KAN jeg jo risikere at havne et sted, hvor katten ikke sådan lige kan komme ud. Og det er vel ikke muligt at omskole en kat, der altid har været vant til at komme ud? Nogen tanker omkring dette?

Ellers nogen gode råd til en førstegangs-katteejer?

På forhånd tak. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Uli

Mine katte går ofte alene 10-12 timer, da jeg hver uge har to-tre lange vagter på mit arbejde, og kan nemt arbejde seks dage om ugen. Intet problem så længe der er mad og vand.

En killing kræver for det meste meget mere opmærksomhed, og har det oftest bedst med at være to. En voksen kat, vil jeg mene, er nemmere at holde alene, alt efter hvad h*n har været van til. Nu har jeg selv tre voksne (6-4-1 år gamle) og to killinger (4mdr og ca. 8mdr, ham på 8mdr mangler nyt hjem).

Mht. om du skal have ude- eller indekatte, synes jeg er meget op til dig selv. MEN det er nærmest umuligt at få en udekat til at blive til en indekat, da h*n vil længes efter det fri.. Jeg forsøgte med mine to hankatte i sin tid da jeg fik dem, umuligt, de satte sig foran døren og græd...

 

Synes det vil være fint med en uges fri når du anskaffer dig en kat/killing, eller måske to... Da I så begge to/tre kan komme til at kende hinanden osv.

 

Jeg vil dog råde til dig, inden du køber en kat/killing at sondere markedet, undersøge hvor katten kommer fra, dens omgivelser, passer dens personlighed til dig.. Er det huskat du vil have, vil jeg fraråde dig at få en fra en stald, da det kan være umuligt at gøre killingen renlig, hvis de ikke har fået bakketræning. Er det en racekat, synes jeg du skal læse omkring de forskellige racer, og finde den race der passer dig bedst.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for dit svar, Henriette. :)

 

Dvs. hvis jeg nu anskaffer mig to killinger (gerne fra samme kuld?) og er hjemme med dem de første ca. 10 dage - så kan de godt klare at være alene derfra?

 

Hvad med køn? Er det bedst med to af samme køn eller forskelligt køn? Eller har det overhovedet ingen betydning?

Link til kommentar
Del på andre sites

To fra samme kuld vil helt klart være det bedste... De kender allerede hinanden og vil finde trygheden sammen... De ti dage vil være fint.. Jeg anskaffede mig to hankatte forholdvis 3 og 5 år gamle, og havde kun fire fridage.. De har klaret det fint...

 

Køn har som ikke så meget at sige, synes jeg. jeg har selv 4 hankatte og 1 hunkat... Og så lige nogle killinger jeg har til pasning for venner. Så tror her er omkring 10 katte lige pt.

 

Dog for at du ikke skal få indavl vil det nok være bedst i samme køn, medmindre du vil neutralisere i tidlig alder, hvis de ikke allerede er blevet det ved køb.. Hunkatte koster mere end hankatte. Hunkatte kan være mere reseverede. Dog har jeg en hankat, som kun snakker med hunkøn, dvs. ingen mænd skal komme i nærheden af ham... Lidt sjovt.

 

Husk for at få nogle kælne katte, skal de have været i menneskehænder fra helt små, gerne flere gange dagligt.

 

HUSK legetøj og kradsetræ

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...