Hop til indhold

Hvordan bliver man opdrætter?


Stjernemis

Recommended Posts

Er der nogen som vil forklare mig hvordan man bliver registreret opdrætter. Jeg læste et sted at man blot bliver medlem af en klub og søger et stamnavn, betaler for det og så kan man opdrætte. Kan det virkelig passe er der ingen kurser eller andre former for undersøgelser af opdrætter og dennes hjem og katte? Tænker at det er lidt nemt at blive opdrætter så.:confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er, som du beskriver det, nemt at blive registreret som racekatteopdrætter. Hovedklubberne holder opdrætterkurser, men opdrættere har ikke pligt til at følge dem.

At blive en dygtig racekatteopdrætter kræver dog en del research og benarbejde - det er en god idé at sætte sig ind i den race, man interesserer sig for, fx ved at kontakte nogle opdrættere og snakke typer og linier med dem med det formål at kende forskel på linierne og danne dig et indtryk af hvordan dit ideal for racen ser ud, og hvordan det måske kan opnås i dit kommende opdræt...

Da opdræt ikke kun er rosenrødt, kan jeg anbefale dig at læse er denne artikel: http://www.bearcloud.dk/pages/breeding.html

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for dit svar. Jeg påtænker ikke at blive opdrætter men vil gerne have en racekat. Jeg overvejer derfor om jeg vil købe en med eller uden stamtavle. Hvis jeg finder en uregistreret opdrætter som har en han og hun kat med stamtavle der har fået killinger så kan det jo være ligemeget om min killing får stamtavle hvis jeg ikke ønsker at bruge den til avl eller udstilling. Jeg kan jo stadig se hvor den kommer fra og at den ikke er indavlet. Er det ikke rigtigt forstået.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis begge forældre har stamtavle, og killingerne ikke har, bør man tænke på - hvorfor har killingerne ikke stamtavle?? Det er forholdsvist enkelt at få stamtavle på killingerne, og det koster ikke al verden - så hvorfor ikke registrere killingerne, hvis begge forældre har stamtavle? Hvis den ene eller begge forældre har avlsforbud stemplet i stamtavlen, kan killingerne ikke blive registrerede - der er ofte en god grund til, at opdrætteren har valgt at sælge katten med avlsforbud, fx kan der være diverse arvelige sygdomme, der kan videregives til afkom men aldrig komme til udtryk hos forældrekatten, dvs de kommer kun til udtryk, hvis to katte med skjult anlæg for sygdommen parres... Personligt, ville jeg ikke købe en killing uden stamtavle efter forældre med stamtavle - stamtavlen er ingen garanti mod indavl, til gengæld er det en nemmere vej til hjælp hele killingens levetid fra den ansvarlige og respekterede opdrætter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis jeg må give dig et godt råd, så sæt dig ind i den race, der står dit hjerte nærmest - det bliver du gladest for i længden :-)

Der er ikke så mange aktive Colourpoint Perser opdrættere lige nu, så jeg vil anbefale dig at kontakte en opdrætter, som har skiftet race - hun kan sikkert stadig henvise til gode Colourpoint Perser opdrættere - http://www.dk-mosters.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...