Hop til indhold

Ustyrlig kat - desperat brug for hjælp!


tolstrup93

Recommended Posts

Hej alle :)

Min kæreste og jeg købte en killing på ca. 15 uger i slutningen af december 2015 på et kattehjem. Han er født d. 1/7 2015, blev efterladt (højest sandsynlig ingen opdragelse af moderen) og blev kastreret inden vi fik ham.

Han har været rigtig sød de første par måneder og lavede sjove tossestreger som en killing nu gør, men den sidste måned er han blevet mere og mere "sindssyg" som vi kalder det.

Han har en ren kattebakke som står ude på badeværelset hver eneste dag og han får kingsmoor foder to gange om dagen (lidt mere end anbefalet fordi han konstant er sulten).

Min kæreste har et arbejde som gør at han kan være væk i nogle uger af gangen, men ellers er han hjemme som normalt og det samme med mig. Fritz (katten) får, hvad vi mener, nok opmærksomhed og vi putter med ham om aftenen på sofaen.

Problemet er, at han er begyndt at lave rigtig mange narrestreger, såsom at spurte fra den ene ende af lejligheden til den anden, ind i kattebakken, for så at spurte ud i stuen igen imens der står kattegrus og gulvtæpper ud til alle sider og når vi får fat i ham, galoperer hans hjerte afsted.

Derudover, når vi ikke er hjemme, har han lavet lort på gulvtæppet, selvom døren til toilettet er åben og kattebakken er helt fin og han hiver bundproppen op af vores vask og fisker alt det "snavs og skidt" fra rørene op og smider det ud over hele vasken.

Han har også fået den vane at lige så snart der ikke er mad i madskålen (selvom han har haft rigeligt), så miaver han lige så snart maden er væk og om morgenen står han og miaver og kradser på døren indtil soveværelset kl. 5 om morgenen fordi han har spist maden så hurtigt. Nogle gange er han ikke en gang sulten når vi giver ham mad i madskålen, men han miaver over det alligevel.

 

 

Generelt laver han rigtig mange trælse narrestreger ude på toilettet når han er alene hjemme og det jeg har nævnt, er kun få ting han kan finde på.

 

Vi er desperate efter hjælp til hvoirdan man evt kan afrette ham.Vi bruger en sprayflaske med vand, som har hjulpet en del på nogle af hans uvaner, men det er svært at afrette ham når han laver de fleste af uvanerne når vi ikke er hjemme.

 

 

Vi vil ham det bedste og vi vil så gerne beholde ham, men tanken har desværre strejfet os, at vi bliver nødt til at komme af med ham igen hvis ikke vi kan få rettet op på ham. :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Læs en bog, søg på google eller Spørg nogen lokale katteelskere om de vil komme hjem til jer og "undervise" lidt.

Lad killingen komme udenfor og lege sig træt hvis muligt.

evt lad nogen børn lege med killingen, så bliver den så dejligt naturligt træt.

evt skift foder

 

Det er netop derfor jeg skriver her for evt at få lidt råd ☺️ Vi bor i lejlighed på 3. Sal, så han får ikke mulighed for at komme ud og vi kender ingen børn som kan lege med ham, desuden skal vi også selv være hjemme før der kan komme børn på besøg ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Det lyder som om, at din kat har en masse energi, som den ikke rigtigt kan komme af med. Nu kan jeg se at den er en indekat, men det lyder som om at den trænger til at komme ud, det er desværre ikke alle katte, som kan acceptere et "inde" liv. Din kat lyder frustreret og alt for aktiv. Leg mere med den, kast evt. godbider rundt (det gør jeg selv) og så kan den løbe efter dem (jagt). Katte er "vilde" kæledyr og har brug for så mange naturlige ting, såsom at jage, afmærke territorium, osv. derfor er det vigtigt ikke at straffe den for sine naturlige instinkter. Jeg tror ikke, at du kan tæmme den, så den elsker at være indekat og det lyder også lidt ærgerligt for den. Men enten bliver I nødt til at være mere aktive, når I er hjemme med den, så du sikre dig, at den har brugt sit krudt når du smutter, I kan også overveje en legekammerat til den eller finde et hjem som kan give den det udeliv, som den higer efter.

 

Har selv to katte og den ene gad ikke at være indekat, hvilket forårsaget at den sprang ud fra 2. sal. Jeg blev nødt til at finde en løsning og fandt et andet hjem, så den kunne blive udekat.

 

Håber på at du/I finder en løsning :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Din kat keder sig rigtig meget. Jeg har selv sådan en derhjemme. Heldigvis kan han gå frit ud. Men der forekommer stadig vilde løbeture i huset op og ned af trapperne. Forslag - leg med den så meget du har mulighed for. Du kan for eksempel også købe et bræt til den, hvor man kan smide godbidder på, hvor katten bliver udfordret.

fun board.jpg

Der findes mange legetøj, som kan aktivere katten også mens man er væk. Klikkertræning kan også være sjov og udfordrende aktivitet. Læs mere om det på nettet.

Held og lykke med at aktivere katten :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...