Hop til indhold

Hjælp til lugtgener??


Gonzales

Recommended Posts

Hej allesammen.

 

Jeg har et problem med at vores kattebakke MEGET hurtigt begynder at lugte dårligt :(

 

Det er en lukket bakke, hvor lemmen er taget af. Vi bruger Extreme Classic og der er ca. 15 cm grus i bakken, så den er godt fyldt op.

Bakken bliver tømt 2-3 gange om dagen efter behov og vasket fuldstændig hver 3. uge.

Gonzales får primært tørfoder (uden korn) og én gang om dagen vådfoder (veksler mellem Animonda og det lækreste kyllingefoder fra Applaws).

Han bruger bakken som han skal og dækker altid det til som han har lavet.

 

Alligevel er der en lidt sur lugt omkring bakken (typisk katte-bakke-lugt) der trækker ud i andre rum.

 

Jeg tømte bakken fuldstændigt i lørdags, vaskede den først med Rodalon derefter brun sæbe og fyldte HELT nyt grus i. Nu er det onsdag og her lugter allerede igen.

 

Hvad pokker gør jeg galt? Eller hvad kan jeg gøre anerledes?

 

Jeg tænkte om der er forskel i kvalitet af selve kattebakken, men det ser ud som om de fleste er lavet af det samme..

 

Håber der er en der kan hjælpe :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender ikke til problemet, ud over, at der i kort tid selvfølgelig lugter af lort når en af kattene har været på bakken.

 

Og bakkerne her bliver altså kun vasket ved grusskift , såfremt der er rester af afføring nede i bakken hvor gruset har skjult det, eller hvis kattetis er trukket igennem så bunden er fugtig. Og grusskift sker ca en gang om måneden

 

Jeg ved ikke hvad du kalder typisk kattebakkleugt når du samtidig kalder det en sur lugt.

 

men jeg har faktisk en mistanke om, at det kan være brun sæbe der er problemet.

 

min mening er, at alt hvad der vaskes med brun sæbe får en speciel lugt der ikke er behagelig, uanset hvor meget man så skyller efter.

 

I øvrigt forstår jeg ikke hensigten med den brune sæbe, som jeg vil kalde totalt overflødig, når bakken rengøres med rodalon, da rodalon er bakterie- og lugtfjernende

Link til kommentar
Del på andre sites

Bakken her lugter hele tiden også selv om den lige er blevet tømt.

Jeg har nemlig også læst og hørt at det burde være nok at skifte al gruset en gang om måneden, og derfor undrer det mig at der lugter så meget.

Jeg mener bare at jeg synes at kattebakken lugter surt, men at det er den lugt jeg forbinder med kattetis.

 

Forrig gang vaskede jeg ikke efter med brun sæbe og der havde vi samme problem. Grunden til den brune sæbe nu er at Rodalon er giftigt, så vil bare sikre mig at det er helt væk.

 

Der er aldrig rigtig afføring hverken på kanterne eller i bunden, så der burde ikke være noget der kan stå og lugte. Bakken er kun 5 uger gammel, så selv om der er ganske få ridser burde den ikke skulle skiftes. Medmindre det er kvaliteten den er gal med, men umiddelbart er plastic jo plastic.

 

Det er bare super frusterende hele tiden at have den lugt hængende når man har prøvet alt :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...