Hop til indhold

Kat nr. 3? God eller dårlig idé?


Silja N

Recommended Posts

Hej.

Jeg er ny herinde. Jeg har oprettet en profil i håb om at i kan hjælpe mig med at tage en beslutning om at tilføje et nyt medlem i min lille familie.

Jeg har sammen med min kæreste 2 katte - et af hvert køn. Disse er rimelig jævnaldrende på omkring 1 år. Diesel (hankatten) er utrolig legesyg, men vores hunkat (Lilo) er ikke vildt begejstret for de vilde lege (i hvert fald ikke al tid).

Det var ikke meningen at vi overhovedet skulle have en ny kat, men så var det at min mors hvide maine coon tilfældigt fik killinger her for nogle uger tilbage. Jeg har sidenhen forelsket mig i den ene af killingerne. En lille hvid han med heterokromi.

 

Hvad er jeres tanker og erfaringer med at bringe en 3. kat ind i familien?

Håber at i kan hjælpe mig, da jeg nødigt vil gøre noget der kan være til gene for mine katte og den lille ny (selvfølgelig, når den bliver gammel nok) :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kaldes i daglig tale at være Odd-eyed når en kat har to forskellige farvede øjne, hvis nogen lige studser over hvad heterokromi betyder.

 

Og lad mig sige det med det samme, hvis det ene øje er blåt, er der stor risiko for at katten er døv på øret i samme side som det blå øje....muligvis heldøv.

Hvide katte er i forvejen i større risiko for at være døve end andre farver katte og 80 % større risiko end andre hvide katte hvís de har blå øjne, og derfor må man ikke avle på hvide katte medmindre de er testede for døvhed..

 

Er din mors hvide MCO blevet BAER-testet og frifundet for døvhed og dermed fået avlsgodkendelse?

 

Grunden til jeg synes det er meget vigtigt at vide, det er at hvis der er den mindste smule risiko for, at den hvide killing er døv, så kan det ikke anbefales at anskaffe den, da døve katte mangler vigtige kommunikationsredskaber i forhold til andre katte, fordi de udelukkende har kropssproget at aflæse og ikke kan høre advarsle o.s.v.

 

Så om emnet generelt: En kat mere eller ej.

 

Så er der det at sige til det, at det ALDRIG er for kattenes skyld eller af hensyn til dem, at man skal anskaffe flere katte.

Det er udelukkende eget behov, men det er noget man pådutter kattene.

 

Og nogen gange går det godt og de gamle katte lærer at acceptere en ny så de kan leve i fred og fordragelighed.

Nogen gange kan kattene også blive gode venner.

 

Men i mange tilfælde kommer det aldrig til at fungere og man risikerer også, at det går ud over rollefordelingen og harmonien blandt de katte man havde....selv om man måske vælger at indse tingene ikke fungerer og kommer af med den senest ankomne kat igen.

 

Så et lotterispil er det hver gang...det afhænger af alle involverede kattes temperament.

 

Man kan ikke lokke kattene til at komme overens og man kan ikke skælde dem ud og opdrage dem til at kunne gå sammen.

 

Man kan ikke sige hvad du skal gøre, det er udelukkende op til dig selv at vurdere...du kender dine katte bedst.

 

Men hvis de ikke fungerer uden problemer af nogen art nu, så tror jeg du skal lade være.

 

Men udgangspunktet bør helt klart være, at killingen skal testes og være hørende.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er ret enig i de foregående skribenter.

 

Men vil lige påpege, at der netop hos racekatte gøres meget for at teste, og netop ikke avle på dyr med sygdomme, der er aevelige.

Er moderen testet? Eller er hun ægte uden tavle?

 

Hvis killingen er døv, bør man ikke avle mere på moderen- og få killingen neuteret.

 

Jeg har selv en arvelig hørenedsættelse, så mine katte er vant til: De skal MIJAAVE højt- evt lige tage fat i mig med en pote. Dumme er de ikke!

En døv kat er handikappet- og skal passes på, men i stedet for ØH ØH NEJ!- kan man fx trampe i gulvet- og kommunikere visuelt- lidt som tegnsprog- og bruge sit kropssprog og mimik. Men en døv kat vil få begrænset ud af samvær med andre katte.

 

NR 3. Tænk over det! Tænk så igen...

 

Jeg er også helt vildt killingeskruk pt- min genbo har killinger.

 

Men- de vil være synd for de gamle/killingen- mine er ret dominante- det var rigeligt med Bimseblå- der er dominant.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Min mors maine coon, var købt fra en gård, som ikke havde avlet på deres coons og de har heller ikke stamtavle. Vi havde ikke dengang en anelse om at hvide katte havde sandsynlighed for at være døve. Det fandt vi først ud af et godt stykke tid efter at vi havde købt hende - så nej det går jeg ikke udfra at den er blevet testet for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi ved ikke med sikkerhed om ægtheden af min mors maine coon. Hun har helt klart nogle træk fra racen, men den er uden tavle og det var hendes forældre også - disse blev brugt som "gårdkatte".

Dette er min mors første kuld - det var ikke hensigtet at hun skulle have et, så vi har ikke tænkt på arveligheden af døvhed. Hun skal neutraliseres efter dette kuld.

Link til kommentar
Del på andre sites

Uden tavle er katte ikke racerene.

De er ægte HUSKATTE. Mine siamnoget bagude- er ret pæne- ligner racekatte, men de er huskatte.

 

Og ja; Det er en klassisk begynderfejl- katte SKAL ikke have kuld før, de neuteres. Når de har fået små- kan man få hunkatten neuteret når de små er 6-7 uger. Men hun må ikke gå ud i uge 3-4- hun skal holdes inde! (Ellers får man bare et kuld mere).

 

Din mor bør få katten neuteret pr straks. Og de små SKAL neuteres også (især!) hvis, de gives væk!

 

Jeg er også nogens mor, s"jeg har lært det- på den hårde måde. Jeg har nu 11 katte- styk prisen er 1000 -2000 - pr styk! Og så er der dem med FORL. Min gamle kastrat blev dyr.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...