Hop til indhold

Kan katte være født "børnesky"


Gæst Riebandt

Recommended Posts

Gæst Riebandt

Hej,

 

Jeg har lige mistet min ene kat som højst sandsynligt blev nedkørt og smidt i et vandhul/Dam af en ubetænksom forbipasserende. ??

 

Hun var delvist inde og udekat men vores udendørs tilløber kat kanøflede hende og hun var derfor det meste af tiden indenfor til min og børnenes glæde. ?

 

Hun og min anden kat (ikke tilløberen) er/var killinger fra min højt elskede 12 årig kat fra Grønland som vi mistede for 2 år siden.

 

"Müsli" som er min sidste øjesten er dog som hendes mor var - en rigtig lille børnesky personlighed. Hun er tit inde hos naboen og har desværre aldrig rigtigt ville være i mine børns hænder. (Præcis som hendes mor) ?

 

Mit spørgsmål er derfor om min specielle grønlandske kat og hendes afkom kan være/var børnesky af personlighed (Müsli er næsten 4 år)

 

-eller om jeg kan tillade mig at påtvinge hende at opholde sig mere indendørs og vænne hende til mine børn?

 

Som sagt har morkatten altid holdt sig på afstand af børn på trods af at hun var meget indenfor. De har alle tre foretrukket mig. ?

 

Mine børn vil så gerne nusse med en kat igen efter tabet af Coco. ?

Redigeret af Riebandt
Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan ikke med held påtvinge en kat en anden adfærd/begrænsede livsbetingelser, end den hidtil har været vant til.

 

Og så er det altså et fåtal af katte, der bryder sig om børn.

 

Jeg vil gå så langt som til at sige, at hvis katte gider børn, så er det fordi børnene ved deres adfærd, har vist kattene at de kan føle sig trygge ved lige DE børns håndtering.

 

Selvfølgelig er der også forskel på kattes temperament, men fra naturens side er det ikke kattens behov at blive nusset af mennesker og især ikke børn....det er bare noget som nogen katte ynder mere end andre..

 

Nej, at påtvinge din kat at være mere indensørs af hensyn til dine børns behov for at nusse kat...det går sgu ikke, det er synd for katten på flere måder. Både fordi den ikke rigtig gider de børn, men også fordi man ikke skal begrænse en kats frihed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Riebandt

Er helt enig med dig. Mavefornemmelsen var ski heller ikke helt god i den overvejelse.

 

Det er lyder helt rigtigt mht. Barnets forståelse af kattens grænser. Min 3 årig som først er ved at lære hvordan at man omgåes og "snakker" med en kat kan knap komme i nærheden af müsli. ?

 

Men overværede faktisk min 8 årige i at sidde en længere stund med hende i eftermiddags. ? blev helt chokeret for hun er slet ikke Vant til ham. Hendes afdøde søsterkat har dog altid domineret hende en smule og hun lader til at ville kontaktes mere nu.

 

Min yngste søn vil såå gerne ha en hund og min mand er også rigtig hundeglad meen kattene og jeg stemmer imod ??

 

Troede egentligt at mine katte var særligt børne-skeptiske og at en "ude-fra" killing kunne tilvænnes børnehænder men det er det måske slet Intet rationale bag?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...