Hop til indhold

Min 15 årige Krumle bider


Gæst krumlesmor

Recommended Posts

Gæst krumlesmor

:( Jeg har lige afsluttet en penicellin behandling efter et dybt bid i albuen. Krumle bed mig inderligt, fordi jeg ikke hørte ham bede om morgenmad lige ved første mjav kl. 6.30.

Forinden havde han haft en rastløs, irritabel periode - sikkert fordi jeg var for begravet i computeren til at reagere ordentligt, når han ville have kontakt.

Jeg ændrede min adfærd, begyndte at reagere lige med det samme, lavede legetid med ham, lærte mig at give tegn FØR jeg rørte ham og lagde vægt på at opføre mig så ikke-provokerende som muligt og han tog sig pænt i sine bide-ipulser.

NU ER HAN BEGYNDT AT BLIVE SUR IGEN. Jeg gør hvad jeg kan for at være blid, signalere det bedste, jeg kan, give mad, når han siger NU osv.osv....og han har lige bidt mig igen. Dybt. Og han så meget vred ud. Han blev friseret lidt, hvilket han plejer at nyde, - men åbenbart ikke lige i det øjeblik. Det er mere end svært at læse en kat, men han krummer ikke forpoterne, når jeg taler til ham som førhen. Han undgår øjenkontakt, vender hovedet, men blinker af og til igen og kurrer, når jeg blinker langsomt og nikker til ham.

Lige nu er det måske bedst at prøve at opfylde hans behov og lade ham selv tage initiativet til kontakt?

Vil sådan noget som forstoppelse kunne gøre en kat "sur"? Jeg lurer lidt på det og giver ham en klat mayonnaise hver dag, fordi han ikke vil have olie på maden. Der kommer temmelig lidt ud af ham og han har en forkærlighed for at ligge strakt på maven. Det kan selvfølgelig også være rart at ligge sådan, - men det kunne jo også være mave-ubehag.

Hvad ville I gøre?

Jeg er rigtig ked af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst krumlesmor

Jeg er på penicellin igen efter gårdagens bid, da han midt i friseringen ikke havde lyst længere.:(Nu skal vi til lægen idag, men jeg tror ikke, der er noget galt. Han mulede dusken på drillepinden så inderligt igår, at tæpper og puder fløj til alle sider. Det er flere år siden, han har gjort det. Han har også fået bedre kondi efter halvanden uge med konsekvent fang-maden-leg (Jeg smider en dreamie og han flintrer efter den fordi den smager godt). Jeg håber, at han kommer af med sin aggressive energi, hvis jeg leger nok med ham. Så må jeg bare respektere, at han bliver mindre og mindre til kæl, selvom han elsker, at her kommer gæster, hvilket han heller ikke har været forvænt med. Det kan være, at noget af problemet ligger i, at han, der elsker liv i kludene og altid skal rundt og lytte efter stemmer i opgangens lejligheder, desværre er havnet hos en ret stilfærdig single med meget behov for at gøre sine solo-ting.:(

 

Han har været hos læge. Intet galt. Til gengæld har jeg lært en del nye ting om kattesprog og det synes at have rettet på situationen :-) Det har nok været en længere konfliktsituation.

Redigeret af krumlesmor
forglemmelse
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst krumlesmor

Hvad jeg har gjort for at udløse bid? Kælet ham uden at observere små, små tegn på, at han ikke havde lyst, - og er måske kommet til at røre den ømme region.

Hos dyrlægen: Krumle hvæser ALTID, når lægen løfter på ham - og der lyder et klageskrig, når vi kommer ind på klinikken og han ser en hund i venterummet. Han er skrækslagen.

Det er blevet klart, at han har ondt i ryggen. Han er meget langt bygget, går tit lidt svajrygget og skal nu have hjælp til at springe op i vindueskarmen - dvs. han kan godt, men er tydeligt bange for, at det skal gå galt, så jeg enten løfter ham, hvis jeg er til stede, eller sørger for, at der er en stol i nærheden. Når han leger "fang maden" lægger han sig lige pludselig ned med MEGET lige ryg og let metalglans i øjnene.

Dyrlægen gav mig nogle smertestillende dråber med, som hun selv giver sine gamle katte, - og se, om han ikke er sit gamle, kærlige jeg.

Han bliver meget træt, så nu vil jeg se, om jeg kan holde ham glad på stabil lavdosis, så han er mindre træt og mere oplagt til leg, - men det var godt at få hjælp til at opdage grunden til hans "surhed".

Nu må jeg bygge det påtænkte kattemiljø med skånehensyn.

Redigeret af krumlesmor
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst krumlesmor

Hold nu op! Jeg tvinger ham ikke til noget. Hvis han vil løbe, så løber han. Hvis han vil lunte, så lunter han. Så sætter jeg bare afstanden mellem bidderne ned. Han siger iøvrigt selv til, når han har lyst til at lege "fang maden" - og det er ikke den mad, han lever af, men godbidder. Han har ikke SVÆRE problemer med sit helbred, generelt. Han er faktisk meget sund, men har fået rygproblemer på grund af en meget lang ryg (alder og slid). Hjemmet bliver indrettet efter det.

Er vi så færdige?

Redigeret af krumlesmor
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst krumlesmor

Vedrørende samtalestil kan jeg kun returnere. Jeg kom herind for at tale om kat og lære mere - ikke for at blive stemplet og beskyldt. Du synes at have en masse fordomme om, hvad jeg gør eller ikke - efter ikke at have læst ordentligt.

Det er det, jeg farer i flint over. Det er ikke OK.

Hør nu efter:

Jeg bruger ikke dumme undskyldninger, - for hvad, iøvrigt? Du er ikke klar i mælet.

Jeg følger dyrlægens råd. Hvis et par lette dråber om dagen holder katten glad, og gør, at han kan lege mere, så er det det, vi gør.

Iøvrigt er han en stor, stærk (meget stærk, har jeg erfaret) kat med sunde organer, en god appetit og lyst til leg og nye oplevelser. Ergo er han en sund kat!

Han bider heller ikke efter at jeg har lært at se, hvornår han gider kæle eller ikke. Jeg skulle lære mere om at aflæse ham. Det har jeg via Jack (cat from hell) på nettet. Tiørerne fald efter et enkelt indslag fra ham.

Det miljø, jeg bygger til Krumle bliver tilpasset, så det forhåbentligt er lidt spændende for ham, samtidigt med, at ryggen ikke bliver udfordret for hårdt.

Har det sat noget på plads for dig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay, du skriver at du kom herind for at lære om kat.

 

Nu skal jeg lære dig noget om kat, nemlig DIN KAT:

 

Du skriver at

**Det er blevet klart, at han har ondt i ryggen. Han er meget langt bygget, går tit lidt svajrygget og skal nu have hjælp til at springe op i vindueskarmen - dvs. han kan godt, men er tydeligt bange for, at det skal gå galt, så jeg enten løfter ham, hvis jeg er til stede, eller sørger for, at der er en stol i nærheden. Når han leger "fang maden" lægger han sig lige pludselig ned med MEGET lige ryg og let metalglans i øjnene. **

 

Din kat har med 99,9% sikkerhed Hofteledsdysplasi.

Og nej, han er ikke bange for at et hop skal gå galt, men han ved at det gør pisseondt på ham.

 

Og jeg synes det er meget, meget betænkeligt, hvis din dyrlæge ikke i det mindste har forslået røntgen for at verificere den diagnose...om ikke andet så ud fra din beskrivelse til dyrlægen, blot det par sætninger jeg har citeret burde være tilstrækkeligt...men også at du skriver katten hvæser når dyrlægen løfter kattens hale.

 

Hvis dyrlægen ikke har reageret på det overhovedet, så kan jeg kun råde dig til at finde en anden dyrlæge, for så er vedkommende du bruger, komplet inkompetent, da din beskrivelse af kattens problemer, sammenholdt med at du har en race der er højdisponibel for lige netop HD,(hvis jeg ikke husker forkert er det netop en MCO du har) have fået ledt vedkommende på sporet med det samme.

 

Så altså, afsted til en dyrlæge, og få vurderet, om kattens problemer kan nå at reddes (det kræver en omfattende operation og flere måneders rekonvalescenstid hvior katten skal holdes i et lille bur når den har HD) eller om det er blevet så omfattende, at aflivning er eneste mulighed.

(Det ville jeg altid vælge uanset hvad hvis en af mine fik HD, fordi jeg synes ikke det er værdigt for en kat at få bortopereret hofteleddet og skal holdes i ro i flere måneder...fordi så er det ikke mere for kattens skyld, men for min egen og bare fordi man kan operere)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst krumlesmor
Okay, du skriver at du kom herind for at lære om kat.

 

Nu skal jeg lære dig noget om kat, nemlig DIN KAT:

 

Du skriver at

**Det er blevet klart, at han har ondt i ryggen. Han er meget langt bygget, går tit lidt svajrygget og skal nu have hjælp til at springe op i vindueskarmen - dvs. han kan godt, men er tydeligt bange for, at det skal gå galt, så jeg enten løfter ham, hvis jeg er til stede, eller sørger for, at der er en stol i nærheden. Når han leger "fang maden" lægger han sig lige pludselig ned med MEGET lige ryg og let metalglans i øjnene. **

 

Din kat har med 99,9% sikkerhed Hofteledsdysplasi.

Og nej, han er ikke bange for at et hop skal gå galt, men han ved at det gør pisseondt på ham.

 

Og jeg synes det er meget, meget betænkeligt, hvis din dyrlæge ikke i det mindste har forslået røntgen for at verificere den diagnose...om ikke andet så ud fra din beskrivelse til dyrlægen, blot det par sætninger jeg har citeret burde være tilstrækkeligt...men også at du skriver katten hvæser når dyrlægen løfter kattens hale.

 

Hvis dyrlægen ikke har reageret på det overhovedet, så kan jeg kun råde dig til at finde en anden dyrlæge, for så er vedkommende du bruger, komplet inkompetent, da din beskrivelse af kattens problemer, sammenholdt med at du har en race der er højdisponibel for lige netop HD,(hvis jeg ikke husker forkert er det netop en MCO du har) have fået ledt vedkommende på sporet med det samme.

 

Så altså, afsted til en dyrlæge, og få vurderet, om kattens problemer kan nå at reddes (det kræver en omfattende operation og flere måneders rekonvalescenstid hvior katten skal holdes i et lille bur når den har HD) eller om det er blevet så omfattende, at aflivning er eneste mulighed.

(Det ville jeg altid vælge uanset hvad hvis en af mine fik HD, fordi jeg synes ikke det er værdigt for en kat at få bortopereret hofteleddet og skal holdes i ro i flere måneder...fordi så er det ikke mere for kattens skyld, men for min egen og bare fordi man kan operere)

Hvad er en MCO? Maine Coone? Krumle er en alm. rødstribet huskat. Han hvæser ikke når dyrlægen eller nogen anden løfter hans hale, eller bevæger den. Han har ingen problemer der. Jeg tror heller ikke, jeg nævnte halen. Krumle er altid meget hvæsende i en hvilkensomhelst dyreklinik. Det er nok fordi, den lugter af stressede dyr, han bliver håndteret af et fremmed menneske og ved ikke, hvad der skal ske.

Dyrlægen følte på maven og tarmen, men der var intet unormalt.Jeg var nemlig bekymret for forstoppelse.

De sidste par dage har han givet den gas, når han leger og har generelt været meget nysgerrig. Vindueskarmen tager han i et hug og der er ingen metalglans i øjnene. Det er jo dejligt at se. Jeg har lige følt på Krumles hofteknogler og haleroden, hvortil han løftede halen, kurrede og skød rumpen i vejret. Jeg tror mest på en øm, halvgammel ryg, men vil selvfølgelig konferere med dyrlægen om det, du fortæller, når jeg henter hans dråber.

Tak for info.

Redigeret af krumlesmor
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst krumlesmor

Ja, men der er ingenting nu. Han springer let som en fjer, lader mig mosle med halen, føle på bækkenet (det har jeg nu hele tiden måttet) og bære ham på alle mulige måder. Jeg tror bare, at han havde "lavet noget forkert" med ryggen, som vi alle kan komme til. Nu er han droslet ud af dråberne. Bliver han ikke "sur" igen, var det bare det. Jeg tager den lige mede dyrlægen. Så vidt, jeg husker, gennemfølte hun også bækkenet, så jeg tror ikke, at der er noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst krumlesmor

Han prøvede at bide igen igår, mens vi kælede. Denne gang sagde jeg bare: "AV". Så holdt han op. Istedet ville han give poteslag. Så sagde jeg, lige så stille "AV" igen. Så trak han poten tilbage og kiggede på mig - og så har der ikke været noget siden. Tænk engang, - skulle der ikke andet til? Enten har han lært det som killing, eller også er det et udtryk, katte forstår.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...