Hop til indhold

En ædedolk og en der kan finde ud af ad lib.


BirmaBims

Recommended Posts

Hej katteelskere.

 

Jeg står med det dilemma, at min kæreste og jeg har en alm. huskat og en hellig birma - huskatten har ikke rigtig nogen stopklods hvad angår mad, og kan således ikke lade Birmaens mad være.. Vi har så haft stillet mad til Birmaen højt oppe på et skab, hvor hun skulle klatre højt på et kradsetræ for at få mad.. Der kunne huskatten ikke komme op, før for nylig, hvor Huskatten havde tabt sig og tillært sig nye klatreevner - dygtig kat hun er :) .... Nu er vi nødt til at tage Birmaen med ind i et lukket rum, og således kun kan give hende mad på bestemte tidspunkter, ligesom vi gør med huskatten.. Det er bare ikke en optimal løsning, og vi gad godt kunne have mad ad lib. til Birmaen.. Er der nogen der har nogle forslag til hvordan det ville kunne lade sig gøre?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener du griber det forkert an....det handler ikke om, at du skal kunne lade Birmaen have mad hele tiden uden at huskatten kan få fat i det.....lad dem have mad hele tiden, så vil det regulere sig selv hvor meget de spiser, vel at mærke hvis det er det rigtige de får at spise.

Så hvis du løser huskattens problem løses Birmaens i samme omgang

 

Det er meget misforstået, at rationere kattes mad og dele det op i portioner.

Og HVIS det hjælper så katten taber sig, så er det fordi den faktisk sulter og der er ikke noget at sige til den vil stjæle den andens mad ;-)

 

Derimod handler det om, at kattene skal kunne spise sig mætte i noget der ikke feder, hvilket vil sige at de skal have noget med meget næring og stort væskeindhold.

 

Nogen katte kan ikke styre vægten hvis de fortrinsvis lever af tørfoder...fordi en kat kan ikke tænke, at "nu har jeg spist ca 50 gram og derfor fået de næringsstoffer jeg har brug for"....og den kan heller ikke finde ud af at nøjes med en passende mængde og så drikke vand for resten...næ, den "tænker" i mængden af mad og spiser til den føler sig mæt. Og så er det at den bliver for tyk.

 

 

Dåsemad og kød af forskellig slags er løsningen..fordi der er samme næringsindhold ca i hhv 60-70 gram tørfoder som i ca 400 gram kød eller dåsefoder.

Og at katten kan spise sig mæt uden samtidig at blive for tyk...og ligeledes er det kun godt for kattens helbred med det store væskeindhold i vådfoderet..

 

En god "fodringsmodel" er at katte har adgang til tørfoder hele tiden og at de derudover fodres HVER dag, med et mættende måltid af enten kød af forskellig slags, eller dåsemad.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...