Hop til indhold

Haster! Min kat vækker mig om natten..


Putte14

Recommended Posts

Jeg håber virkelig, at der er nogle af jer derude, som har et godt tip til, hvad jeg kan gøre, for jeg kan snart ikke huske, hvornår jeg sidst har haft en god sammenhængende nattesøvn.

Jeg bor i en lejlighed på 2. sal med to katte, hvor min ene kat næsten konstant skraber på hoveddøren både dag og nat i hendes vågne timer. Jeg går tur med hende i en times tid hver dag, så hun kommer ud og oplever verden, men jeg har desværre ikke mulighed for mere end det.

 

Jeg har indtil videre prøvet at tage hende op og give hende opmærksomhed, fordi det kunne være en måde, hvorpå hun søgte min opmærksomhed.

Jeg har prøvet at sprøjte vand på hende, hver gang hun gjorde det, hvilket bare resulterede i, at hun skrabbede på døren og så snart hun hørte mig bevæge sig, så løb hun sin vej, men gik hen til døren igen for at skrabe 2 minutter senere.

Jeg har prøvet at skælde hende ud og "tilfældigvis" tabe noget tungt på gulvet, for at hun blev forskrækket.

Jeg har endda prøvet at smøre forskellige ting på døren, som bl.a. havde en meget kraftig lugt, så hun skulle holde sig væk.

Men intet virker...

 

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal stille op med hende mere. Når hun ikke skraber på døren er hun en glad og tilfreds kat, som hygger sig rigtig meget med min anden kat. Hun spiser og er rask.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har givet din kat smag for udelivet ved at gå tur med den.

 

og nu har du en kat der længes forfærdeligt efter at få lov til at komme ud.

 

Det kan du ikke ændre på...og det er betænkeligt synes jeg, at du bare har forsøgt at løse det ved at straffe katten med diverse tiltag...for det fortæller kun at du slet ikke har forstået hvad det egentlige problem er...

 

Længsel efter udeliv kan du ikke pille ud af en kat når først den er der.

 

Som jeg ser det bør du, både af hensyn til din nattesøvn...og endnu mere for den stakkels kats velbefindende, overveje om det er under de nuværende forhold den fortsat skal leve....eller om du skal tage konsekvensen og finde et sted til katten hvor den ikke behøver stå og skrabe i en dør af udelængsel de fleste af dens vågne timer ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har givet din kat smag for udelivet ved at gå tur med den.

 

og nu har du en kat der længes forfærdeligt efter at få lov til at komme ud.

 

Det kan du ikke ændre på...og det er betænkeligt synes jeg, at du bare har forsøgt at løse det ved at straffe katten med diverse tiltag...for det fortæller kun at du slet ikke har forstået hvad det egentlige problem er...

 

Længsel efter udeliv kan du ikke pille ud af en kat når først den er der.

 

Som jeg ser det bør du, både af hensyn til din nattesøvn...og endnu mere for den stakkels kats velbefindende, overveje om det er under de nuværende forhold den fortsat skal leve....eller om du skal tage konsekvensen og finde et sted til katten hvor den ikke behøver stå og skrabe i en dør af udelængsel de fleste af dens vågne timer ;-)

 

Jeg synes at det er utrolig dårlig smag, og jeg føler virkelig, at du stempler mig som en dårlig katteejer i din besvarelse. Det er ikke fordi, jeg har misforstået hendes egentlige problem, det er da faldet mig ind, at hun gerne vil ud, men derfor kan man både som mennesker og katte vænne sig til mange ting. Hun har en stor altan, som jo næsten er en løbegård, som hun må være ude på lige så længe, som hun vil. Men jeg behandler ikke min kat dårligt! Tværtimod vil mange nok mene, at de begge er skrub forkælede, hvilket nok nærmere er problemet.

 

Og hvis man ikke har i sinde at skrive noget pænt og hjælpe med en løsning, der ikke indebærer, at jeg skal afskaffe min kat, fordi jeg har misforstået hendes problem, vil jeg venligst bede folk om at lade vær' med at svare, for det var ikke derfor, at jeg startede tråden. Tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er muligt du synes det er en hård tone i mit svar.

 

Men du spurgte og fik et svar, ud fra hvad jeg har af kendskab til katteadfærd både af faglig vej, men også som katteejer gennem 55 år ;-)

 

Og der er ingen løsning på dit problem andet end at give katten mulighed for hvad den gerne vil.

 

En kat kan nemlig ikke, som du tror, vænne sig til mange ting...i hvert fald ikke når det kommer til at holde katten fra udeadgang....Du kan ikke, som du kan med mennesker, forklare hvorfor der er visse ting det er nødvendigt at vænne sig til.

Men det er en helt klassisk fejl mange begår, at de tror katte på den måde kan tilpasse sig menneskers behov og omgivelser.

 

 

Jeg tvivler ikke på du er glad for din kat, jeg tror heller ikke du behandler den dårligt.

 

Men jeg vil til enhver tid fastholde, at problemet med katten, det har du ikke forstået til bunds når du tror at katten vil vænne sig til tingenes tilstand...eller tror på et svar i form af en mirakelløsning du kan bruge....

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har tillært din kat en adfærd, som du skal bruge meget energi på at ændre- nu er den også bange for dig.

Du må i gang med at lokke den til dig- og finde ud af hvordan, du så kan forebygge, at den skraber. Hvad har du selv tænkt på?

 

Gå flere ture?

Skaffe katten et nyt godt hjem?

 

Jeg har ikke selv nogen idéer, da jeg ikke kan overtage katten. Jeg har selv nogen, der ikke fungerer medmindre, de kan gå ud. En dag som i dag, med torden og øsepøse vejr, så render de ind- ellers har jeg ikke set meget til dem.

 

Jeg tror Felis har ret!

 

Mvh

Tine- hvis syv ud af 10 katte er flyttet udenfor- og kommer hjem i regnvejr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Pinny: Jeg kan ikke forstå, hvor du har fra, at hun skulle være bange for mig. Det er hun da overhovedet ikke på nogen som helst måde. :)

Jeg har prøvet det, som jeg også har skrevet i mit indlæg, men nu har jeg forsøgt mig med noget nyt, som faktisk lader til at virke: mere opmærksomhed og en MASSE leg, så det lader til, at jeg har fundet det mirakelløsning, som Felix ellers ikke mente fandtes - det var de 55 års erfaring...

 

Tak fordi I har givet jer tid til at svare på mit indlæg, men jeg kunne desværre ikke bruge noget af det til noget.

Jeg er derimod blevet helt forarget over, hvad folk tillader sig at "læse mellem linjerne" i mit indlæg og konkludere alt muligt, samt beskylde mig for, så jeg er fra nu af færdig med Katteforum..

Link til kommentar
Del på andre sites

men nu har jeg forsøgt mig med noget nyt, som faktisk lader til at virke: mere opmærksomhed og en MASSE leg, så det lader til, at jeg har fundet det mirakelløsning, som Felix ellers ikke mente fandtes - det var de 55 års erfaring...

 

..

 

Ja, og den "mirakelløsning" er den samme som at pisse i bukserne for at holde varmen....

 

Uanset hvad du så tror, så ER det bare sådan, at du ganske vist kan tage en kat væk fra naturen..men du kan ALDRIG tage naturen ud af katten...udetrangen vender ALTID tilbage.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Tak for din besvarelse 'Fenjaogfenris'.

 

Ja, de er begge steriliseret :)

 

Når hun er ude søger hun insekter, som hun kan fange, og høje genstande, som hun kan klatre i. Så jeg har investeret i et kæmpe kradsetræ, som går fra gulv til loft. Og jeg har en masse legetøj, som hænger rundt i lejligheden, ligger på gulvet og self. drilllepinde, som vi leger med. Men hun er heldigvis blevet meget roligere nu :) Jeg aktiverer dem mindst 2 gange om dagen med en drillepind - og det har virkelig vist sig at hjælpe meget, så jeg kan forestille mig, at hun skraber på døren, når hun begynder at kede sig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var så lidt ,Putte14.

 

Du behandler jo dine katte meget godt, lader det til med gå-ture, leg og gulv-til-loft kattetræer (wauw). Noget ekstra du kan gøre er at tage halsbåndene af når de ikke er ude at gå tur. På den måde ved de hvornår de skal ud og hvornår de ikke skal. Mine katte er udekatte og det fungerer fint på den måde. De elsker både at få det på og af og er et lille dagligt ritual for dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu vil jeg ikke lige frem kalde det en chance, når vi taler om dødsfald, men nok nærmere en risiko.

 

Men risikoen er ikke så lille som du går og tror. Det er faktisk nemt at komme til at sidde fast i et halsbånd, når man som kat fra naturens side er udstyret med en nysgerrighed der er tro det eller ej meget større end kvinders. Og hvorfor udsætte sin kat for den risiko, når det er så nemt ikke at give den et halsbånd på?

Link til kommentar
Del på andre sites

Åhh ja, vidste du kom. :D

 

Næ....det gjorde jeg nu ikke :D men har på fornemmelsen, at jeg var tæt på at have kunnet, fordi jeg sådan helt ud af det blå, kom til at tænke på dig og Bettemis, da jeg for en måneds tid siden, helt tilfældigt kom gennem en landsby og kørte forbi en lille skjult sidevej mellem et par bygninger hvor den ene vist er lyserød som jeg huskede det i forbifarten....meget underligt..

 

 

 

Men bliver så nødt til at svare med og stille et ret relevant spørgsmål. Uheld ud af hvor mange katte der er udstyret med halsbånd ???

 

 

FOR mange ;-)

 

Jeg ved faktisk ikke om der er lavet ulykkesstatistikker omkring tilskadekomst grundet halsbånd på katte.

 

Men jeg har det sådan, at jeg i hvert fald ikke spiller hasard med mine kattes liv ved at give dem halsbånd på.....og advarer andre mod at gøre det også...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det får du lov til.

 

Med den udmelding vil jeg sgu være lidt på tværs. Hvor stor er den risiko så ??? Og jeg forventer at se fuldt dokumenterede tilfælde, også om kvinders nysgerrighed. :D

 

Det aner jeg ikke, men jeg har set og læst og hørt om flere tilfælde blandt andet fra dyrlæger der også helt klart fraråder, at man bruger halsbånd på en udekat. Men dyrlægerne har jo nok også set væsentlig flere grimme tilfælde end jeg har. Og igen Leif, så kan jeg slet ikke se nogen grund til at løbe en risiko der er så nem at undgå.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er forskel på halsbånd, mine katte har et click halsbånd der nemt klikker op hvis katten sidder fast. Hvilket er sket 2 gange på ½ år. Den ene gang var da metalnavneskiltet havde kilet sig fast imellem et brønddæksel. Den anden gang var da den ene hoppede ud af et vindue. Så må man lede lidt efter det når katten dukker op uden halsbånd og have et reserve liggende. Men der er altså ingen fare for at de kommer tilskade og selvom de er øremærkede vil jeg gerne give dem muligheden for at have deres adresse i nakken og et telefon nummer folk kan ringe på.

 

Men alligevel tak for at I tog det op til debat. Jeg er fuldstændigt enig. Et halsbånd uden sikkerhedsspænde er en overhængende fare for både ude og indekatte. Hvorfor skulle de ikke også kunne sidde fast i hjemmet? Det er da synd for den at den fixeres i halsbåndet indtil man kommer hjem.

 

NB! Man kan ikke bruge halsbånd med sikkerhedsspænde til at gå tur med. Hvis katten trækker i linen sprænger halsbåndet op. Brug en dobbeltsele der går rundt om hals og brystkasse istedet.

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er bare ikke ALTID at halsbåndet går op selv om det er et click halsbånd, og så er katten fanget.

 

Jeg kan slet ikke se, hvorfor katten skal have et halsbånd på. Det er i hvert fald ikke til glæde for katten. Og hvis katten er øremærket/chippet, så er det forholdsvis nemt at finde ejeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

**mine katte har et click halsbånd der nemt klikker op hvis katten sidder fast. **

 

Åh ja...den evige sang, der bruges som undskyldning...men nej, de forbandede halsbånd klikker nemlig lige netop IKKE op når de skal.

 

Sådan et halsbånd kan finde på, at falde af når katten går over græsplænen...MEN

med et bestemt træk, kan du faktisk løfte en kat op i sådan et halsbånd og svinge rundt med den UDEN at halsbåndet går op.

 

og et eller andet sted på et katteforum ligger en beretning om, hvordan en kat var flippet helt ud og havde sønderbidt sin ejer, fordi vedkommende havde to fingre under halsbåndet...da katten blev bange og snoede sig med resultat at halsbånd blev vredet omkring fingre som derved sad fast i halsbånd...og forsøg på at åbne det såkaldte Click/sikkerhedshalsbånd med den anden hånd...fordi lortet ikke gik op af sig selv, blev han bidt af katten der selvfølgelig panikkede fordi den var ved at blive kvalt af det snoede halsbånd

Link til kommentar
Del på andre sites

:D Hvad søren Felis, stalker du mig ??? :P

 

 

...Ikke med vilje i hvert fald :rolleyes:...det ka' det jo aldrig være når jeg ikke ved andet om dig end her fra forummet hvor du er lige så anonym som mig.

:o

 

 

Nå, back to subject:

 

***En kat med halsbånd kan ikke forveksles med en vildkat set fra aftrækkeren af en bøsse. Og set derfra hjælper hverken chip eller øremærker. ;)

***

 

 

Folk/jægere der vil skyde katte, de gør det altså uanset om kattene har halsbånd på eller ej..

For dem er det afgørende ikke om det er tam- eller vildkat....det eneste der tæller er, at det er en KAT..

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, idioter blandt jægere findes der også få af, men over 98% af de jægere jeg kender opfører sig faktisk som man bør. Det argument dutter altså heller ikke Felis. :)

 

Ja det siger jo så heller ikke alverden, hvor mange fordærvede medlemmer af jægerstanden du kender , det afhænger jo af om du kender 2 eller 546 jægere ;-)

 

 

 

Nej, jeg forholder mig til, at jeg kender en H******* masse til katteadfærd...hvor og hvordan de færdes ude i verden...og kender derfor til, hvor let det vil være for en kat, at blive fanget ved at den får et eller andet stukket ind gennem halsbåndet...eller som mange af billederne viser, at katten får halsbåndet enten ind i munden, ned omkring et ben eller lignende.

 

Og så er jeg også på andre kattefora end dette her, desværre, mere end halvdøde sted...og har derigennem kendskab til nogen stykker, der faktisk har mistet deres katte ved hængning i halsbånd....den ene endda ikke ude i naturen, men i hjemmet.

 

Og så kan man så begynde at regne lidt på, hvis man går op i statistikker, hvor stor en del af DK's katteejere der egentlig er oprettet på kattefora og hvor stor procentdel af kattebestanden de ejer og hvor mange af kattebestanden der egentlig bruger halsbånd o.s.v.....men det gider jeg ikke ;-)

 

For mig er det nok, at det udgør en risiko...og så er jeg ikke en af dem, der tror, at uheld altid rammer andre end en selv ;-)

Der er ting nok katte kan komem til skade/af dage med derude.....jeg behøver ikke påføre dem yderligere en risiko

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja den argumenteren har jeg hørt før fra folk der syntes det er nooget så synd og skyde et dyr, og som i øvrigt ikke har det mindste kendskab/kontakt til jægerstanden. ;-)

 

Nu må du sgi til og stramme dig an Felis. :eek:

 

Jeg har faktisk flere jægere i den allernærmeste familie, både børn, svigerbørn, bror, venner, bekendte o.s.v.

 

Så det har sgu ikke noget at gøre med, at jeg ikke kender til jægerstanden eller synes det er søøønd, át skyde dyr.

 

Jeg synes heller ikke det er synd at skyde en kat hvis den rammes rigtigt og det er nødvendigt at gøre det..

 

Men, det rokker bare ikke ved, at jeg alligevel ved hvor rådden en stor del af jægerstanden er.

Viden der kommer både fra hvad jeg ser og hører fra de lokale jægeres måde at drive jagt...men sgu også hvad jeg hører fra medlemmer af jægerstanden selv, for det er nemlig ikke alle jægere der dækker over hinanden eller holder sin bøtte om de alt for mange brådne kar, der ALDRIG burde have fået lov til at eje og bruge et våben..

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...