Hop til indhold

Min hunkat bidder når hun bliver kælet


hemark

Recommended Posts

Min hunkat har en dårlig vane med at hun bidder når hun bliver kælet. Det virker ikke som om det er aggressivt, mere som om hun tror det er hyggeligt. Hun bidder også når hun vil have min opmærksomhed. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få hende til at holde op med det, for det er faktisk ubehageligt. Hun og hendes bror er begge 2 år og indekatte og hun er meget hyperaktiv mens han er meget afslappet. Hun bidder også sin bror så han hyler op, han er over et kilo større end hende men gør aldrig gengæld. Er der nogen af jer der har et godt råd til mig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det hjælper ikke at skubbe en kat væk der vil bide, for det opfatter den som modstand og dermed opfordring til at fortsætte....og virker kun på den måde at katten resten af sit liv vil forsøge med at bide og man skal skubbe den væk......med andre ord, katten lærer INTET af det og den uheldige adfærd fortsætter fordi den ikke helt forstår at den skubbes væk grundet bideriet ;-)

 

Hvis katte kradser eller bider, så skal de lære et "Stopsignal" den direkte forbinder med at den bider...i samme øjeblik katten tager ved f.eks hånden og bider, så holder man hånden helt stille og siger en lyd katten lærer at forbinde med at det gør ondt på dig.

 

Det mest effektive er at forsøge efterligne kattens pive-lyd hvis noget gør ondt på den..ligesom når hendes bror fortæller hende at hun bider for hårdt ;-) men et "auw"- med lidt skinger stememføring kan også gøre det.

 

Jeg har selv haft sådan en "kælebider" og det virkede altså på hende efter kort tid...og burde gøre det på enhver normalfungerende kat

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Jeg står lidt i samme problem med min 2årig hankat. Han har lige fra da jeg fik ham været noget interesseret i at bide i ALT ting, gerne ledninger, dette fik jeg dog hurtigt vænnet ham af med. Han bider også ligesom hemarks kat, når han bliver kælen .. Ja selv når vi ikke kæler, der opfatter jeg det som et opmærksomhedskald, hvis jeg f.eks. sidder ved computeren "hallo, jeg er lige her altså" - Eller når vi leger med musen, og jeg ikke kaster den når han kommer med den, hvis jeg er midt i noget andet, så kan han godt finde på at hoppe, bide ganske hurtig i armen og så løbe sin vej, for igen at ligge klar til musen - igen opmærksomhed. Det der giver mig størst problemer er nok når vi kæler, lige pludselig ud af det blå bider han, og jeg skal da ihvertfald ikke prøve at fortælle ham hverken nej eller stop, for så bliver han godt nok gal. Og han bliver ved med at bide, det eneste jeg har fundet ud af hjælper er, at tage en deodorat og holde op (uden at sprøjte selvfølgelige) han kan nemlig ikke fordrage lugten. Men det er også irriterende at skulle have sådan en ved sin side, i tilfælde af han går amok på armen lige pludselig .. Jeg tænker om der er nogle der har nogle gode råd? Jeg har overvejet om det er fordi han mangler lidt dominas fra min side, at han skal vide det er mig der bestemmer og ikke ham, for som sagt, skal man ikke fortælle ham hvad han skal eller ikke skal, han bliver godt utilfreds, og så bider han nemlig (indtil deo'en kommer frem, så er han en engel). Han er indekat og meeeeget hyperaktiv, det er lige før jeg tror han har ADHD ;) han er over det hele og ELSKER at klatre hvor han komme til. Han er også kastreret hvis dette kan hjælpe. Tit overvejer jeg også om det er fordi han mangler lidt mere .. leg, for at stimulere den energi han har i kroppen. For han kommer også ihvertfald to gange om natten, og føler for jeg skal op - der begynder han også at bide, hvis jeg ikke makker ret. Det er kun mig han bider, og udover det er han en meeeeget kælen og legesyg kat, der bare altid skal være i nærheden af mig :)

 

håber der er nogle der har nogle tips eller kan svare på mine spørgsmål :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Chapilliams

 

Jeg tror ikke det er helt det samme med din kat som trådstarters.

 

Det lyder som om din kat er ligesom mere målrettet med direkte "angreb" og mere ægte bid end "kælegnaske-bideri"..

 

Og det fortsætter han med fordi han opnår en reaktion...nemlig truslen fra deodoranten...hvilket i øvrigt var en helt ny variant af de obskure ting folk udsætter deres katte for....og nej, det er absolut ikke fordi **fordi han mangler lidt dominas fra min side, at han skal vide det er mig der bestemmer ****

For det vil have den stik modsatte virkning, at du får en kat der er meget mere oppe på mærkerne fordi du besvarer hans opfordring og han får den ønskede opmærksomhed.

 

Jeg tror faktisk din kat har en snert af den adfærdsforstyrrelse der kaldes Playagression, altså agression ved leg/håndtering...det er en adfærdsforstyrrelse katten tillægger sig i den tidlige ungdom og ses især hos killinger/katte der vokser op uden selskab af andre katte...og/eller hos katte der håndteres forkert...altså hvis der leges for vildt og hvor katten skal angribe fingre/hænder og tæer o.s.v...

 

Det bunder alt sammen ud i, at nogen katte ikke kan håndtere den manglende tilstedeværelse af en jævnbyrdig artsfælle den kan flippe ud sammen med, slås, træne motorik og angrebs/kampteknikker o.s.v....og så overfører den det til at springe på mennesker for at få dem med på legen..

 

Nu er jeg aldrig så ivrig med at anbefale nogen at anskaffe yderligere en kat hvis der er problemer med den/dem man har i forvejen eller hvis der er ting omkring omgangen med dem,´jeg synes der lyder underlig.

 

Men hvis der er tale om at katten lider af Playagression, så er det altså den eneste adfærdsforstyrrelse hos katte man ved kan afhjælpes ved at den får en jævnbyrdig kattekammerat..

http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/a/aggression-ved-leg.aspx

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tænker det er noget af det samme? Da han spinder osv. når han går til "angreb?" mens vi kælder altså .. Hvordan kan en trussel med deodorat være absurd, når der ikke bliver sprøjtet? Jeg forstår det ikke :) han kan jo lugte duften fra den, så snart låget bliver taget af, kunne da aldrig i mit liv drømme om at sprøjte efter ham :mad:

.. Men han er vokset op blandt alle sine søskende, hans mor og "onkel". Jeg har aldrig leget vildt med ham, har altid kun brugt kattelegetøj og har altid forsøgt ikke at bruge hænder til at lege med, da jeg ved det kan være forvirrende for katte lige pludselig ikke at må angribe, og nogle gange må de gerne. Så har aldrig været fan af dén form for leg med mine katte ..

 

Jeg har ikke mulighed for at anskaffe mig endnu en kat, da boligselskabet siger max én kat. Symptomerne der står beskrevet på det link, passer sletslet ikke på min lille bandit, det der står beskrevet virker meeeget voldsomt i forhold til hvad min han gør. Måske jeg har beskrevet det hele forkert? Når han bider, bider han jo ikke til, så der går hul eller noget, han marker, ikke hårdt, men jeg kan mærke det - dette er mest når han forsøger at vække mig om natten, for at få mad. Men ja, hvis han får bidt hårdt og jeg bestemt siger nej eller av, så kan han godt reagere negativt på det, og så er det han kan blive bidsk, for et kort øjeblik, så er alt glemt igen bagefter.. Dette kan han også gøre hvis han nu synes det er en god ide, at kradse i mine stole (han ved han ikke må), jeg siger nej og går hen og fjerner ham, der kan han også sagtens reagere ved at nappe mig i hånden eller armen og så gå sin vej, komme tilbage og alt er godt igen.. Jeg tror altså ikke han lider af playagression.

 

Men som sagt har han MEGET energi, og jeg bor kun i en etværelses, så han har ikke alverdens plads at rende på, men tilgengæld kan han klatre over alt. Jeg overvejer, som ejg også skrev i mit tidligere indlæg, om det er fordi han ikke bliver stimuleret nok, med leg osv.? Han er hjemme selv fra 7 - 14/15 stykker i hverdagen, da jeg går i skole og når jeg kommer hjem, er det ikke altid jeg får leget nok med ham, pga. lektier osv. og det er især de dage, hvor han viiiirkelig prøver til. Så uden at vide det, kan det så mon ikke mere bunde i, at han skal stimuleres noget mere, mons tro? at hans "angreb" er lidt et, se mig, jeg er lige her! Ligesom han gør med musen, hvis vi leger og jeg pludselig stopper med at kaste den..

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal måske i stedet overveje, om katten har den fornødne plads og udfoldelsesmuligheder som indekat i en etværelses.

 

Det var altså ikke noget jeg kunne finde på at byde en kat.

 

Han er meget alene og så afreagerer han på dig når du er hjemme.

 

Omkring deodoranten...så opfatter katten det som modstand...

 

Det der skal til er, at han skal lære når han går for vidt, hvilket vil sige at deodoranten er No-go...fordi den vil han forsvare sig imod...måske ikke lige idet du viser ham den, for det tør han måske alligevel ikke...men så senere når han kommer springende og du får et nap i armen.

 

Det katte lærer indbyrdes er, at de viser hinanden nogen signaler når de går for vidt og er for voldsomme.

 

Hvis kattene indbyrdes "bruger deodoranten", altså hvis den ene på nogen måde gør gengæld over for en kat der er for voldsom....ja så ryger de i slåskamp.

 

MEN hvis den derimod gør sig passiv, "siger av"...så vil en normalt fungerende kat falde til ro og stoppe angrebet.

 

**Men ja, hvis han får bidt hårdt og jeg bestemt siger nej eller av, så kan han godt reagere negativt på det, og så er det han kan blive bidsk, ***

 

Ja, det opfatter han som modstand....prøv i stedet at holde hånden eller armen helt stille hvis han bider hårdt og i stedet sige en lyd katten vil opfatte som "nu er det nok fordi det gør ondt"...altså en pivlyd ...eller hvis du kender lyden en kat siger hvis noget gør ondt på den..

 

 

Men igen, jeg tror din kat ikke trives fordi den keder sig på for lidt plads...og så bliver den overgearet i forsøget på at speede dig op til noget sjov

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi kan være enige om at han keder sig, ja .. Det er jo det der har været min tanke hele tiden. Vi er ikke enige om, at en etværelses lejlighed på 40km2 er for lidt, overhovedet ikke (tror ikke du tænker etværelses som min er, min er en stor, som faktisk er beregnet til to mennesker, men soveværelse og stue er i et, men den er pænt stor af en etværelses og være). Så længe katte kan klatre op ad, har jeg forhørt mig til flere steder, inklusiv dyrlægerne i min by (ja, jeg lavede rent faktisk noget research inden jeg anskaffede mig ham, fordi jeg netop skulle være sikker på det var muligt at holde en kat på den plads jeg har ;))

 

Jeg har dog det sidste halve år overvejet at tage ham med ud, men så får jeg problemet når vi kommer ind igen, han skriger, vil ud og har fået smag for den store verden. kunne jeg forestille mig ihvertfald. Har overvejet også om jeg skal gøre ham til udekat, problemet er bare, vi har et tog der køre ret tæt på mit område, og har for nogle del år tilbage mistet en kat til det, og det ønsker jeg ikke igen. Men jeg er heller ikke i tvivl om, at han ville have godt af, at komme ud og brænde en masse energi af! :)

 

Derfor søger jeg nogle alternativer til at aktivere ham indendørs .. Nu i dag, har jeg prøvet at stoppe hans bidning. Eftersom du snakkede om playagression, selvom jeg ikke synes han har det så ekstremt, som på det link du sendte, så kan det snildt ske han har en mildere form for det. Når han bed, ned på gulvet, fat i noget af hans legetøj, så fik han en god mængde krudt brændt af ved at løbe rundt i en halv time, derefter belønning i form af godbidder (som vi skulle arbejde for at få) To gange var han lige på grænsen til at bide mig, men stoppede sig selv og gnubbede i stedet sit hoved op af mig. Dette fik ham til at være FULDSTÆNDIG rolig, kælen og bare "jeg-vil-sove". efter et par timer, kom der et nap igen .. Gentog hans aktivering i en halv time igen, og nu har han sovet siden kl. 15. Det er de eneste to bid jeg har fået af ham i dag, så tror måske jeg har fundet en løsning der er til gavn for os begge?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...