Hop til indhold

Holde kat væk fra vejen?


Kilpi

Recommended Posts

Kan det lade sig gøre at træne en kat til at holde sig væk fra vejen? Jeg vil gerne have, at mine katte kan komme ud og opleve naturen, og det går fint med mine steriliserede hunkatte, men trods det at mine hankatte har været kastrerede, er de næsten alle endt i overkørt tilstand, fordi de ikke har kunnet holde sig fra vejen. Jeg er ikke vild med at holde dem inde, fordi jeg synes, det er en kats natur at kunne udfolde sig i haven og på marken, men den kan jo selvfølgelig ikke udfolde sig ret meget, når den ender død på vejen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, det kan det ikke.

 

Katte bestemmer selv hvilket område de vælger som sit revir, medmindre man forhindrer dem i det = indhegner haven med katteflugtsikkert hegn...eller helt ekstremt, begår overgreb mod dem og holder dem spærret inde som indekatte.

 

M.h.t. at det er hankatte der køres over, så tror jeg altså det er ret tilfældigt, at det lige er dem det er gået ud over.

Hankastrater strejfer hverken mere eller mindre end hunkatte/steriliserede hunkatte...og selv om man nogen gange kan få den ide, at hankatte ikke er så kloge som hunkatte, så tror jeg ikke på det i sammenhæng med risiko for ihjelkørsel.

 

Jeg forstår sagtens din holdning omkring det at katte har bedst af at komme ud og leve som katte bør, kunne ikke selv forestille mig andet, men du bør også være realistisk omkring det....hvis man ikke har forholdene til at kattene kan færdes rimeligt sikkert og uden at genere alt for mange mennesker omkring og hvis risikoen virkelig er så stor for de køres ihjel hver gang de bevæger sig uden for en dør, så bør du holde dem væk fra vejen ved at hegne haven ind

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke, at hankatte er dummere end hunkatte, og at det er derfor, de bliver kørt ihjel. Men jeg har nu haft 5 steriliserede hunkatte, hvoraf ingen er blevet kørt over og 5 kastrerede hankatte, der alle er blevet kørt over/påkørt, og det får mig til at tænke, at hankattene strejfer mere end hunkatte på trods af kastrationen.

 

Puha, haven er enorm, det vil blive vanskeligt med en kattesikker indhegning:).

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg er helt enig med Landbo. Hellere et kort men indholdsrigt liv med utrolig mange sanseindtryk og jagt, end et langt indeliv som er hamrende uinteressant.

 

Jeg har selv en kastreret hankat som lever et udeliv ganske tæt på en vej, hvor der kører mere end 18.000 (attentusind) biler i døgnet. Jeg ved han krydser denne vej dagligt og sikkert flere gange om dagen, for lige ovre på den anden side, ja der er der marker og rigtig gode fangstmuligheder. Han er heldigvis indtil videre kommet hjem hver dag og sover indefor om natten.

 

Jeg har så valgt at løbe den risiko for at give ham et indholdsrigt liv. Og han er en ganske glad og veltilfreds kat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Grunden til mit indlæg var at jeg for 1 uge siden fandt min 8 mdr. gamle (netop kastrerede) hankat ihjelkørt ude på vejen. Han var den smukkeste mørkegrå kat med en ret speciel personlighed (men hvilken kat har ikke det), og jeg blev bare ked af, at han ikke fik et længere liv. Han kunne bare ikke holde sig væk fra den vej, selvom jeg havde prøvet at kalde ham væk fra den, hver gang jeg så ham nærme sig den. Men jeg ved jo godt, at en kat bare er sådan. Han fik sine oplevelser, men jeg kunne i den grad have undt ham et længere liv. Og mht. det egoistiske aspekt savner jeg jo dyret. Han var en hittekilling, så derfor kunne jeg ikke selv vælge kønnet :-) og dermed få en knap så oplevelsessøgende kat. Men rart at høre jeres meninger, som jeg er meget enig i.

Link til kommentar
Del på andre sites

Øv, det var trist med den unge kat, der måtte lade livet.

 

Ja det er ærgerligt når fritgående katte omkommer ved ulykkestilfælde, men selv om man bliver ked af det, så ser jeg sådan på det, at hvis katten dør på stedet, så har den ikke lidt....

Og at man har givet den et godt og frit liv så længe det varede.

 

Det værste ved udekattene er hvis de bliver hårdt kvæstet og ligger og lider, eller hvis de helt forsvinder og man ikke ved hvad der er hændt med dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...