Hop til indhold

Har jeg fået en hunkat???


SabinaT

Recommended Posts

Kære katteelskere!

 

Jeg fik for en måned siden en hankat (perser/main coon).

Han er nu godt 4 mdr. og jeg ønsker at få ham kastreret. Efter jeg bestilte tid hos dyrlægen, opdagede jeg, at han absolut ikke ligner en hankat "mellem benene", men en hunkat.

 

Vil I være så venlige at hjælpe mig? Hankat eller hunkat? Se billede nedenfor.

 

På forhånd tak! :rolleyes:

 

 

 

20140124_224248.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Godt du fandt ud af det nu, og ikke som da min Tiger- 2 år gammel pludselig fik små... Jeg troede, det var en hankat (omend kryptorchid), men det var det så ikke. :confused:

 

Det er derfor, jeg så godt kan lide trefarvede (tortier), de kan i hvertfald kønsbestemmes fra dag 1. :rolleyes:

 

Held med "Bertha"- og nu skal du næsten også have en "Prop" også.:cool:

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Felis:

Nu er kromosomfejlen xxy- ret sjælden hos katte- og den giver de herostratiske berømte "tortie/trefarvede hankatte", som jeg har til gode at høre om, andet end på rygte-/vandrehistoriebasis. De er sjældne, og de er sygelige, små (stor risiko for at de dør i moders liv/som små)- og de er ikke fertile.

 

Trefarver har O (orange -rød) på deres Xo kromosom og S (sort ) Xs på det andet kromosom. Y bærer ikke farver, men kønsbundne farver (røde eller sorte hankatte) har Xs eller Xo (og fortyndingsfarver heraf- blå og creme). Derfor optræder XoXsY fænotypisk som en trefarvet han- men er steril (meiosen fungerer ikke med ulige kønskromosomantal). Y betyder, det er en han. (men steril).

 

Der er så "Tortie-toms" (søg på det, der er en god side om det), der er *kimærer*- dvs de har i fosterlivet fået et stykke hud med anden pelsfarve, men de avler som ganske almindelige to-farvede (bicolors), de er sunde og fertile.

 

Nu er det forresten muligt at individer kan være kimærer på deres kønsceller der eksisterer en kvinde, hvis børns DNA- ikke følger hendes almindelige DNA (Blod, hår)- men hendes æggestokke, har DNA fra en (formentlig tveægget tvilling af samme køn, der blev resorberet som foster), hun var i gennem flere retssager- for hun kunne jo ikke være bio-mor til sine tre børn. Men det var hun altså. (Det var endda før det der IVO var rimeligt kendt!)

 

Der er mennesker med to blodtyper, og der kan sikkert også findes handyr med sædceller af forskellig herkomst, hvis man leder nok.

 

Jeg mener generelt: Trefarvede er hunner- og er derfor nemme(-ere) at kønsbestemme.

Min Pind er meget mystisk tabbytortorie med minimalt hvidt, hun var et par måneder før, det gik op for mig at mit Pindsvin i støv-smuds- og møgfarve med sorte spidser på visse pelshår- faktisk var en tabbytortie. (hun lignede et pindsvin som lille- og med ½ hvid tå (under poten) og lidt hvidt om mulen + hendes siamgen)- så var hun svær at bestemme. Tabbier kan jo være brunlige pga rufisme gener, selvom tabby altid er sortstribet (eller blegegener heraf)- rød er fx ikke tabby, men skyldes rød (Orange O-genet) undertrykker ensfarvet.

Rufisme giver brunlige katte med sorte/grå striber. Typisk brungrå pels med sorte striber, brunlig næse og teglfarvet næsespejl...

(Nå- må hellere stoppe nu- eller kommer vi meget langt væk fra emnet)

 

Men bare så jeg ved, hvad jeg snakker om! (Jeg regnede selv det der xxy ud, og det var svært at få bekræftet- dengang. I dag er det ren børnelærdom).

 

Mvh

Pinne- jamen farvegenetik- is my best!

Redigeret af Pinny
Link til kommentar
Del på andre sites

Felis:

Nu er kromosomfejlen xxy- ret sjælden hos katte- og den giver de herostratiske berømte "tortie/trefarvede hankatte", som jeg har til gode at høre om, andet end på rygte-/vandrehistoriebasis. De er sjældne, og de er sygelige, små (stor risiko for at de dør i moders liv/som små)- og de er ikke fertile.

 

!

 

 

Ham her er tortie http://www.kattegalleri.dk/galleri/45600-norsk_skovkat_sir_percival_dei_gatti_vikinghi_i

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så må vi jo se! Enten er den XXY, kimære eller kønsbestemt forkert. :rolleyes:

 

Jeg tror mest på det sidste- da den ser for smal ud i ansigtet til at være en han, selv mine kastrater har stadig et noget bredere ansigt/kinder. Er der billeder af "bollerne" noget sted?

 

Mvh

Tine- ellers tror jeg, det er "Tiger" om igen... :cool:

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...