Hop til indhold

Køb af kattetrimmer til en filtret Maine Coon


Psylicium

Recommended Posts

Hej med jer. Min dejlige Maine Coons pels er begyndt at filtre mere end godt er, særligt nederst på ryggen. Jeg har efter bedste evne forsigtigt prøvet at klippe det meste af totterne af, og vikle resten ud med fingrene og en børste. Men det er stort set umuligt, da meget af det sidder som store knuder helt nede ved huden - og jeg kan se på hende, at det ikke er rart at blive hevet i det. Derfor bliver jeg nødt til at investere i en trimmer/klipper, så jeg kan komme til bunds i det virvar. Hvad kan I anbefale til dette projekt? Det må gerne være noget der ikke nødvendigvis koster en herregård - og hvad med skær? Jeg har fået forståelsen af at der er forskellige alt efter pelstype osv., men hvilke egner sig bedst til denne situation?

 

Mvh Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

Og tænk....det kunne din kat have undgået, såfremt du havde udført den nødvendige pelspleje i tide.

 

Ja det var ikke så meget hjælp, men jeg bli'r sgu så harm når der er nogen der med fandens vold og magt skal have de langhårede katte anskaffet og så vanrøgter dem bagefter :(

 

Og så må det sgu heller ikke koste noget at rette op på slendrianet bagefter.....ellers burde du gå til din dyrlæge og få katten klippe ned i narkose....

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var da fandens til beskidt svar. Tror du ikke jeg sørger for at børste min kat? Det er jo ikke hele pelsen der er én stor filtklump, men 4-5 stykker på et afgrænset område - et område jeg måske har overset i et stykke tid. Når jeg be'r om råd på en pæn måde, vil jeg fandeme ikke ha' smidt sådan en gang lort i hovedet. Og vanrøgt - gider du da lige...

Redigeret af Psylicium
Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan også få den slags "kamme" der fungerer ved at "skære" en del af pelsen af, min var godt nok beregnet til hunde, men virkede fint til mine semilanghårs- og min gamle kastrat, der havde svært ved at nå netop stykket over haleroden selv, og derfor havde meget affældet pels dér, der ikke faldt af. Han elskede det!

 

Det gør meget ondt på katten, når pelsen knuder, det rykker i huden- og der kan komme sår, svamp og i værste fald nekrose (huden dør), hvis det ikke behandles.

 

Jeg synes, du skal få dyrlægen til at klippe katten (evt i narkose), og så købe de nødvendige kamme og børster i fx dyrehandlen. (Nogle af mine er fra Aldi- og til hund! Men den mest super strigle til de korthårede, er en gummistrigle- og sættet er til langhårede hunde).

Ikke alle katte vil børstes, en af mine hadede bare synet af kammen ved første blik! Og jeg er ellers meget rolig og tålmodig når de skal vænnes til kam og børste. Heldigvis knudrede hans pels ikke men hans brors gjorde! Broren elskede til gengæld både at at uldret knuderne af med fingrene - eller med kam og børste.

 

Og så er det ikke bare langhårs, der kan ulle- min Rumle fik ofte uller i "armhulen" (hvor forbenet møder kroppen), så deet... Pelskvalitet kan være meget forskellig!

 

En trimmer kan det nok ikke betale sig at købe, hvis du kun skal bruge den,, denne ene gang, bare du så børster katten jævnligt fx en gang om ugen- og i fældeperioderne (ja ja de fælder også hele året! I know that! ;) ) 2-3 gange fx.

 

Pøj pøj med børsteriet!

 

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Tine, og tak for svaret. Siden jeg skrev har jeg løbende forsøgt at trimme dyret lidt mere med håndkraft, og det ser ud til at have virket. De største knuder omkring halen er væk, og nu er der kun lidt småtteri på siderne, men det er bagateller og ikke noget problem at klippe af. Du har fat i noget mht. ikke at kunne nå haleroden selv - det er nok derfor min også samlede det meste dér. Men nu har jeg - foruden at bruge den sædvanlige børste - også givet hende en tur med en almindelig bredtandet kam, og det hjalp meget. Jeg må nok indse at hendes nuværende yndlingsbørste er for slidt og ikke effektiv nok, så Maxi Zoo - here I come :)

 

Mvh Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henrik

 

Nu skriver du ikke, hvor gammel din kat er, min gamle kastrat var 13 år (og gigtmedicin blev prøvet- uden effekt, så ondt havde han ikke, han var bare lidt gammel og stiv i ryggen).

 

Kam: Den skal være bredtandet, og så reder man mod hårene stille og roligt- og også i ansigtet (med langhårs). De flest finder sig overraskende nok i det. Så reder man med hårene med børsten.

 

Den der "trimmekam/-kniv"- er udmærket, her reder man blot med hårene, og den snupper ikke andet end døde hår (katten bliver altså ikke skaldet af det), men til andet end en knudefri pels- har jeg så ikke prøvet den. Jeg kan desværre ikke huske, hvad den hed, men en dyrehandel/butik med dyreudstyr ved det nok. (Min søster arvede den, da en af deres tilløbere er langhåret)

 

Min kam til semilanghårs kostede: 178 kroner! :confused: Så derfor kan det måske betale sig at tænke utraditionelt af og til. :rolleyes:

 

Men først kammen, så børsten. (Ja, jeg gjorde det også omvendt- og redte med hårene, men det er så ikke korrekt).

 

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

Min er knap 5 år, så det er en mis i sin bedste alder. Jeg ved ikke om hun ikke kan nå det nederste af ryggen, eller om hun bare ikke gider, for jeg har ikke rigtigt lagt mærke til om der er "helligdage" når hun vasker sig. Men hvorom alting er, vil jeg selv koncentrere mig mere om det område fremover, og tage dine råd med ved indkøb.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er muligt at fjerne de knuder med spidsen af en god neglesaks. Du skal kun tage et par hår af gangen, så mærker katten det ikke. Vil mene det er den bedste og billigste måde. :)

 

PS. Definiationen på en god neglesaks, er en der kan klippe et hår over med det yderste af spidsen. :)

 

Det har jeg så ikke prøvet, men min definitition på en god saks er, at den er skarp- og kan slibes.

 

Til almindeligt klo-klipperi (bare spidsen) bruger jeg en tre-i-ener- af dem til tånegle. (Som også er egnet til ens egne fingernegle).

 

Men jeg er sådan at alle mine skarpe redskaber- skal være skarpe, fra sysakse til kokkeknive over økser, save og meget mere. Og stofsakse må aldrig bruges til papir (så bliver de sløve)- jeg beklager: Jeg har taget skade, min mor blev rasende, hvis jeg havde klippet papir med hendes stofsakse.

 

Jeg har en køkkensaks, og den må kun bruges i køkkenet- den slibes så, når jeg sliber knive (dvs når de vaskes op).

 

Hopper af kæphesten- beklager. :P (Jeg sidder og ser "Bonderøven- og hans rustne værktøj og stive hesteseler generer mig voldsomt!- så giv det da noget olie, og få smurt det seletøj, så hesten ikke får skavsår).

 

Undskyld! (Jeg bliver så hidsig, når folk ikke behandler tingene korrekt).

 

Mvh

Tine (Min far havde Regler for værktøj, de må fx ikke glemmes ude, så det ruster)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var da fandens til beskidt svar. Tror du ikke jeg sørger for at børste min kat? Det er jo ikke hele pelsen der er én stor filtklump, men 4-5 stykker på et afgrænset område - et område jeg måske har overset i et stykke tid. Når jeg be'r om råd på en pæn måde, vil jeg fandeme ikke ha' smidt sådan en gang lort i hovedet. Og vanrøgt - gider du da lige...

 

 

Mine svar er sgu kun givet ud fra hensyn til kattenes velbefindende...og jo, det er sgu vanrøgt når man ikke vedligeholder sin kats pels så den filtrer og det er nødvendigt at klippe i den for at fjerne filtrede områder...like it or not.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjaaaaaaa'e, hvad hjælper det at saksen er slebet skarp når den førhen har været brugt som ølkapselåbner ??? Det der betyder noget i denne sammenhæng er at saksen KAN klippe et hår over med det yderste af spidsen, færdig. :)

 

Her er det nu mere, hvis jeg er "kommet til" at klippe i ståltråd (juledekorationer), så dør saksen... :rolleyes:

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...