Hop til indhold

Kat som "redskab" frem for kæledyr


Recommended Posts

Jeg vil gerne have en kat måske 2 til at holde musebestanden nede, evt også rotte/mosegrise, muldvarp.

Jeg er mest interesseret i at det skal være en udekat, dog vil vi selvfølgelig have kontakt katten, men jeg ser den mere som et redskab end et kæledyr.

Jeg bor i et sommerhus område hvor min baghave er en ret stor mose og tæt på vandet.

Min tanke har gået på at de katte kunne være udenfor med en lem ind til fyr rummet så de har mulighed for at komme ind. Dog har jeg også en søn på 4 år, som garanteret vil synes det er spændende at lege med en kat og jeg nok ikke helt kan undgå at de kommer indenfor, men som sagt jeg er total ny på dette område. Det skal jo også være sådan at kattene ikke finder et andet sted at være frem for hos mig.

Så jeg fisker lidt efter hvordan jeg kommer igang og er der nogle katte der er bedre egnet end andre? Vil det være bedst at få en killing eller en ældre kat? Kan godt se at man lidt selv kan præge en killing frem for en "ældre" kat.

Han/Hun?

 

Så er der det med ormekur, loppekur, vaccination.

 

Hvorfor?

Skal/skal ikke?

 

Håber på lidt feedback

 

Nicolai

Link til kommentar
Del på andre sites

Hunkatte er de bedste jægere. Uden tvivl. Det har jeg mange års erfaring til at kunne sige.

 

Og "danske landkillinger", altså helt almindelige huskatte født på en gård, er ideelle til det formål du skal bruge dem til.

 

Så fremgangsmåden:

 

Fyrrummet indrettes med gode sovepladser (gerne lidt højt placeret men med nemme adgangsforhold) til misserne og kattelem installeres....og mad- og vandskåle.

 

2 (hun)killinger, gerne søskende hentes hjem..de kan som regel fås gratis mange steder....og skal i henhold til loven være fyldt 12 uger.

For nemheds skyld, så sørg for at det er tamme killinger...og undgå endelig killinger der ser skravlede ud, er tynde, har snask i øjne o.s.v.

 

Det første par uger bør de holdes lukket inde i fyrrummet da de ellers måske vil forsvinde og ikke vende tilbage, hvorfor en kattebakke vil være nødvendig.

 

Og så skal de selvfølgelig have tørfoder og hele tiden adgang til vand

 

Så kan du begynde at åbne kattelemmen og lade kattene gå ud og sondere terrænet, helt i deres eget tempo.

 

**ormekur, loppekur, vaccination**

 

Nu er det ikke så ofte at "danske landkillinger" får ormekure, loppekur og vaccineres fra ejerens side...så det skal du påregne selv at skulle i gang med når du får killingerne hjem.

 

Ormekur giver man som standard ved killinger...og i fremtiden ellers kun hvis det konstateres at kattene har orm.

Men det vil så sige, at det kan man ikke bruge til så meget, fordi fritgående katte på landet som regel altid er ensbetydende med orm...jeg har selv sådanne katte og jeg gør det, at jeg så bare en-to gange om året giver en ormekur...fordi, det er ikke umiddelbart noget der skader katten, at den måske render rundt i nogen måneder og har orm og man skal ikke overdrive brug af ormekure som man gjorde tidligere, hvor man som standard kunne give kattene ormekur hver måned.

 

Lopper, loppekur...kun hvis det konstateres at kattene har lopper....medmindre man vælger at give dem en forebyggende kur med pipetter til at dryppe i nakken af katten (tror det er hver 4. elelr hver 6. uge man skal).

 

Vaccination det er noget med to gange mens killingerne er unge og så hvert andet år eller deromkring....jeg er ikke helt sikker, jeg skal nemlig sige, at jeg ikke får vaccineret katte...fordi jeg mener at bo i et område der ikke er særligt udsat med de sygdomme der kan vaccineres imod og derfor vil jeg ikke gøre det, da vaccinerne på sigt kan gøre skade på kattes nyrer...lidt et valg mellem pest og kolera

 

 

Du bør heller ikke betænke dig på at få kattene steriliseret/kastreret.

Det er en udgift ja, men kan i sidste ende spare for en masse problemer, både for dig og kattene:

 

Hunkatte der er totalt skruk når de er i løbetid, renderi af hele omegnens vilde hankatte der vil pisse op og ned af alting for at markere sig, uønskede killinger o.s.v....eller hvis du selv vælger hankatte...at de overpisser hele ejendommen op og ned af vægge og stolper...hankattepis lugter meget gennemtrængende....eller at de strejfer i ugevis efter hunkatte i løbetid o.s.v.

 

Og endelig få dem øremærket i samme ombæring og registreret, så der ikke er tvivl om det ikke drejer sig om forladte sommerhúskatte eller vildkatte..

 

og så selvfølgelig håbe på du bor et sted hvor nogen naboer ikke har ondt i R**** hvis de ser fritgående katte...og derfor får dem til at forsvinde...

 

 

Hvis der er mere du er i tvivl om må du endelig spørge..

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu havde vi engang en persisk angora, der både tog mus og fugle- og sloges så det raslede... Så det med stamtavlen!

 

Jeg ville vælge 16 ugers killinger, tamme, men hvis mor/andre katte- kan tage mus. Rotter- det kan katte ikke lære de små- en rotte kan skade små svært.

Vores første hankat- tog en rotte, da han ved en fejl var lukket inde i vores skur. Vi fik rottemanden ud- og gift- men der var kun den samme.

 

De mest effektive jægere- er hunkatte med små. (Mine hjembragte døde rotteunger fra naboerne) Men det er forkert at have uneutraliserede dyr, med lidt held- har man let 50 vilde katte! Få neuterede katte- eller få dem ordnet.

 

Mine "ekspertkatte"- bed bare musen/fuglen ihjel- i et bid. Nogen nyanskaffelser leger med byttet, kan man selv aflive musen/smide den ud- så er det fint.

Mine var tamme- meget tamme, og det mener jeg også nyttedyr skal være, så du kan følge med i om, de er syge eller ej. Det er også nemmere (lidt! Min Anton HADER kassen og den rare tante dyrlæge af et godt hjerte)- at få dem behandlet.

 

I gamle dage dage, troede man jo også jagthunde skulle være så vilde og utamme som muligt.

 

Vores Romeo- tog mosegrise, fisk, mus, fugle- og elskede dyrlægen... Så katte er- katte! Ikke to er ens.

 

Som "musefælder"- er kønnet lidt ligegyldigt, hunner er dog dyrere at få neuterede. Så vælg søskende.

 

Iøvrigt koster den slags lige så meget i foder, vaccinationer, neutering, loppekure- som den dyreste racekat- og at nusse med dem er hyggeligt. Min dreng elsker katte, selvom den gamle trefarvede slog- og slog hårdt. Hun tog alt.

 

Trefarvede tager forresten også gerne edderkopper... hvis man nu er fobisk med det (jeg er). Kattene mister ikke jagtegenskaberne ved, at de er tamme- eller at de får godt foder. Tværtimod.

 

Min mand var heller ikke til katte... Men det lærte kastraten ham så, at han blev. ;-)

 

Katte: Skal have klare øjne, pæn pels, ikke være skarpe i ryggen (rygraden må mærkes)- ikke være vommede (oppustede i bugen), kvikke og frække (livlige) og rene øren. ("Grums" kan være øremider- og jo det kan behandles), desuden må katte ikke have diarré eller være snottede.

Den søde tamme med snot, øjenbetændelse og diarré er syg- og det koster.

 

Vælg godt killingefoder, det er dyrere- men betaler sig.

 

Held med dit kattehold!

 

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...