Hop til indhold

Hjælp, skal min kat aflives eller ha´amputeret halen?


dida

Recommended Posts

Hej,

Jeg har en han kat Milo på snart 5 år her til maj, neutraliseret.

Han er kælen og sød og elsker at ligge på mine ben/mave og hygge/putte:)

Men han er meget nervøs, har desværre altid været det.

 

Nu er det bare kommet så vidt at jeg skal tage stilling til OM han skal aflives eller have amputeret sin hale?

 

Siden han var et år har han overdrevet slikket sin hale, så den ligner en rottehale! Har sidst været til dyrlæge med ham 2. januar hvor den væskede og var rød, havde slikket/bidt sig et par steder midt på halen. Han fik noget antibiotika og dyrlægen mente at det 99% med sikkerhed ville gå over så, men nej........det er det desværre ikke :(.

Talte med dyrlægen i fredags om mulighederne nu....ja en kat kan godt leve uden hale, han har selv en uden.

 

- Mulighed 1):

Man kan forsøge at amputere Milo´s hale, og håbe at han ikke finder andet at slikke/bide i når halen er væk !? Dyrlægen tænkte at det måske var pga nytår med al larm osv., men jeg bor på landet og her larmer det ikke så meget ! I efteråret skete der et eller andet hvor han ændrede adfærd, han havde ondt og han gik skævt med bagpartiet.... fik ham til dyrlæge og han kunne ikke sige om noget var brækket, fik pencillin mm. og efter en god uge var han sådan ok igen. Måske der sidder en "rest" derfra som driller ham og det er derfor han slikker/bider nu?!? Men ellers som dyrlægen sagde, han har jo gjort det ved sin hale siden han var ung. Det koster ca. 2300 kr en amputation. Hvad med evt. betændelse efterfølgende oa., er det udelukkende?

 

- Mulighed 2):

Dyrlægen kaldte det for "behandling aflivning", at man også kunne sige, at eftersom Milo siden han var 1 år har haft det med at slikke overdreven meget på sin hale og været i behandlinger, så er det stop nu! Men det er en beslutning som han jo ikke kan tage for mig, den skal jeg selv vælge.........??????:(? Tænker en aflivning er ca. 1000 kr.

 

Jeg har fire katte, to er norske skovkatte og Milo & hans bror har en mor der er Norskskovkat.

 

Situationen hjemme hos mig er;

- at jeg ikke lige helt har de 2300 kr til en amputation som det koster :( - det er så ØV ØV!!! :( - men "finder" jeg dem, kan jeg så forsvare at have brugt pengene på en amputation...hvad hvis det ikke går godt.

- at jeg på et tidspunkt....skal flytte fra land til "by". Vil Milo blive mere stresset? Blive mere stresset af at flytte?

 

Umiddelbart vil jeg vælge amputation - give ham en sidste chance...., men vælger jeg rigtig? Og hvornår siger man egentlig at nu er det slut/stop? Vælger jeg amputation, gør jeg det så kun for mig selv som menneske, og ikke for Milo, som jo åbenbart har det dårligt ellers ville han jo ikke slikke/bide sig til "blods"?

 

Håber på lidt feedback her til hjælp til mig afgørelse?

 

Ringer til mig dyrlæge i morgen igen! Skal have en tid.

 

Hilsen

den meget triste

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for dit feedback. Ja....jeg tænker også at det nok er dét der skal gøres :(, men det er så sørgeligt. Flere, inklusiv min mand, er også af den overbevisning at den bør aflives. Min datter derimod har ligesom jeg følelserne helt udenpå og tænker ikke særligt logisk!!

 

Hvis der var en gammel dame som ikke havde andre dyr og bare ville ofre al sin kærlighed på Milo, SÅ ville han nok kunne leve lykkeligt, måske. Det er nok lidt stressende for ham at være i en flok på 4 katte. Vi havde 5 katte for år tilbage, hans søster også, men hun bor i dag hos min søster og har det godt. Hun passede ikke ind i den "store" katte flok.

 

Nå, venter nu på at dyrlægen ringer til mig i eftermiddag og vi får en snak om det -> en afgørelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes det er utroligt hvis der ikke er gjort mere for at finde ud af i efteråret hvad der var galt med katten, da den kom hjem og var skadet...som minimum et røntgenbillede for at udelukke at katten måske havde brudskader.

 

Men okay, hvis katten har hypersoigneret sin hale før den blev skadet, så er det jo sikkert ikke årsagen.

Om årsagen til den anormale adfærd er af fysisk eller psykisk karakter er ikke til at vide ud fra det du beskriver...

 

Men på et tidspunkt bliver man nødt til at sige stop.

 

Hvis man kunne forestille sig, at der er et eller andet galt med halen som gør, at katten slikker overdrevet på den og bider i den, så er det jo klart at det ville stoppe med amputation.

 

Men hvis det er hypersoignering som i adfærdsforstyrrelsen, så kurerer det ingenting, men vil bare flytte problemet..

 

Så nu ved jeg ikke om du har fra dyrlægen, om haleslikkeriet skyldes fysisk eller psykisk gene...måske psykisk når katten generelt er meget nervøst anlagt.

 

 

Hvis det er psykisk betinget, så mener jeg helt klart at katten bør aflives.

 

 

 

Og så lige den her:

**Situationen hjemme hos mig er;

- at jeg på et tidspunkt....skal flytte fra land til "by". Vil Milo blive mere stresset? Blive mere stresset af at flytte?**

 

Hvis dine katte er ude/indekatte på landet, så vil det blive en næsten uoverstigelig forhindring for dem, at flytte fra landet....og ikke bare for den ene der...og du kan som udgangspunkt ikke regne med, at det vil fungere at lukke dem ud i en by hvor der er mange farer de slet ikke er gearet til at tackle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar.

Ja jeg er også nået frem til at det bør være aflivning... :(, for den har det jo ikke godt. Har ret svært ved at tage røret og ringe og bestille tiden...men det må gøres.

 

Slikkeriet er ikke fysisk, den har gjort det siden den var lille.....så helt sikkert psykisk...

 

Jeg skal flytte til "by" som jeg skriver, dvs. jeg håber stadigvæk at få en lille hus/rækkehus, men det er jo med en noget tættere befolkning og med flere biler, end med et hus på landet med marker rundt om! Jeg håber godt nok at mine katte kan vænne sig til det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...