Hop til indhold

Hjælp!!!!


missmolly

Recommended Posts

Hej!

 

Jeg har en ca 4 måneder gammel killing, som jeg er rigtig glad for, men som desværre er ualmindelig svær at opdrage. Jeg har haft katte hele mit liv og de har selvfølgelig også været killinger engang, men aldrig har jeg oplevet en så svær killing.

 

Hun miaver stortset døgnet rundt (bogstaveligt talt), er sindssygt opmærksomhedskrævende, hopper rundt på hovedet af én hele natten og holder mig vågen, og hun stopper ikke lige meget hvad jeg gør. Jeg kan ikke lave mad eller spise, da hun ellers med lynets hastighed styrter hen med snuden i maden, og hun er allerede på vej tilbage igen, før jeg har nået at tage hende væk. Alt sådan noget som at spise, lave mad, tage tøj på osv, bliver jeg nødt til at gøre i et separat rum, hvor hun så til gengæld miaver højlydt og hopper op på dørhåndtaget og andet inde i det andet rum.

Jeg har forsøgt mig med at ignorere hende når hun piver, jeg har prøvet metoden med vandsprøjten, at sige nej, at spraye katteparfume på de steder, hvor hun godt må hoppe op (dette er hun fuldstændig ligeglad med). Jeg har sågar forsøgt mig med citrusfrugter og dobbeltklæbende tape på køkkenbordet. Hun er også fuldstændig ligeglad med vandsprøjten, og alt andet jeg har forsøgt.

Hvis jeg står midt i at lave noget, hopper hun op ad ryggen på mig, eller op på mit hoved, hvilket gør pænt ondt, når hun jo bruger kløerne til, at holde fast med.

 

Jeg er vitterligt løbet tør for muligheder ift. nogen form for opdragelse af hende og er nået dertil, hvor jeg snart ikke kan holde det ud længere. Jeg kan ærligt talt intet lave, medmindre jeg lukker en dør imellem os og må så pænt finde mig i hendes klagen, kradsen og klatren på døren, indtil jeg lukker op igen..

Jeg har desuden, utallige gange nu, brugt op til 40 minutter på, at få lov til at spise min aftensmad i fred, men må give op hver gang, og som sagt lukke en dør mellem os..

 

Jeg håber virkelig desperat, at nogen herinde kan hjælpe!!

 

Mvh. en (meget) desperat katteejer!

Link til kommentar
Del på andre sites

**Jeg håber virkelig desperat, at nogen herinde kan hjælpe!!**

 

Denne her er sgu svær...for jeg ved hvad den eneste løsning på den lille kats problem ville være...ja, du læste rigtigt, killingens problem...det er ikke dit problem...for dig og dine forventninger til katten ER problemet:cool:

 

Nå, men løsningen ville være at anskaffe en jævnaldrende katteveninde....(og så også sørge for at fodre varieret og tilstrækkeligt, så de ikke behøver være ved at flå maden ud af munden på dig ;-)

 

Fordi du har en ulykkelig lille kat, der slet ikke trives særlig godt i det hjem....og som i mangel af andre muligheder, fordi hun higer efter opmærksomhed, aktivering og kærlighed, søger dit selskab hele tiden......og hvad får hun til gengæld...en katteejer, det ikke fatter en skid..men derimod vil opdrage ...med en vandsprøjte m.m....og dobbeltklæbende tape???????? :confused:

 

Og årsagen til, at jeg ikke vil foreslå dig at anskaffe yderligere en killing, det er simpelthen den manglende indsigt du har i en killings adfærdsmønster og behov....og de forventninger du i stedet har til, at du skulle kunne få katten til at tilpasse sig dine forestillinger ved at "opdrage" på den....

 

Og så er der den anden løsning...fordi du må endelig ikke lulle dig ind i troen, at det bliver anderledes med tiden, det der kan du ikke "opdrage" dig ud af...og den anden løsning er at finde et andet hjem til killingen, for du og katten her fungerer tydeligvis ikke sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

**Jeg håber virkelig desperat, at nogen herinde kan hjælpe!!**

 

Denne her er sgu svær...for jeg ved hvad den eneste løsning på den lille kats problem ville være...ja, du læste rigtigt, killingens problem...det er ikke dit problem...for dig og dine forventninger til katten ER problemet:cool:

 

Nå, men løsningen ville være at anskaffe en jævnaldrende katteveninde....(og så også sørge for at fodre varieret og tilstrækkeligt, så de ikke behøver være ved at flå maden ud af munden på dig ;-)

 

Fordi du har en ulykkelig lille kat, der slet ikke trives særlig godt i det hjem....og som i mangel af andre muligheder, fordi hun higer efter opmærksomhed, aktivering og kærlighed, søger dit selskab hele tiden......og hvad får hun til gengæld...en katteejer, det ikke fatter en skid..men derimod vil opdrage ...med en vandsprøjte m.m....og dobbeltklæbende tape???????? :confused:

 

Og årsagen til, at jeg ikke vil foreslå dig at anskaffe yderligere en killing, det er simpelthen den manglende indsigt du har i en killings adfærdsmønster og behov....og de forventninger du i stedet har til, at du skulle kunne få katten til at tilpasse sig dine forestillinger ved at "opdrage" på den....

 

Og så er der den anden løsning...fordi du må endelig ikke lulle dig ind i troen, at det bliver anderledes med tiden, det der kan du ikke "opdrage" dig ud af...og den anden løsning er at finde et andet hjem til killingen, for du og katten her fungerer tydeligvis ikke sammen.

 

 

Først og fremmest, så fodrer jeg hende med den mad og i den mængde, som dyrlægen har angivet. Jeg kunne aldrig drømme om, hverken at sulte en kat, eller ikke fodre den nok. Selvfølgelig skal den ikke gå rundt og være sulten. Men ellers tak da.

Og vandsprøjten og tapen (som i øvrigt er helt almindeligt gennemsigtigt tape, som ikke gør noget eller nogen ondt) er noget, jeg dels har læst fra flere katteejere på nettet som gode råd, og dels fra bøger om kattetræning o.l., ikke noget jeg selv ville være kommet på.

Jeg har som sagt aldrig haft problemer med katte og killinger før, så at jeg ikke fatter en skid, vil jeg nu ikke mene.

Yderligere tror jeg, at du har misforstået den mening, jeg lægger i ordet 'opdrage'. Med dette mener jeg udelukkende, at en killing/kat jo bliver nødt til at lære, at det fx ikke er okay at kradse og bide i folk og kravle rundt på køkkenbordet. Dette har jeg blandt andet fra egen erfaring og fra flere kattebøger.

Jeg forstår godt din vinkel på det, men ro på. Du får det til at lyde som om, jeg nærmest sulter min kat og behandler den dårligt. Det kunne jeg aldrig drømme om, så der tager du fejl.

Det er jo for guds skyld en nødvendighed, at lære katten, på en forsvarlig måde, hvad der er rigtigt og forkert, ellers er det sku synd for katten, hvis ikke den kan kende forskel på rigtigt og forkert. De lærer det jo ikke af sig selv. Og jeg har aldrig brugt tape o.l. før, for det har ikke været nødvendigt. Dermed sagt, at jeg har lært mine tidligere katte før, at de eksempelvis ikke skal hoppe rundt på køkkenbordet.

 

Dette er ikke for at starte en længere diskussion, men blot for at slå nogle ting fast.

Link til kommentar
Del på andre sites

Næ, jeg tror nu ikke ligefrem at du sulter katten, men okay det var måske fremlagt så det kunne tolkes sådan.

Men jeg havde lige netop noget som det her i tankerne: **fodrer jeg hende med den mad og i den mængde, som dyrlægen har angivet**

 

Lad være med det.

 

For det første må katte i vækst aldrig få rationeret deres mad...og for det andet, så ved de færreste dyrlæger noget som helst omkring hensigtsmæssigt foder til katte...de anbefaler ud fra hvad de er blevet fortalt af producenten af det mærke de sælger, hvor de kan tjene flest penge ;-)

 

 

Hvis man ikke vil fodre med rent råfoder, så bør katte have tørfoder til rådighed døgnet rundt...og derudover fodres med mindst et mættende måltid dagligt, bestående af våd- eller råtfoder, altså dåsemad af og til og forskelligt kød/fisk/kylling.

 

 

***en killing/kat jo bliver nødt til at lære, at det fx ikke er okay at kradse og bide i folk **

 

ja, og de fleste gør det forkert, netop fodi de tror de kan opdrage sig ud af det...men som jeg skrev, det eneste der vil hjælpe på det er en jævnaldrende killing.

 

Forklaring:

Det med at en kat "flyver på" og bider og kradser i folk, det gør de som regel fordi de mangler en anden kat at lege med, træne motorik og angrebsteknik.

Og hvis det så er en killing der måske i opvæksten ikke har lært hvornår man gør den slags, elelr rettere, hvornår den adfærd er uønsket....eller hvis det er en killing der trickes til den slags ved opfodring til at fange fingre i leg..eller en killing der har så meget krudt i Røven, at den kraftigt mangler legekammerater efter den er flyttet hjemmefra....så udvikler katten den adfærdsforstyrrelse der hedder Playagression, der bl.a bevirker at katten "angriber" uopfordret, bare den ser noget der bevæger sig på en person..og bliver en plage for sine omgivelser.

og der er det sådan, at ethvert forsøg på at "opdrage" katten til at lade være...altså skældud, jage væk, skubbe til o.s.v. det vil katten opfatte som en invitation til at fortsætte...hvorimod den i stedet skal lære, at der skal være et "stopsignal" der får den til at stoppe.

Hvis du har sat dig ind i katteadfærd, så har du også bemærket, at hvis en killing f.eks. springer på en anden killing, og denne så ikke gider lege, eller den synes det er for voldsomt...så giver den et piv fra sig og smider sig måske passivt ned...det er "stopsignalet", der skal lære den anden kat at nu er den gået for vidt..(og sådan skal man lære sin kat, at den ikke må angribe, kradse og bide...altså, forholde sig helt passivt og give et piv)..... hvorimod hvis den anden i stedet forsvarer sig og er med på den...så går den vilde leg, hvor killingerne leger...indtil en af dem så siger fra.

Katte er ikke nødvendigvis afhængige af at leve sammen med artsfæller for at fungere, men faktisk ved man med sikkerhed, at Playagression er den eneste adfærdsforstyrrelse, hvor en kat mere kan afhjælpe problemet, fordi det er langt de færreste menensker der forstå at lære katten hvordan..og i mange tilfælde er det heller ikke nok.

 

 

M.h.t. at springe på bordene, så hjælper det ikke en disse at fjerne katten eller jage den ned hvis først den ER hoppet op på bordet...fordi katten kan ikke forbinde dine indsigelser mod det med en handling den allerede har begået...

 

Katten skal lære at det er selve handlingen i at springe på bordet, som er forbudt....med andre ord, katten skal tilstrækkelig mange gange lære, at det er springet op på bordet der er forbudt.

 

Noget af en opgave kan det være...hvis katten først har fået lov.

men hver gang katten gør forberedelser til at hoppe derop, så skal den bremses...hånden foran katten så den lander på gulvet igen, mens man siger nej..hvis man ikke befinder sig lige ved bordet kan man forsøge, lige før katten sætter af, at give et kraftigt klap i hænderne mens man siger nej.

 

Og sådan kan du ..måske..lære katten ikke at hoppe på bordet.

 

Mine 6 katte hopper ikke på bordene og de fleste af dem var altså flere år gamle da de i det hele taget begyndte at komme indenfor (født som vildkatte)....katte er lærenemme og kan lære mange ting...hvis man ved hvordan....men man kan ikke opdrage katte som man kan med hunde...det er den største fejl folk generelt begår når de anskaffer katte ;-)

 

 

I øvrigt går jeg selvfølgelig ud fra, at katten i forvejen har rigeligt med muligheder for at klatre og komme i højderne, altså i form af gulv-til-loft klatretræ m.m..så det ikke er fordi der ikke er andre muligheder, den vil bruge dine borde og dig som klatretræ og udkigspost.....

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...