Hop til indhold

Diameter på katterør?


Villads

Recommended Posts

Jeg får to killinger til september, og er igang med at kattificere min lejlighed.

Der er kommet mere sisal på siden billedet blev taget, så der nu er fire kradsesøjler.

2013_07_26_0794.jpg

Da der kan være problemer med en god vinduesplads, overvejer jeg at lave en rørføring fra øverste hylde, tværs over loftet, så den ender i en platform ophængt i loftet, således at de kan ligge der og nyde udsigten.

Nu er spørgsmålet. Hvor stor en diameter skal der til for at de sådan rimeligt komfortabelt kan kravle igennem son voksne?

Jeg håber at 20cm er nok, af hensyn til pris, og anskaffelse.

Hvad siger panelet? :)

2013_07_26_0787.jpg

2013_07_26_0790.jpg

2013_07_26_0792.jpg

2013_07_26_0793.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hold da op, det bliver da vist alle tiders til kattene..

 

M.h.t. rør, så tror jeg altså ikke kattene vil være alt for vilde med et langt rør.

 

Er det ikke muligt at lade det være en ophængt hylde/brædder eller noget..og beklædt med skridsikkert tæppe?

Det tror jeg kattene vil være mere trygge ved at bruge

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er meningen at de skal ha' et rart liv, med lidt sjov og lidt hygge o.s.v.

Jeg er jo gammel akvarist, og der indretter vi akvarierne efter hvilken art vi holder, så for mig er det helt naturligt at indrette lejligheden så kattene kan bruge den bedst muligt. Glasbox eller stue? Same shit. :P

 

Det bliver nok for bøvlet Felis, men hvorfor tror du ikke de vil gå gennem 3 - 4 meter rør?

Jeg har faktisk tænkt mig at lave kighuller på vejen, så de kan ligge og lure, og måske tager det netop nervøsiteten hvis de kan se lyset i den anden ende.

 

30 cm - det er jo ikke meningen at de skal ride på ryggen af hinanden Landbo.

Hvor høj er en alm. huskat egentlig - så'en i gennemsnit?

 

Det ender nok med at jeg køber et rør på 2 meter, og ser hvodan de forholder sig. Ellers må de balancere oven på røret. :cool:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo, de vil da sikkert også godt rende gennem et rør, og hvis de, som du siger kan kigge ud (hullerne skal enten være så små at de ikke kan få hovedet igennem....elelr så store at hele katten kan komme igennem) jeg syntes bare det umiddelbart lyder mere bøvlet at opsætte et rør end en hylde.

 

M.h.t. diameter hvis katten skal kunne gå oprejst, så højden på mine huskatte, den varierer fra ca 25-26 cm for den mindste hunkat til 35 cm for den højeste hankat (har lige målt ham) , målt over skuldrene, altså det der kaldes stangmål hvis nu det var en hest ;-)

 

Mine katte har sådan en legetunnel og den er 25 cm i diameter og ingen af dem kan gå oprejst gennem den, men de kommer jo fint nok igennem den når de leger..

Link til kommentar
Del på andre sites

De skal sandelig ikke kunne gå oprejst igennem.

De må arbejde lidt for privilegiet, at komme hen til vinduespladsen. :D

Jeg har godt set de legetunneler på 25cm, men prisforskellen mellem 20 og 25 cm, er til at føle på.

 

Tak for dit målearbejde Felis. :)

Det er bestemt ikke bøvlet at sætte rør op, de vender jo rigtigt ligemeget hvordan de hænger.

Jeg tror godt de kan få fodfæste uden tæppe. De skal jo ikke omkring hjørner med 120km/t.

Det vil vise sig ved testen nede på gulvet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, der er, og kommer, nålefilt på alle hylder og hvad der ellers laves, som du ser det på mine billeder.

Jeg afspærrer oversiden af røret, for så undgår jeg faldrisiko, og der er nogle ledninger til spots, jeg ikke vil have dem i nærheden af.

Så de kan kun gå gennem røret, hvis de skal hen på vinduespladsen. Som bliver god. :cool:

Godt du lige nævnte det, for jeg har selv gået og tænkt over hvor stor en risiko der er for fald.

 

Jeg fandt et rør på 20cm x 3meter til kun 319,71kr plus porto bliver det lige godt 400.-kr. Det går an.

Vinduespladsen bliver en hvid hobbyplade ca. 60 x 40cm, så kan begge katte være der. Tror i ikke også det?

Pladen hænges op plastikbetrukket stålwire, og røret i billig tynd plastiktøjsnor, så det bliver billigt.

 

http://www.spotel.dk/va-2010/kloak/kloakror-fittings-pvc-glat/200-3000mm-pvc-kloakror-kln-t4.html

 

Røret får lov at ligge i stuen, på gulvet en tid, så de kan vænne sig til at gå igennem det.

Eller totalt afvise det, så jeg sparer yderligere bøvl.

Link til kommentar
Del på andre sites

**Pladen hænges op plastikbetrukket stålwire, og røret i billig tynd plastiktøjsnor, så det bliver billigt.**

 

Det skal sidde fast. Du får ikke katte til at gå ud på noget der kan dingle, give efter eller rokke fra side til side når de træder ud på det. Hvis de er i tvivl mærker de forsigtigt efter om noget giver efter eller flytter på sig...og hvis det gør, så går de ikke ud på det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...