Hop til indhold

Kat fælder ualmindelig meget


Chris90

Recommended Posts

har denne her kat på 3 år, som har været inde/udekat (som det lige passede damen) i 2 år.

nu er vi flyttet, og holdt hende inde i de 14 dage man anbefaler, men hun vil ikke ud igen (det er nu 5 uger siden vi flyttede).

 

men hun fælder, helt ekstremt..

har i dag friseret hende, 2 gange, og begge gange var der "en hel kat" af hår bagefter, og det flyver stadig med hår når vi kæler hende. og vores møbler, ja hele lejligheden er fyldt med hår efter hende..

 

er det "bare" fordi hun er stresset eller hvad kan det ellers være?

bliver hun mon hårløs hvis jeg fortsætter med at frisere hende (for det føler jeg virkelig med den mængde jeg får af hende)

 

håber nogle kan hjælpe :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Virker hun som hun plejer? Hun er ikke bange eller stresset? Jeg tror nu også det er meget normalt og måske hun lige skal have lidt længere tid til at falde til i Jeres nye lejlighed. Har du evt. søgt på foder. Mener der er noget bestemt foder, der kan afhjælpe problemet. Det er sikkert dyrt, men kunne da være, at man kunne starte der indtil hun på naturligvis er tilbage ved sin normale 'hårtab'

Link til kommentar
Del på andre sites

Stress giver akut hårtab. Bare se efter, hvis katten ikke er vild med den "rare tante dyr" (aka dyrlægen), mine fælder ½ kat, hvergang. Hunde stressfælder også.

 

Tja, men måske er indelivet bare bedre? Jeg har haft en fhv vildkat eller to, der bestemt ville bruge resten af livet i sofaen, og slet ikke gad ude mere.

 

Jeg vil anbefale, at du børster katten dagligt, evt med en furminator eller entangler. Hår er nemmere at håndtere på katten, fremfor møblerne. Her i hytten har vi tæpper på stole/sofa mm fordi: Tæpper kan vaskes. Hår i stofmøbler kan vare svære at få af, og gæster i deres pæne tøj, er ikke nødvendigvis glade for lådne møbler.

 

Hvis pelsen ellers er pæn og blank, så er der nok ikke så meget at gøre, men du kan prøve med gærtabletter til katte. (Mine spiser dem med meget svingende interesse) Eller give lidt lakseolie i foderet. Eller lidt tun i olie et par gange om ugen, jeg hælder olien på kattenes tørkost, og så får de en lille rest tun af og til. Giv ikke mere end max 1 tsk olie (tun) om ugen. Ellers kan fed (frossen) fisk være godt- sild fx. Ja, det skal spises optøet! Men have været frossen i mindst 24 t. ved -minus 18 grader. (Ellers er der parasitter i)- eller fisk skal koges.

Gerne fisk med ben mm.

 

Mine katte får "Super Premium" (gul pose, der egl er "Indoor" ) det koster ret meget, men de er vilde med det, (får ros af dr. dyr), og er pæne i pelsen. Mine får af & til en rest fiskekonserves, lidt ost og sådan. De tager fugle og mus ad libitum. Nå ja, nok ikke. Men det, de kan fange så. :o

 

Katte, der ikke går ud, kan måske mangle D-vitamin, derfor fed fisk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...