Hop til indhold

Er det sandt? (dyrelægeregninger og indavl)


Gæst Desmarya

Recommended Posts

Gæst Desmarya

Jeg har lige et nogle spørgsmål jeg håber i kan besvare for mig. :)

 

 

Jeg snakkede med en, ang. racekatte, og hun fortalte mig at jeg ikke burde købe mig en racekat (Jeg ønsker at købe mig en ragdoll) da det er ren indavl og det burde man ikke støtte.

Samt fortalte hun at dyrelægeregninger var dyrer når det var en racekat

 

Er det sandt at det er ren indavl når det er 'race' katte og at dyrelægeregningerne er dyrer fordi det er en racekat, eller har hun fyldt mig med l**t??? :confused:

 

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, racekatte er ikke dyrere. Jeg har brugt 5.000 på min huskat, der havde FORL. Har 3 andre, der også har det. Indavl (fornuftigt gjort!) betyder ikke nødvendigvis øget sygelighed, men kræver disciplin og villighed til, at udskyde avlsdyr og deres efterkommere af avlen. Verdens snævreste indavlsforsøg skete på 4 beagler, 3 tæver og en han, der endda var søster til en af tæverne. De endte med 3000 hunde, hvoraf nogen og tyve havde en degenerativ kæbelidelse, som man avlede sig væk fra, og et antal adfærdsproblemer, hvor man erfarede dyr med meget pigment i pelsen (sort) var at foretrække i avlen. (Kilde: Eberhard Trummler: Dus med din hund bd I og II). Kaninavlere bruger også indavl i stor stil. Hvad man skal lægge vægt på ved indavl: Naturlig adfærd, herunder parring og fødsler. God adfærd. God fertilitet- og det er alt fra 3-4 unger til 10. Ikke for mange unger- med hunde føder flere racer fx 12-20 hvalpe, men tæven har kun 10 "knapper i vesten". Med katte er 4-5 killinger rigeligt for de fleste mødre, en velnæret erfaren mor kan nok klare 6, men ikke noget at stile efter, tror jeg. Svineavlen i Dk har problemet pt! Arvelige sygdomme: Mange af dem er overført på kun et kromosom (recessive), derfor vil de optræde hyppigere ved indavl, dominate kan man se straks. Derfor kræver det vilje og mod (og penge) at spore arvelige sygdomme og udelukke afkom og avlsdyr. Med heste er der fx OCD (ledmus), som er særligt problematisk, da hesteavl er dyr og det kan udløses af fx uhensigtmæssig fodring (miljø). Nogen sygdomme er spredt på flere gener og kan ophobes ved indavl. Igen: vilge til at være meget meget kritisk og sortere i sin avl. Efter min mening skal man avle på det bedste- også med huskatte!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...