Hop til indhold

Min kat kradser på døre og mijaver konstant


Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg har fuldt katteforum en del og har fået mange gode råd, men denne gang har jeg ikke kunne finde svar på mit "problem" og håber derfor, at I kan være behjælpelige :)

 

Jeg har to katte - begge neutraliseret - en hunkat på 4 år og en hankat på 11 mdr. Jeg fik dem begge da de hver især var 12-14 uger og de har det rigtig godt sammen.

 

Min hankat har altid været en smule vild og havde i sit korte liv før jeg fik ham, boet 3-4 forskellige steder. Men min hunkat har accepteret hans livlige opførsel og er faktisk selv blevet mere legesyg. De er begge indekatte, men kan komme ud på en altan hvor der er kattenet.

 

Problemet opstod, da jeg for 4 mdr siden flyttede til en anden lejlighed. Min hankat begyndte pludselig at kradse på alle lodrette overflader, ikke decideret hårdt, men lige nok til at han gjorde sig bemærket. Samtidig mijaver han også en del mere. Jeg læste, at han nok var stresset ovnepå flytningen og brugte derfor Feliway til at berolige ham med. Jeg har både sat diffusoren i stikkontakten og supplerer dagligt med spray på de steder han kradser.

 

Efter 24 timer var han som en ændret kat - han kradsede stort set ikke og sov det meste af natten - det var fantastisk. For han var stadig frisk og legesyg om dagen. Dette blev ved i 3 uger ca hvorefter jeg i 3 dage ikke fik sprayet med Feliway (diffusoren var stadig sat i). Disse 3 dage var nok til at han var tilbage til sig gamle jeg og jeg fik straks igang med sprayen igen. Det har jeg nu gjort i lidt over en uge og der er ingen virkning :( Jeg ved ikke om han er blevet en form for immun overfor det eller om der er en anden logisk forklaring?

 

Er der nogle af jer der har erfaringer med Feliway - og stressede katte? Eller har gode råd jeg kan benytte mig af?

 

I værste fald skal min hankat ikke bo hos mig, for lige nu får jeg ikke min nattesøvn og når han kradser og mijaver det halve af natten, har jeg svært ved at se om han har det godt?

 

Lad mig endelig få nogle gode råd!

 

/Natasja

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Din kat er vel blevet det ældre, og dermed mere dominant. Klohvæssen er også en duftmarkering af her bor JEG. Mijaven? Jeg har en der mijaver rigtig højt helt ud i den "blå luft" både inde og ude, det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvorfor, mine andre reagerer heller ikke på det. Men han lyder somom, vi er ved at hale hans knurhår af et for et. Måske er han lidt døv. Belastende! Køb dog det spray igen, og vent og se. Dyr er læææænge om at vænne sig til nyt- til tider. Min brugte hund var ½ om det. Min brugte kat tog også tid, selvom hun vadede ind MIJAV MIJAV! Her kommer JEG! Mine andre katte var ret undrende over det... De kunne ikke lide, når hun ville ligge i mellem ("smørhullet") eller sprang over dem i leg. Men de var ikke sure- de gik bare.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...