Hop til indhold

"FØRSTEGANGS KATTE" - underlig adfærd- HJÆLP!


Gæst Nanna Tasia

Recommended Posts

Gæst Nanna Tasia

Hej derude:)

 

 

Jeg er blevet katteejer for første gang, men står med nogle store problematikker ang. mine to små katte :( Det drejer sig om to hunkillinger (søskende fra samme kuld) på 8-9 måneder, som har en meget sær adfærd!

 

 

De er begge to indekatte. Da de var helt små, brugte de kattebakken omhyggelig og der var ikke noget dér.. Men efter et par måneder, begyndte de at tisse OVER ALT -i kroge, på møbler, håndklæder på gulvet - og sågar lige ved siden af den ny-rensede kattebakke! Afføring laver de i katte bakkerne, men tisseriet forgår gerne lige ved siden af bakken!!! :mad:

 

Vi har derfor prøvet disse forskællige råd af:

 

-Sterilisering (ca 4 måneder siden)

-To kattebakke -så de havde een vær

-Citrusspray, der hvor de ikke må tisse

-Madskåle og kattebakker adskilt i to forskællige rum

-Sølvpapir der hvor de ikke må tisse

-Hyppig rengøring/desinficering af kattebakker

-Hyppig rengøring af hele rummet kattebakkerne står i

 

-MEN ALLE UDEN EFFEKT! :eek:

 

Hvad gør jeg galt??? Eller hvad kan jeg ellers gøre?? :confused:

 

Derudover undrer jeg mig over at deres adfærd minder meget om rotters. De er utrolig aggressive over for mad og slåsser gerne om den. Jeg har hørt at det er fordi det er to hunner. Men det irriterer mig at jeg ikke kan få dem ned fra køkkenboret, hvor de gladeligt spiser madresterne i håndvasken. Man kan ikke lade mad stå fremme, for kigger jeg væk i et split sekund er maden væk! De kan sågar finde på at forsøge at tage maden ud af hånden på mig. :mad:

 

Vi har prøvet at fodre dem rigelig med både tør og vådkost.

Vi opdrager dem med vand spray, når de går der hvor vi ikke vil have dem, men uden effekt. :(

 

Deres ynglingsted er skrællespanden, hvor jeg hiver dem op af flere gange dagligt. Jeg har prøvet at stille noget på låget, men de vælter skrællespanden.

 

Så modtog jeg det råd, at huske på, om jeg giver dem nok opmærksomhed -men det giver ingen mening, for hvis de ikke leger i skraldespanden, så ligger de begge i min kærestes skød.:D Jeg er ude af huset ca. 4 timer dagligt og min kæreste er stort set altid hjemme -så nej, de burde få den nødvendige opmærksomhed. :confused:

 

Jeg har en labrador, der en sjælden gang imellem kommer på besøg hos mig et par dage. Kan det have nogen indflydelse ??? - I starten blev de bange og skæmte ved hunden, men nu kender de hinanden og der er ingen ballade. Vores katte bliver sure, hvis hunden prøver at slikke, røre eller bare snuse til dem... men ellers har kattene intet problem med fx. at dele sofa med hunden! Men det er længe siden hunden sidst har været der og jeg ser ingen forandring. De tisser stadig hvor det passer dem og er stadig lige så grådige og pisse irriterende som de plejer!

 

Men de er nogle usædvanlige kælende katte og elsker nærkontakt. Især den ene kat Alvine - som spinder, bare man kigger på hende.

 

Nogle råd???

 

På forhånd tak!!! ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

uden selvfølgelig at vide det, så tror jeg faktisk at de keder sig lidt, det at de laver lidt ballade er hvad det er, de er ikke så gamle endnu, så det er helt naturligt at de prøver grænser, men ofte hvis dyr laver noget ballade, så ved de at de får din opmærksomhed, fordi du sikkert bliver sur, og derfor er nødt til at tage kontakt til dem, jeg tror hvis du får fat i noget legetøj de er vilde med, så kan du køre dem trætte, gør det 1 time om dagen, så tror jeg du vil se lidt ændringer i deres ballade, måske mindre skraldespands roderi :-).

 

Dog at de tisser hvor de vil lyder underligt, mine katte havde lidt problemer i starten med at tisse hvor de skulle, det var dog pga det katte grus jeg brugte, det nægtede de at bruge, så de sad og tissede hvor de mente det var godt, hvilket drev mig til vanvid i starten.

 

Så købte jeg en del forskellige typer grus, og så satte jeg mig ellers ned, og satte en kat ind i katte bakken, for at se dels reaktion, nogle typer flygtede de direkte ud af kassen, mens andre der ville de godt stå og trampe lidt i det, da jeg endelig fandt en de ville stå i uden problemer, viste sig at være den billige fra Aldi, så begyndte jeg at sætte dem op i kassen, og så give dem en godbid når de blev stående i 5 sec, bare for at forbinde deres toilet med noget positivt(gjorde samme med mine transport kasser), og så bliver man bare ved med det i noget tid, hvis det ikke hjælper så er jeg lidt på herrens mark må jeg indrømme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...