Hop til indhold

Katteallergi, hjælp!


MickeyMor

Recommended Posts

For tre uger siden fik jeg en killing, en rigtig dejlig huskat, som min fire årige søn og jeg er helt tossede med. Desværre er jeg tydeligvis allergisk overfor kat. Det er kommet med tiden, jeg har haft katte før uden problemer.

Jeg er i forvejen allergisk overfor husstøvmider og har mild astma, jeg efter behov behandler med inhalator. Jeg har sat dosis op og er siden i går begyndt med binyrebarkhormon som næsespray, mens jeg forsøger at finde ikke-medicinske måder at holde allergien nede med.

Jeg ved godt, at vi burde skille ud af med Mickey, men jeg vil prøve alt andet først. Måske er der noget, der dur. Det er her, jeg søger jeres hjælp. Er der nogen af jer, der har erfaringer?

Jeg holder Mickey ude af mit soveværelse så godt, jeg kan og vasker hænder efter at have kælet med ham. Jeg er obs på, jeg skal gøre eget rent over det hele (ikke just noget, jeg har gjort hidtil) og har desuden netop bestilt en luftrenser med HEPA-filter.

Jeg har læst noget fra USA et sted om, man kan smøre noget ind i kattens pels, der gør, der ikke kommer så mange allergener fra katten. Det lyder umiddelbart, tænker jeg, som ikke særlig rart for katten. Nogen, der har erfaringer med det? Eller gode råd til, hvad jeg kan gøre? I så fald på forhånd STOR tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

For flere år siden kom vi af med vores katte pga min søns allergi. Efterfølgende fik vores datter konstateret allergi mod dyr. Hun havde mens vi havde katte ingen symptomer. Igennem årene led hun frygtelig, når hun var i nærheden af katte. Nu har hun selv fået kat, og i starten havde hun mange gener men efterhånden er de taget af.

Min pointe er, at kroppens immunforsvar bygges langsomt op... Ligesom ved vaccination mod allergi. Også en god idé at vælge en race med mindst mulig underuld, da det er der skellene sidder ( det er dem der ikke kan tåles og ikke hårene/pelsen).

Prøv at give det en chance :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er opvokset med katte, men da jeg flyttede hjemmefra blev jeg pludselig allergisk, med kløe i øjne og hals og vejrtrækningsbesvær/ubehag. Jeg ved ikke hvorfor det først er kommet så sent allergien, men jeg har læst at man skal passe på med at udfordre sin allergi. Man kan ende med at blive mere syg og få kroniske lidelser, så mærk efter hvordan du selv føler dig tilpas. Syntes jeg især kan mærke det når jeg skal sove i lungerne, så tror på det er vigtigt at holde soveværelset kattefrit og det har jeg også læst at man bør gøre som allergiker med dyr og ellers bare forsøge at holde resten af hjemmet rent.

 

Du kan evt få en vaccine hos imod høfeber og støvmider, måske det kan tage lidt af ubehaget ved kattens tilstædeværelse, men det er ikke noget jeg ved, tæmker bare at det giver god mening at fjerne så meget af det allergi man har. Min x fik denne vaccine, som godt nok var ret omfattende med vacciner af flere omgange, men hans astma og allergi er nærmest væk nu et år efter, så jeg syntes helt klart du skal få tjekket hvor højt dit 'allergi-tal' (ved ikke hvad det hedder) er og se om du bør få sprøjten.

Ved godt du gerne vil undgå medicin, men det har virkelig gjort en forskel for ham jeg taler om og det er jo nærmest en investering at få, hvis det kan hjælpe lidt på andre allergener også :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Tusind tak for jeres gode råd!

Jeg forsøgte, som 85Catwoman skriver, at få målt min allergi med henblik på eventuel vaccine, men min læge ville ikke engang se mig. Du skal af med den kat, og det skal være nu, lød hendes besked. Måske noget barsk, men hun havde ret. Jeg fik det værre og værre trods høj dosis binyrebarkhormon som både næsespray og inhalator.

Så Mickey bor ikke her længere, jeg fandt et godt hjem til ham, hvor han har det rigtig godt. Jeg håber meget, jeg kan have kat igen. Men jeg skal selvfølgelig ikke udsætte en kat for at få mig som ejer før, jeg er helt sikker på, katten ikke bliver nødt til at flytte igen efter kort tid.

Jeg vil klart undersøge muligheden for akupunktur, som Lililala skriver, og så se om ikke min læge er til at snakke med igen angående vaccination. At gøre meget rent, stille luftrenser op samt holde katten ude af soveværelset var ikke nok i mit tilfælde. Hvis det lykkes mig at få bugt med allergien, vil jeg gøre som Rumle foreslår og se efter en kat med meget lidt underpels som muligt, det giver god mening.

Så endnu engang tusind tak for jeres råd, det har givet mig noget at arbejde videre med!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har flere steder læst og hørt at folk der har allergi over for danske katte faktisk godt kan tåle svenske katte. Det kunne da måske være et forsøg værd at prøve. Med prøve mener jeg, at du skal finde nogen i Sverige som har en kat, hvor du evt. kunne opholde dig og se, om du får allergi.

Redigeret af pfpeter
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...