Hop til indhold

Hvor længe kan en kat være alene?


heart

Recommended Posts

Hej alle!

 

Jeg har forsøgt at finde svar på mit spørgsmål under søgefunktionen. Men desværre uden held. Hvor lang tid kan katte gå alene uden ejeren er hjemme? Det er selvfølgelig et udgangspunkt at kattene har adgang til mad og vand og at de har en kattelem. Jeg har altid hørt at en kat højest kan gå to dage alene, hvis den har mad nok. Hvis der er spørgsmål om længere tid får man en anden til at se efter den. Kan de være alene i 10 - 14 dage? Det vil jeg ikke mene. Mit spørgsmål tager udgangspunkt i en diskussion jeg har haft. Derfor vil jeg gerne høre andre katteejeres mening!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Katte skal, som alle andre dyr, tilses 1 gang i døgnet. Det er Dyreværnsloven. Nej, ingen dyr- slet ikke katte, kan være uden opsyn mindst 1 gang i døgnet. Tænk, hvis de hænger sig i persiennesnoren/falder ned. Vælter potteplanterne ned over sig? Eller bliver syge? Bliver ramt af en bil?

 

Dyr skal tilses, derfor står det i loven. Alt andet er dybt uansvarligt. Ikke engang akvariefisk bør være alene (strømsvigt). Ellers må man få dyret passet/tilset.

 

Du kan søge på Dyreværnsloven, den gælder både husdyr og kæledyr.

 

Katte kan IKKE være alene, så lang tid, som du beskriver.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må nok erkende, at jeg står til straf for overtrædelse af Dyreværnsloven.

Vi har tre katte, som ved flere lejligheder har været alene fra om morgenen til den næstfølgende eftermiddag - med rigeligt mad og masser af vand naturligvis. Selvom vi ikke er glade for at lade vores katte være alene, er det desværre nødvendigt en gang imellem og de har aldrig lidt skade.

Loven kan naturligvis IKKE diskuteres og hensigten med kravet om, at et dyr skal tilses mindst én gang om dagen er naturligvis godt ment, men jeg føler alligevel, at det er lige vel overdrevet for en kat. Argumentet med at katten kan hænge sig selv eller blive akut syg holder efter min mening ikke. Hvad nu hvis katten hænger sig en halv time efter tilsynet?

 

Katte KAN være alene - men med omtanke og hensyn til kattens temperament og psyke.

 

Mvh.

 

Parsifal

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hvis de skal være alene: Sørg for flere vandskåle, evt en gryde med en sten i, så den ikke vælter. Katte kan dårligt undvære væske- og ikke mad i (1 døgn).

 

Men jeg vil ikke opfordre folk til, at lade nogen dyr- af nogen art- uden opsyn!

Om det er en hamster, mus eller en hest.

Hvis vandskålen vælter- så tørster dyret, og hvis du er væk... Tjah!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...