Hop til indhold

Sår på hals ?


MJaaay

Recommended Posts

Hej, Jeg har en dejlig hankat på ca 5 år, som efter vi har taget ham til os har fået nogle sår på hals, nakke og kinden. Han kradser sig konstant til blods og vi må nu anskaffe os en krave for at det ikke bliver værre. Han har haft sårene on & off siden vi fik ham, lige nu er han inde i en meget dårlig periode, hvor han kradser så meget at der går betændelse i dem.

Det skal siges han er en inde-kat og vi fik anbefalet Royal Canin fodder af dyrlægen til ham (og de andre missere). Derudover tog dyrlægen utallige prøver og satte ham på det ene medicin efter det andet. Bla. Binyrebak, uden resultater.

Efter at have brugt en formue hos dyrlægen, gav vi op og er nu i gang med at skifte over til et andet foder for at prøve dette (Hills). Jeg har en mistanke om det måske er foderallergi. Uden sikkerhed selvfølgelig.

 

Men er ved at være rigtig træt af at stå hjælpeløs og ikke ane hvad jeg skal gøre ved det. Er der nogle af jer herinde som har oplevet det samme med jeres missere eller har en mistanke til hvad det kunne skyldes?

Link til kommentar
Del på andre sites

Øv en træls situation.

 

Det lyder som om at din kat har en immunbetinget lidelse der giver ham sår. Det kan endten være foderallergi, allergi overfor noget i omgivelserne (husstøvmider, pollen mm.) eller han kunne have en lidelse der hedder pemphigus (prøv evt at google). Hvis han har en immunmedieret lidelse burde han blive bedre på binyrebarkhormon da det hæmmer immunforsvaret.

 

Mit forslag ville være - som du også selv skriver - at køre ham på en hypoallergen kost hvor proteinerne er hydrolyserede (spaltet til meget små stykker så kroppen ikke kan genkende dem og reagere på dem) - købes ved dyrlæges. Hvis du samtidig skal udelukke allergi overfor fodermider kan du ikke fodre med tørfoder da det altid vil indeholde fodermider. Hvis det var min kat ville jeg give den allergikost, enten tør eller våd. Du skal være klar over at det tager tid før en allergikat bedres på et foder. Normalt siger man at katten skal være på det pågældende foder i min. 8 uger før effekten kan vurderes. Og i den periode må den self. ikke få noget som helst andet end sit allergifoder da selv den mindste godbid vil ødelægge hele ideen med allergikost.

 

Hvis katten pt. er meget kløende ville jeg nu nok prøve at kontakte dyrlægen mhp. at få noget kløestillende til den. Dette kræver sikkert en konsultation hvis det er noget tid siden dyrlægen sidst har set katten. Har han inficerede sår vil det ligeledes være en god ide at få antibiotika til ham (kræver igen en konsultation).

 

Hvilke undersøgelser har din dyrlæge lavet?

 

Ps. Det hjælper ikke at fodre med råt kød hvis det er protein katten er allergisk overfor.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...