Hop til indhold

kat i løbe tid


kambrosius

Recommended Posts

hej alle sammen:rolleyes:.

jeg har to dejlige hun misser som ikke er steriliseret. den ene(Ida) er nu 1 år og 6 måneder gammel og den anden(Puk) ca 9 måneder gammel.

Ida har været i løbetid mange gange, og jeg har valgt ikke at få hende steriliseret da jeg har overvejet når min mand og njeg flytter i et større hus at hun skal have killinger.

Ida var i løbetid sidste uge og det sluttede ca fredag. Puk er i løbetid for første gang denne uge og Ida går hele tiden og slikker og snuser Puyk bagi, det ved jeg er megert normalt for katte, men nu er Ida begyndt at give tegn på løbetid igen selvom hun var ovre det for denne gang. så mit spørgsmål er om Puks løbetid kan påvirke Ida til at komme i løbetid igen? da jeg synes det er lidt mærkeligt at hun pludselig er i løbetid igen:confused::confused::confused:.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ida kan godt komme i løbetid igen. Normalt går der flere uger mellem en kats løbetider, men nogle katte kan komme i løb med kortere tids mellemrum. Hvornår planlægger I at få killinger på hende? Min personlige holdning er, at det ikke er optimalt for en kat at være i løbetid så ofte som katte kommer det når de ikke parres. Det er ofte meget stressende og frustrerende for katten. Hvis det hverken er idag eller imorgen i flytter i hus og sterilisation er helt udelukket, syntes jeg I skal overveje p-piller (generelt et dårligt valg til katte) eller at få givet hende Suprelorin (produkt lavet til kemisk kastration af hanhunde - prøv evt. at google det). Suprelorin er dog ikke testet på katte og man kender ikke helt virkningsperioden. Jeg har selv en kat på Suprelorin hvor det virker fint.

 

Håber i kan holde 2 x løbetid ud :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Suprelorin er en lille stav der implanteres i huden. Lidt ligesom en p-stav hos mennesker. Den bliver skudt ind ligesom når dyrene chipmærkes - så ja det er receptpligtigt og du skal omkring din dyrlæge med kattene.

 

Suprelorin er det man kalder en "GnRH receptor antagonist" som lukker ned for produktionen af de hormoner der normalt resulterer i løbetid.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja ja- lesbiske katte- og jammer over det hele. Det er SÅÅ dejligt.

 

Få dem da neutraliseret, det er meget stressende for kattene at gå i løb hver måned/14 dag, uden de får killinger.

Hvor mange år regner du med, de skal gå endnu, før I flytter?

 

 

Det er altså bedre for hunkattene, at de bliver neutraliserede, alt det der med hormoner (p-piller), kan de få uhyggelige sygdomme af (kræft eller børbetændelse).

 

Når I flytter i hus, så køb en killing! Med den stamtavle, du ønsker dig.

 

Det andet er synd for kattene fordi, hunkatte elsker at være MOR. Når de bare går i løb, den ene gang efter den anden, så bliver de trælse og stresser meget op.

 

Det der hormonfræs er noget skidt for dem.

Redigeret af Pinny
efter
Link til kommentar
Del på andre sites

Husk også at katten helst skal have første kuld, som 2 årig. Er den over tre, skal der være gode grunde. Som med andre husdyr, er der nogen år, hvor de senest skal have avlet første gang.

Derfor synes jeg, du skal få dem neutret, jeg ved HVOR meget glæde kattemødre har af små, og HVOR stressede de bliver- uden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...