Hop til indhold

19 årrig hunkat tisser det hele til HJÆLP.


Mækker

Recommended Posts

Jeg har en 19 årrig hunkat, der er indekat, som har fået den ide at hun helt nægter at bruge sin kattebakke.

 

Hun mener det er i orden at tisse vores køkken og gang til og nu er hun også begyndt på stuen.

Hun skider heller ikke i bakken, men lige ved siden af bakken i stedet.

 

Vi har købt en ny kattebakke i tilfælde af at hun mente at den gamle måske skulle lugte.

Vi har prøvet mange forskellige typer grus.

Vi har prøvet katteparfume så hun skulle få mere lyst til at bruge bakken.

Vi har prøvet at flytte bakken, hvilket bare gav os problemer 2 steder, så vi rykkede den tilbage igen.

Intet af det har hjulpet.

 

Hvis vi ser hun snuser rundt fordi hun skal noget så tager vi hende og sætter hende op i bakken og når vi gør det så vil hun gerne bruge bakken. Men er vi der ikke til at løfte hende over så tisser og skider hun hvor hun vil.

 

Jeg har fået at vide at katte bliver kræsne med alderen, men det her er til at blive skør af.

Jeg håber derfor der er nogle af jer der kan komme med et par gode råd, så det er til at holde ud at have kat.

 

Vi elsker katten meget højt og hun har et fantastisk sind, hvis man ser bort fra tisseriet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der sket nogen ændringer i hjemmet? Baby, ny kat, ny kæreste eller andet?

 

Vores hunkat gjorde det pludseligt en overgang her i foråret -hver gang vi kom hjem kunne vi være sikre på at finde en lort 15 cm fra bakken.

Jeg decinficerede gulvet og vaskede gulv med Rodalon i hele hytten, og skiftede til noget andet grus. Det virkede, og hun stoppede unoderne ligeså hurtigt som de var startet. Underligt med gruset, fordi det andet havde hun brugt fint i flere måneder. Jeg tror at det hele har været en efterreaktion på at jeg flyttede ind til hende (Hun boede som alenemis med min kæreste) med min hankat i november.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som TrineM skriver så kunne hun have en urinvejsinfektion evt. med krystaller/sten i urinen. Det bør tjekkes hos en dyrlæge. En anden mulighed er at hun har nedsat nyrefunktion - det vil gøre at hun tisser mere, men kan ikke nødvendigvis forklare urenligheden. Katte kan, som mennesker, lide af demens. Da hun jo er en gammel kat kan hun være dement og simpelthen glemme at bruge bakken. Jeg ville få udelukket urinvejsproblemer som det første.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg ville helt bestemt få tjekket katten ved dyrlægen. Hun kan have redet sig en luftvejsinfektion/blærebetændelse. hvis det er tilfældet har hun ondt når hun tisser og forbinder således sin bakke med smerte og forsøger sig så andre steder for at se om det skulle gøre mindre ondt. Hun kan også have problemer med nyrerne eller sukkersyge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...