Hop til indhold

2-årig hankat angriber sin søster...


Recommended Posts

Hej alle!

 

Hjemme ved os er der 3 katte, en hunkat og en hankat på 2 og en hunkat på 15, de er alle neutraliseret.

Problemet er at Ib (hankatten :D) hele tiden angriber de to andre, og hver gang bliver han taget i nakken og smidt udenfor (han kommer dog altid ind efter to minutter MAX). Hunkattene tør ikke gå ind af kattelemmen eller op ad trappen, for hvis han sidder der, så er han over dem med det samme. Den yngste hunkat kan ikke slappe af når hun er i samme rum som Ib, hun fór sammen når man rører hende og det gør mig så ked af det...

Men det er ikke kun kattene Ib angriber. Hvis han ligger i vindueskarmen og man kommer hen til ham, skal man holde øje med hans øjne, for man kan se på ham hvis han er irriteret og så skal man væk for ellers får man slag...

Han er normal rigtig sød og kærlig når jeg kommer hjem fra skole og der ikke er nogen andre hjemme, eller når min mor kommer hjem fra arbejde står han oppe ved trappen og kæler med gelænderet. Jeg har også lært ham at "give mig et kys", hvis jeg bøjer mig ned til ham og laver kyssemund snuser han til min mund.

Vi nusser ham (og de andre katte selfølgelig :D) hver dag, de får mad, og vi leger med dem.

Han har loppeallergi, og er mere tilbøjelig til at angribe når han har lopper.

 

Vi har ikke lyst til at aflive ham da han er en rigtig dejlig kat og vi elsker ham højt, også selvom han kan finde på at angribe en gang imellem...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvor lang tid har det været sådan? Har I haft ham længe? Når han angriber de andre, er det så en "vred" angriben, eller mere leg a la "SE MIG SE MIG SE MIG, JEG ER HER OGSÅ!" ?

Har I fået ham undersøgt ved dyrlægen? Hvis han er mere irretabel når han har lopper, så kunne det jo være der var noget andet, der også generede ham. Man ville jo selv være rimeligt muggen også, hvis det bare kløede og kløede, eller gjorde ondt et sted.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vi har haft ham siden han var helt lille, og det startede egentlig da vi næsten lige havde fået dem (ham og hans søster), men der var det bare leg, for der var der hverken mjaven eller hvæsen, og de brugte ca. 10 minutter hver aften på at tonse rundt i hele huset. Nu virker det lidt som om at Ib ikke helt er vokset fra den leg. Hvis han løber hen og dasker til en af hunkattene hvæser de af ham (selvfølgelig) og vi tager ham i nakken og smider ham udenfor for at understrege at han har gjort noget forkert. Ved dyrlægen er der slet ikke noget galt; når transportkassen bliver åbnet, spankulerer han ud og spinder højlydt - han bliver sjældent lyttet på hjertet fordi han spinder så meget. Han opfører sig så pænt ved dyrlægen at vi engang fik rabat for god opførsel :D han går rundt og skal kæles af alle...

Link til kommentar
Del på andre sites

Puhaaa den er svær.

Har aldrig været i samme situation. Men vil selvfølgelig gerne prøve at hjælpe.

Altså, da min kat var killing, angreb hun også hænder osv. Måden jeg lærte hende at stoppe med det var, at hver gang hun gjorde det (og det skal være hver gang), så sagde jeg højt NEJ og afviste hende. Jeg afviste hende på den måde at jeg stille og roligt trak min hånd til mig og ignorerede hende, dette gjorde jeg ved at skubbe hende væk fra mig eller selv gå væk fra situationen. Min erfaring er at situationen skal stoppes hurtigst muligt, ellers kan katten blive mere ophidset. Så katten skal ikke straffes ved at blive taget fat i, eller dasket. Den skal bare ignoreres. Derudover lærte jeg hende at hun kun måtte bide og kradse i hendes legetøj. Hvilket jeg gjorde ved at lege med hende og rose hende for det. Hvis hun under legen angreb mine hænder sagde jeg NEJ og stoppede legen helt.

På samme måde ville jeg nok gøre, når han angriber de andre katte. Sige højt NEJ, gå over og tage hunkatten væk fra situationen. Når situationen havde fundet sted, ville jeg kæle med hunkatten og ignorer ham.

 

Det jeg tænker han helst skulle lære i disse situationer er, at hvis han angriber dig eller de andre katte, så mister han noget ved det. Han bliver ignoreret og/eller de andre katte får opmærksomhed

 

For at dine hunkatte kan få det bedre med ham. Så ville prøve at klikkertræne det væk. Dette ville jeg gøre i en situation hvor kattene var sammen. Hver gang hun kigger på ham, klikker du og giver hende en godbid, sådan bliver du ved. Efter noget tid, skulle resultatet helst være at hun ville begynde at forbinde ham med noget godt.

 

Dette er selvfølgelig noget der kræver meget arbejde og tid. Men jeg håber at det kan hjælpe dig med at løse problemerne

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...