Hop til indhold

Hvad skal jeg dog vælge?


jennymus

Recommended Posts

Nu kan jeg endelig få kat igen!

 

Jeg er vokset op med kat, men har i længere tid boet i lejlighed. Men nu sker det endeligt, min kæreste og jeg har købt hus på landet, så nu kan vi få kat, juhuu :-)

 

Men nu er det så dilemmaet kommer; skal det være en hankat eller en hunkat? Det skal lige siges at en hankat vil blive kasteret, har ikke nerver til at pleje den forrevne slagsbror, foruden at jeg har erfaring med at en kastrat ikke synes at strejfe nær så meget. En hunkat vil blive sat på p-piller i første omgang - kunne måske godt tænke mig at prøve at have killinger engang....

Har overvejet lidt om man skulle anskaffe sig to katte på en gang, men er det så bedst at få to søskende eller en fra hver sit kuld?

Vi kommer til at bo ved en lille vej, så der vil altid være en lille sandsynlighed for at en af dem gik hen og blev kørt over. Vil den anden kunne klare tabet af en ven?

 

Vil meget gerne høre hvad jeres erfaringer med katte er...

 

Kærlig hilsen

Jennymus

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jennymus!

 

Først og fremmest tillykke med at du skal have kat - det er bare det dejligste og hyggeligste :)

 

Mht. valget af hun- eller han-kat så tror jeg tit at en hunkat vil virke mere 'frisk' i det end en tilfreds kastreret hankat. Dvs. at en hunkat tit kan være mere snakkende og 'livlig' end en hankat (det kan være der er andre herinde der er uenig med mig i dette :)). Dog vil begge naturligvis være enormt livlige som killinger/ung-katte. Den kastrerede hankat vil tit ofte være rolig og kærlig, men det vil den steriliserede hunkat jo også. Så det er bare enormt svært at vælge, og mon ikke I i bund og grund skal lade det komme an på 'kemi' -dvs. på hvilken kat passer netop til jer - om det så er en hun eller han.

 

Mht. til p-piller så har min dyrlæge fortalt mig at der der nu er statistisk belæg for at ~80% af hunkatte der har fået p-piller i længere tid udvikler kræft i livmoder/dievorter :( Så det er ikke så smart at lade sin hun-kat gå på p-piller i længere tid. Og hvis man vil have killinger på hende skal man naturligvis være sikker på at man kan videre-formidle dem.

 

Hvis I vil have to katte er det altid en god ide at få dem fra samme kuld. Så er der størst sandsynlighed for at de bliver ved med at være gode venner når de er blevet voksne. Og om den ene vil savne den anden hvis den forsvinder - ja - det kommer jo igen helt an på hvor gode venner dine katte er.

 

Masser af hilsner og held og lykke!

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...