Hop til indhold

klipning af kløer på en kat


ainec

Recommended Posts

Hey

Jeg lejer lidt med tanken om at få min kat udstillet (han er en almindelig huskat der er ualmindeligt smuk), og jeg læste at man dermed skal klippe kløer på katten. Er der nogen der har erfaring med det?? Skal man gøre det ved en dyrlæge eller kan man selv gøre det?? Hvor lang tid går der, før klæerne er vokset ud igen??

Grunden til at jeg er bekymret er, at min kat kommer ud hver dag, men jeg synes ikke at det vil være forsvarligt at lukke ham ud uden klør, da han så ikke kan forsvare sig hvis der skete ham noget. han vil helle rikke komme op og ned ad et træ som han plejer, hvorfor han måske risikerer at komme til skade. han har aldrig fået klippet negle før.

på forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

Efter min mening, så må du altså IKKE klippe kløerne på en udekat. De bruger dem til rigtig mange ting. Bl.a. er det et våben over for andre, og ikke mindst, så bruger de dem til at holde fast med både på byttedyr og også på ting, når de klatrer. Det vil katten ikke kunne særlig godt, hvis du klipper dem. Du vil så at sige gøre din kat forsvarsløs. Selvfølgelig, så vil kløerne vokse ud igen, men det tager altså en rum tid.

Link til kommentar
Del på andre sites

det er præcist det samme jeg tænker på, men jeg ved netop ikke hvor lang tid kløerne tager om at vokse ud igen... for hvis de er vokset ud efter en uge eller to, sker der jo ikke noget ved at han så bare bliver indendørs i denne periode (det har han været flere gange i forbindelse med flytning/ferie/sygdom osv) men hvis det tager længere tid end det, synes jeg ikke at jeg kan være det bekendt over for katten, så det vil jeg ikke gøre..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

det tager ikke mange uger fra du klipper dem, til de er gode spidse igen. Jeg klipper mine 2 kattes kløer en gang om måneden ca, og det tager ikke lang tid før de er spidse igen, bare de har et godt kradsetræ eller lign, så får de dem hurtigt på plads igen.

 

Hvis du overvejer at klippe dem, så kan du bruge mit trick, jeg venter til mine katte ligger og sover, så er de nemlig så dovne at de ikke gør modstand, hvis jeg skal gøre det mens de er vågne, så er det alt for bøvlet, og man skal sidde og holde dem fast imod deres vilje, så jeg klipper kun deres negle når mine katte sover, det er dejlig nemt :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Herhjemme Elsker kattene at få nusset poter, lære de fra de er helt små, og at jeg må klemme deres klør ud.

Det har faktisk gjort at det er utrolig nemt at klippe deres klør. Det tager max 20min at komme igennem at 7 katte.

De sidder pænt på skødet af mig, og så tager vi en pote af gangen.

 

Har kun en som ikke synes at hans klør skal klippes, men han sidder dog stadig pænt, han brummer bare lidt imens :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...