Hop til indhold

Kat miaver ved lukket dør


Sus83

Recommended Posts

Hej Alle

 

Vi har to inde katte på ca. 6 år, som er henholdsvis kastreret og steriliseret.

 

Da vi bor i en lille lejlighed har vi aldrig haft døre indtil de forskellige rum, så de har haft fri adgang til alle rum. For ca. ½ år siden fik vi en dør til soveværelset, som nu er lukket hver nat, da kattene tidligere ofte vækkede os om natten med leg, hoppen i sengen osv.

 

Det første stykke tid skrabede de på døren og miavede, men det gik hurtigt væk ved at vi ignorerede dem. Problemet er så, at hunkatten stadig miaver stort set hver nat, og ofte 4-5 gange. Nogle gange sidder hun udenfor døren andre gange inde i stuen, men det vækker både min kæreste og mig. Vi går aldrig ud til hende når hun miaver, og hvis hun miaver når vi skal stå op, venter vi indtil hun er stoppet.

 

Vi har endda oplevet, at vi har åbnet døren om morgenen (uden hun miaver), hvor vi er blevet liggende i sengen, og så begynder hun alligevel at miave.

 

Jeg har forsøgt at aktiviere hende om aftenen inden sengetid, men hun gider sjældent at lege.

 

Det er efterhånden ved at gå os meget på, og vi savner begge vores nattesøvn.

Har I nogen gode råd?

 

Hilsen Susanne

Link til kommentar
Del på andre sites

Evt tage døren af igen, og så have en spray-flaske med vand med ind i sengen, til når de vækker jer?

 

Vi har tidligere prøvet at sprøjte vand på hende, men det er hun helt ligeglad med. Og de dage, hvor vi har åbnet døren, har hun rendt rundt ude i entreen og miavet. Vi overvejede om det kunne hjælpe at holde soveværelsesdren lukket hele tiden...

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal væbne dig med tålmodighed, det kan tage lang tid at få en kat til at holde keje :) - muligvis ørepropper

 

Når hun begynder råber I så af hende? Altså man kan jo sagtens komme til at råbe hold kæft af sin kat (jeg kan i hvert fald uden at tænke over det)

Hvis I gør det, belønner I hende for hendes adfærd - al opmærksomhed er godt, også selvom den er negativ.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal væbne dig med tålmodighed, det kan tage lang tid at få en kat til at holde keje :) - muligvis ørepropper

 

Når hun begynder råber I så af hende? Altså man kan jo sagtens komme til at råbe hold kæft af sin kat (jeg kan i hvert fald uden at tænke over det)

Hvis I gør det, belønner I hende for hendes adfærd - al opmærksomhed er godt, også selvom den er negativ.

 

Ja, det kan godt være, at min tålmodighed må holde lidt længere :) Vi har ørepropper, men de falder altid ud i løbet af natten og er en del generende. Så hvis vi kunne slippe for dem, ville vi være lykkelige.

Ja, vi har tidligere kommet til at bede hende om at holde sin bøtte. Vi har dog fundet ud af, at det kun har en meget kortvarrig effekt. Måske det har gjort, at hun er blevet ved. Vi må være obs på det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har selv lidt samme problem ad 2 omgange, første gang var en flytning fra et hus i sommerhus område hvor der var frit adgang for min han kat til alle rum, anden omgang kom da han skulle tilvændes at konen og jeg fik en søn hvor døren blev lukket om natten og generelt i dagstimerne når han sov.

 

For Milo var det en kortvarig fase på en måneds tid før det helt gik op for ham hvorfor, og når sønnen legede fik han selfølgeligt lov at være i rummet.

Typisk ville jeg ud fra min egen erfaring påstå det kan hjælpe at tale blid i stemmen når hun kalder ved lukket dør, og fortælle nænsomt at i stadig er der for hende, eller hva der nu falder jer ind.

Katte er jo meget glade for deres ejere som regelt, så lidt lissom en baby, når man ændre på sin egen "adfærds mønstrer" så reagerer katten på samme måde som "hvorfor".

 

Tålmodighed og eventuelt have en lille nat snak til hende som ros for at hun adlyder, siger ikke det nødvendighvis virker men gjorde på begge vores katte her.

 

Prince Milo er ragdoll så mere tilbøjelig til at adlyde, Bailey er almen huskat men hun har været vandt til det fra starten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...