Hop til indhold

Interesse for killinger på rød hunkat + rød hankat?


Ladybird

Recommended Posts

En lille tanke...

 

Min fynske barndomslære har altid sagt, at der kun findes 3-farvede hunkatte, samt at den hel-røde farve altid følger hankattene.

- Siden har jeg ved et tilfælde fået en rød hunkat, og et par gange siden stødt på hel-røde hunkatte andre steder. Men altid ud af sjælandske katte-stammer.

 

Et eller andet sted synes, jeg det kunne være interessant, at sætte en rød hankat på hende, for derigennem at se, om det er muligt at fremavle en stærkere rød gren...

 

Nogen herinde der ved, om der er arbejdet i farveavl på danske huskatte tidligere?

 

Ligeledes er jeg også interesseret i tanker omkring, hvorvidt der overhovedet vil en interesse for den type avl?

- Det er min umiddelbare opfattelse, det nemmere at finde hjem til røde katte, men da vi bor i lejlighed og dermed ikke har plads til uanede ekstra katte, har jeg ikke lyst til at strande med et kuld killinger, bare fordi det var sjovt at sætte to røde misser sammen (der skal jo være en mening med galskaben).

 

Nogen tanker???

 

Det er skønheden på billederne, der er tale om :)

IMAG0131.jpg

IMAG0003.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes personligt ikke det er noget du skal gå i gang med...

Du skal i hvert fald være beredt på at skulle beholde killingerne.

 

Og inden du tænker videre, så ta et kig på et internat gerne i juni/juli og se alle de stakkels husmissere som mangler nye hjem.

 

 

Derudover koster det mange penge at have killinger, så du skal også være beredt på at miste en del penge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar :)

 

Det er netop tanken om alle de hjemløse katte, der allerede findes, der gør, jeg ikke bare har kastet mig ud i projektet.

 

Økonomisk forventer jeg ikke at tjene på killingerne, og ville ikke have et problem med at lægge penge til - der skal jo både betales killingemad, ormekur, vaccination og dyrlæge tjeck af killingerne.

 

I bund og grund ville jeg nok vælge den tilgang, ikke at gøre alvor af projektet, med mindre jeg på forhånd havde fundet aftagere til killingerne.

- Vi ville selv potentielt have interesse og mulighed i at beholde en killing, herudover har vi 1 aftager på listen... Desværre er der jo sjældent kun to killinger i et kuld, hvorfor jeg hellere vil undersøge, om andre har gjort - eller gør - i den type avl - og eventuelt finde røde hunkatte killinger derigennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

Ikke mere sjældne end blå katte. Hvis man har en torie og sætter en rød hankat på- vil 1:16 være rød hunkat. Men der vil rigtig nok komme flere røde hankatte- og sorte hunner og tortier og sorte hanner.

 

Det bunder i at rødt -orange - nedarves kønsbundet på X kromosomet, så en rød hun har XoXo- mens en tortie har XoXs. En rød hankat nøjes med XoY og en sort med XsY. De såkaldte "tortie" hankatte er enten kimærer eller er XXY- en seriøst kromosomdefekt, der giver små sygelige ufertile dyr. Kimærer- har i mors liv fået celler fra et andet foster, så de nedarver som regel ikke deres usædvanlige egenskaber. Der er dog blodkimærer -hos mennesker fx, der har to blodtyper- og hypotestisk vil der måske kunne findes hanner med kønscellekimære- men det er MEGET hypotetisk!

 

Jeg ville tænke mig vældig godt om, hvad kan man sælge røde hunkatte for? Og hvad med hannerne? Foder, grus, orme-loppekure, pleje og sundhedsattester, det løber op alt sammen. Og killinger sviner og bider i ledninger og... Det bliver til penge alt sammen. Og kan man så NÆNNE at de små dyr skal ud i verden, til en eller anden, der lige så annoncen- og kunne tænke sig en rød kat?! Vil vedkommende få den ordnet og vaccineret?! Eller ender den som "Mit barn har katteallergi"-kat? Skilsmissekat? "Hov min boligforening tillader kun 1- eller ingen"-kat? Sådan fik vi vores Malle- og Michel. Ingen af dem var egnede som lejlighedskatte!

 

 

Mvh

Pinny- der er tortiefreak

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ikke noget problem at lave røde hunkatte - det kræver bare en "trefarvet" eller rød hunkat + en rød hankat - ikke noget trylleri i det, men simpel genetik. Derudover synes jeg ikke der er nogen grund til at avle flere huskatte - der er så ganske rigeligt på internaterne i forvejen, og har man ikke plads eller råd til måske, at sidde med 8 killinger man ikke kan få solgt - så skal man ikke lave killinger. Få du hellere din hunkat neutraliseret, det vil både du og hun blive gladere for i det lange løb :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...