Hop til indhold

Er det dyreplageri at holde racekatte indedørs? Hvilken race er indedørs katte?


Mawalykke

Recommended Posts

Hej Alle sammen. :)

 

Jeg bor i en stor lejlighed med min kæreste inde i midtbyen. Vi har altid haft kat i familien, og jeg kunne godt tænke mig en oppe i lejligheden. Men, her kommer mit dilemma, jeg er bange for at katten kommer til at kede sig, da jeg ikke tør lukke den ud.

Har skrevet på andre forumer, og folk siger generelt at racekatte er indedørs katte? er det sandt?

Hvilken race egner sig bedst indedørs? - har kigget i nogle forskellige katte bøger, og kan det passe at racen Randoll egner sig bedst? Men er nu mest forelsket i en Russin blue, eller en anden langhåret race.

MEN - vil jo gerne have min kat skal have det bedste af det bedste, og hvis det er dyreplageri at holde katte indedørs, vil jeg ikke købe en. Så må jeg nøjes med mine fisk :)

 

(måske har vi mulighed for at bygge en "kattegård" ude i vores fælles gårdhave.)

 

MVH Maja Seidelin

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg opdrætter selv Norske skovkatte... og sælger ikke til hjem hvor katten skal rende frit.

 

Så nej, det er ikke dyreplageri, men der er selvfølgelig nogle ting der skal være iorden, for at katten kan trives indendørs.

Læs evt. her: www.beydana.dk/lejlighed.asp

og inde på kattens værn kan du også læse om at holde kat i lejlighed: www.kattens-vaern.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine dejlige huskatte Emma og Emil er nu indekatte på 12 år, og der har aldrig været problemer, så det kan også lade sig gøre med huskatte :) Jeg hentede dem på Kattens værn hvor de jo specifikt skelner mellem inde- og ude-katte, og derfor kan man, hvis man får en kat derfra, være nogenlunde sikker på om den kat man får bliver glad som indekat.

 

Jeg er enig i at det er bedst at have to - hvis de altså er glade for hinanden! Det er der størst sandsynlighed at de stadig er som voksne for hvis du får to fra samme kuld. Alternativt har Kattens værn nogle gange par de ikke vil skille, da de har vist sig at være meget glade for hinanden. E&E var sådan et par. Så på mange måder er det en god ide at henvende sig til Kattens værn og om de netop har de katte du leder efter, synes jeg.

 

Ellers er det jo netop en god ide at gå efter en race der er kendt for at acceptere at være inde-kat. I den fobindelse vil jeg da lige nævne at der i den nyeste udgave af dyrefondets blad er et interview med Hanne Reintoft der har en Russer som indekat uden problemer - så det kan jo godt lade sig gøre :)

 

Mange hilsner,

 

Ayoe

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...