Hop til indhold

Killingelykken blev knust i går....


Chilimus

Recommended Posts

Igår kom vores kattemor Sherry hjem fra en udetur i nabolaget.

Hun gik ned i kælderen og da hun ikke reagerede en ½ time efter da killingerne kaldte pivende på hende, fandt jeg hende savlende, hyperventilerende og sløv for enden af trappen.

Hun var totalt ligeglad med den hylende killing jeg havde med for at lokken hende op - det plejer at virke - men hun sansede ingenting.

Jeg vidste at den var rivende gal og blev bange - virkelig bange.

 

Jeg bar hende op i køkkenet til killingerne - hun var slap som en klud - miavede bare klaegende.

Jeg lagde hende i kravlegården, det var helt uhyggeligt at se hende - hendes øjne var kulsorte og hun reagerede kun med små miav når jeg talte til hende.

 

Jeg fandt et tlf nr til dyrelæge vagten - det var jo lørdag....

Jeg beskrev hendes symptomer og han var enig i at den var helt gal.

 

Mine 3 børn stod rundt om mig at og hev grædende i mig, hylende at Sherry ikke måtte dø!

 

Han synes jeg skulle komme ind med hende, men ville lige nævne at en konsultation alene ville koste 1200,- og en blodprøve, som hun sikkert havde brug for at få taget for at opklare problemet kostede 2000,-

 

Han mente at hun måske havde kalkmangel i forbindelse med diegivende til 5 killinger, men han kunne selvfølgelig ikke være sikker.

Han kunne ikke udelukke gift...

 

Jeg kikkede ned i kassen med killinger og spurgte hvor længe de ville kunne klare sig uden mor kat....

1 døgn var svaret...

 

tårende var ikke til at holde tilbage længere og jeg svarede hylende at jeg ville komme med det samme!!!

 

Jeg væltede ned i kælderen og fandt transportkassen frem.

Sherry var fuldstændig slap og miavede uroligt men ligeglad med alt.

 

Jeg sagde farvel til mine 3 hylende børn og forsikrede dem om at jeg nok skulle gøre alt hvad jeg kunne for Sherry og at lægen nok skulle hjælpe os.

 

Jeg hylede hele hele vejen og bad til GUD om at hun bare havde kalkmangel og at hun IKKE havde spist en forgiftet mus el.lign.

 

På vejen kørte jeg forbi en kat der lå stiv og forvreden i vejkanten, med fuldstændig de samme farver som min Sherry.

Nu vrælede jeg nærmest - og bandede til gud om hvor tarveligt DET var!

 

Endelig hos dyrelægen.

Han kunne ikke gøre noget uden en blodprøve, så efter en kort undersøgelse tog han hende med.

 

Der ville gå ½ time før vi fik et svar.

 

efter 15 minutter kom han ind og fortalte at han nu kunne se at hun IKKE manglede kalk... PIS

Vi snakkede lidt om hvordan han kunne se hvis det var gift...

 

Da screeningen var færdig, kom han ind og fortalte at hendes blodsukker var extremt højt.

Så han ville gøre mig en gratis tjeneste at trække en urinprøve ud fra hendes blære for at tjekke for sukker i urinen....

 

Han mente hun måske - trods alle odds ( at hun var ung og udekat) - havde diabetes.

 

Han kom tilbage med hende og kunne fortælle at hendes urinblære var usædvanlig stor - endnu et tegn på diabetes!

 

Da prøven var færdig kunne han forælle at der var sukker i urinen og hendes blodsukker lå på 23 ( normalen er inde for 5-12)

 

Så min Sherry har sukkersyge...

 

Det betyder jeg skal afvende killingerne hurtigst muligt, da diegivning påvirker hendes blodsukker i meget svingende grad.

Jeg skal måle hendes blodsukker 2 gange i døgnet - samt give hende Insulin.

 

Min verden væltede bare lige et øjeblik...

Jeg skulle tage mig forfærdelig godt sammen for ikke at bryde sammen foran dyrelægen.

 

Han sagde at jeg skulle overveje om hun skulle forsætte sit liv her på jorden, for hvis jeg ikke havde en livsførelse hvor der var plads og tid til at tjekke hende i hoved og røv, så ville vi have en kat der havde det konstant dårligt.

 

Han synes ikke vi skulle sige farvel til hende i aften, men jeg burde nok tænke på om killingerne skulle et andet sted hen.

Han kunne også give mig et lynkursus i at holde en sukkersyg kat...

 

Jeg var skrupforvirret... havde jeg noget valg???

Jeg kunne da på ingen måde bede ham om at sende hende til himmels, med 5 killinger der hjemme og mit hjerte smadret i tusind stykker.

 

Jeg bad selvfølgelig om at få et lynkursus.

 

Gudskelov var det ganske nemt, dog tidskrævende.

OG dyrt - hver blodsukker måling stick koster 10 kroner....

 

Han skrev alt ned til mig og jeg var selvfølgelig velkommen til at ringe til ham med spørgsmål...

 

Klokken nærmede sig 21 og jeg fik lov at betale.... 4275 kr

 

Nu skulle næste tur gå til apoteket - for at købe insulin og glykometer!

 

Mig afsted fra karlslunde til roskilde - både lettet over at min kat var i live og frustreret og angst for fremtiden.

 

Selvfølgelig havde apoteket i Roskilde ingen af delene, så jeg måtte til Glostrup.

 

Gudskelov havde de alt hvad jeg skulle bruge og jeg var hjemme igen med min slatne kat klokken 23.15

Jeg var fuldstændig smadret og havde dundrende hovedpine.

 

Så mange ting jeg skulle forholde mig til.

 

 

I dag målte jeg hendes blodsukker om morgenen med en forventning om at det ville være steget igen, det det var en hel nat siden hun fik den sidste insulin.

men den lå kun på 2,4.

Jeg skyndte mig at servere hende en lækker morgenmad, for at få det op på normalen...

en time efter målte jeg det igen med 3 som resultat...

lidt forvirret ringer jeg til dyrelægen, som synes det lyder godt omen lidt mystisk.

 

her til eftermiddag, da jeg kom hjem fra arbejde, målte jeg det igen - 1,5 - WOW

Jeg skyndte mig igen at servere lækker mad ( hun har hele tiden en fuld skål tørfoder stående) men hun lagde sig bare ned og sov....

Efter lidt tid satte jeg mig vd siden af hende og plantede maden ved siden af hendes hovedet mens jeg nussede hende.

til sidst valgte hun at slikke lidt på det - liggende.

Efter lidt slikkeri fik hun mere appetit og spiste halvdelen af skålens indhold.

Jeg målte blodsukkeret igen efgter 1½ time og fik et resultat på 3,5 - stadig under normalen....

Men hun virker bedre...

 

Jeg er skrupforvirret og kan ikke få fat i dyrelægen...

 

Har hun sukkersyge eller har hun ikke?

Er det omvendt sukkersyge?

 

Jeg ved ikke hvad jeg kan forvente af fremtiden, Dyrelægen havde aldrig set et lign. tilfælde og kan ikke finde noget om det i bøgerne på så ung en kat.

Han ved heller hvad vi kan forvente...

 

SUK.....

 

En tid med hygge om killingerne er blevet spoleret.

Det var ikke det jeg havde regnet med...

 

Suk..

 

tak fordi du læste så langt - jeg havde virkelig brug for at få skrevet det ned - og ud.

 

Jeg bad til englende i dag - og tryglede dem om at heale min kat - Bare de høre mig!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er jeg ikke den mest populære person på denne side - men prøv dette: 1 æggeblomme+1 spsk piskefløde+50 g rå mager fisk (evt torsk / sej) ½ tesk frisk knust persille+ ½ druesukkertablet / 2g i pulverform. Blendes og serveres for katten. Held og lykke . kram Sanne

 

Hej susanne.

om du er populær eller ej ved jeg ikke noget om, det der betyder noget er dit forslag!

 

Hvad er din begrundelse for sådan en cocktail?

Jeg kan forstå æg fløde og fisk, men hvorfor persille og druesukker?

 

Håber du har lyst til at svare så jeg kan overveje denne særlige cocktail!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder godt nok uhyggeligt med et blodsukkertal på 23. Sikke en historie og sikke et chok for dig og dine børn. Og hvor var det godt at du ikke valgte at gøre en ende på hendes liv - et kat kan nemlig sagtens leve et rigtig godt liv med diabetes, det kræver selvfølgelig at det bliver passet men ellers kan katten komme til at leve et normalt og godt liv. Jeg kender lidt til det da min egen kat har højt blodsukker. Vi snakker - endnu ? - ikke om egentlig sukkersyge men om et forstadie. Det skyldes højst sandsynligt at hun har kronisk betændelse i bugspytkirtlen, der er der insulin bliver lavet.

 

Sukkersyge hos katte er lidt specielt i forhold til andre dyr og mennesker blandt andet kan en kat få forhøjet blodsukker af stress f.eks. ved et dyrlægebesøg dog er hendes resultat så højt og hendes almentilstand da du tog hende til dyrlægevagten så dårlig at det næppe kun kan tilskrives stress. At hendes blodsukker pludseligt at blevet meget lavt kan skyldes at I lige er startet på insulin. Det varer et stykke tid at finde frem til den rigtige dosis så blodsukkeret hverken er for lavt eller for højt. Jeg bor i Frankrig og ved ikke om fremgangsmåden i DK er helt den samme, min dyrlæge snakkede om muligheden for at lave nogle kurver for blodsukkeret over en hel dag. Det kan hjælpe med til at se hvordan det udvikler sig gennem dagen og er en hjælp i behandlingen. Det kræver hjælp og råd at få styr på det og jeg synes måske ikke helt at du er blevet informeret nok. Det koster selvfølgelig penge men jeg tror det ville være en stor og god hjælp for jer at få en hjælpende hånd fra en dyrlæge med god erfaring i behandling af diabetes hos katte.

 

Da du bor i Karlslunde synes jeg det kunne väre en god idé at tage kontakt til Landbohøjskole i København (det kunne jo i første omgang være per telefon) hvor de da helt sikkert må have kompetence indenfor det felt. Bl.a. er det vigtigt at give det rigtige foder, at vide hvad du skal gøre hvis hendes blodsukker pludseligt bliver meget lavt osv. Jeg vil ikke give dig falske forhåbninger men som jeg sagde för er sukkersyge hos katte anderledes end hos andre dyr og mennesker - bl.a. kan det hos nogle katte være midlertidigt, men som sagt vil jeg ikke give dig falske forhåbninger, men jeg synes virkelig du skal få noget ordentlig professionel hjælp til at greje den her lidt komplicerede situation. Hold os endelig opdateret med hvordan det går. Krydser fingre for jer !!!

 

Venlig hilsen

Helle

Link til kommentar
Del på andre sites

Puha jeg er ked af at sige det Mis78, men jeg ville ikke anbefale Landbohøjskolens dyrehospital.

Selvfølgelig er der eksperter inden for mange ting, men da det er et undervisningshopsital kan man risikere at katten skal igennem mange prøver der både er unødvendige og dyre. Det er selvfølgelig ikke hver gang, men kender desværre flere der er gået derfra med unødvendigt høje regninger.

 

Det er nok lidt hyklerisk af mig at sige da jeg selv læser derinde, men jeg har selv dyrlæge et andet sted, ligesom mange af mine medstuderende.

 

@Chilimus: Håber virkelig du og Sherry kommer godt igennem denne tid. Det er hårdt når man ikke har nogen ide om hvad der gør de dyr man holder så uendelig meget af syge. Jeg håber I finder ud af hvad der gør hende så syg den bette pus.

Sender de bedste tanker herfra

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Alle sammen.

Vi er virkelig forvirret herhjemme!

Jeg har målt Sherry blodsukker både før og efter hendes måltider og nu er hendes tal slet ikke til at piske op over 4!!!!

Inden maden er den ca. 2 og efter maden kravler den op på indtil videre MAX 3,7 mmol....

 

Jeg ved ikke hvad der sker!

Jeg har talt med dyrelægen som tror at hun måske bare har haft det midlertidigt.

Han mener ikker jeg behøver at forsætte med blodsukker måling da den ikke har givet udsving at af karakter siden.

Og jeg skal jo selv følgelig holde mig lang væk fra at give insulin.

 

Men han synes det er godt at jeg nu har remiederne til at opklare et nyt evt ildebefindende, hvis hun skulle få et igen.

Så jeg skal bare holde øje med hende.

 

Der ud over skal jeg give hende extra fed kost for at holde hendes blodsukker oppe, mens hun giver die.

Han mener ikke jeg børe vænne killingerne fra aligevellet, men bare suplere så de ikke dræner hende fuldstændig.

 

Jeg har fra hun var helt lille valgt at give et højt kvalitets foder som ikke indeholder kornprodukter, da jeg mener at katte er skabt til at spise kød - og det er det helt rigtige for en kat med evt diabetes - der er nemlig meget få kulhydrater i.

Så det forsætter jeg med, men med tilskud af fiskeolie og tun, som jeg blander med lunken kogt vand, så det bliver en lækker ( for hende - jeg synes der hørmer) portion guf.

 

Det er svært at give killingerne flaske - de virker mest som om de prøver at bide sutten ihjel, fordi de tror jeg er ved at kvæle dem.

Det kræver vist meget øvelse før vi bliver gode til det!

 

Hvis der er nogen derude med opflasknings erfaring og gode tips, så er i meget velkommen til at smide et par ord ind!!

 

Jeg er i mit stille sind begyndt at sætte spørgsmålstegn ved om hun har diabetes - selvom det ikke passer sammen med den store urinblære jeg har set og mærket hun har.

Jeg har nu læst flere steder at katte kan få højt blodsukker af stress....

 

Fredag aften valgte jeg at flytte killingerne fra den skuffe de er født i, til en papkasse som jeg så satte ud i køkkenet.

Jeg gjorde det fordi at killingerne snart ville kunne flade ud over kanten og fordi jeg gerne ville have åbne vinduer om natten igen.

Alt det her halløj starter lørdag eftermiddag.

Katten virkede indtil da ok med at killingerne lå et nyt og i mine øjne et sikrere sted...

 

Men hvad nu hvis flytningen af hendes killinger har stresses hende i sådan en grad at hun er gået i gulvet af det???

Jeg spekulere virklig...

Men det mærklige er at hun gik i gulvet efter hun havde været ude i haven på fri fod....

Med til mine tanker høre sig at hun i går pludselig havde slæbt 1 killing ned i kælderen og havde ladet den alene i ½ time bare for at give die til de 4 resterende...

Heldigvis er min mand hjemme og kan lede efter killingen og finder den i et det fjerneste hjørne af kælderen - på et koldt gulv!

 

Har hun været igang med at flytte killingerne fordi der var for meget uro i køkkenet?

Men hvorfor så ikke dem alle sammen?'

 

Har hun skilt sig af med en fordi den var syg?'

 

Eller har hun fjernet en killing fordi hun ikke selv Magtede at fodre 5 killinger op???

 

Jeg ved ikke hvad jeg skal tro....

 

Men ihvertfald har jeg rykket killingerne ind i soveværelset igen oven på skuffedariet i papkassen.

 

og den gode nyhed er at alle killingerne er begyndt at tage på igen!

 

De sidste 4 dage har de taget under 10 g på om dagen, men både igår og idag er har de taget mellem 17 og 27 g på hver især!!!! Virkelig en optur der batter!!!!;)

 

Jeg beder stadig til englene om at hun vil blive rask og det føles en lille smule som om at de har hørt min bøn!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Dejligt at høre at der er lidt fremgang i din lille flok.:) men hvad siger missemor til at hendes killinger er flyttet ?

 

katte kan såvel som mennesker, få stress af div. situationer, og derved få diabetes, men det forsvinder så snart alt igen forekommer normalt.

 

Husk lige ang. tunfisk, at en kat KUN må få en spiseske tun om ugen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for de gode ønsker fra jer - jeg er sikker på at det virker!!!

 

Dejligt at høre at der er lidt fremgang i din lille flok.:) men hvad siger missemor til at hendes killinger er flyttet ?

 

katte kan såvel som mennesker, få stress af div. situationer, og derved få diabetes, men det forsvinder så snart alt igen forekommer normalt.

 

Husk lige ang. tunfisk, at en kat KUN må få en spiseske tun om ugen.

 

Det virker som om hun er bedre tilfreds nu hvor jeg har flyttet dem tilbage i soveværelset, oven på det skuffedarie hvor hun fødte.

Men det er jo også det jeg tænker - har det hele været min skyld?'

Fordi jeg flyttede dem første gang????

 

Jeg vidste ikke det med tunen...

Men det er nok også ca der omkring.. plus/minus.

Hvorfor?

 

Min dyrelæge sagde at hun ikke måtte få for meget tun fordi hun har brug for de vitaminer og andet godt der er i tørfodret, men han sagde ikke hvor meget.

Jeg blander tunen med vand kogt vand, tørfoder, fiskeolie og en squis fløde - for ligesom at få det til at lokke.... ;D

Der er mest tørfoder i, tunen er bare for at få det til at dufte og smage af mere!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej. Jeg har selv haft syge katte, og blandede denne cocktail, af desperation!! Katte elsker persille i haven - druesukker er ikke farligt, da det findes i naturen !! Det virkede på mine katte - men om det virker på dine er jo ikke nemt at sige!!

Men prøv - de tager ikke skade !!

MVH Susanne

 

Det kan godt være at mit spørgsmål lyder dumt, men persille... er det ikke fyldt med jordbakterier? og så sammen med rå fisk.... kan det ikke gå hen og blive .... giftigt??

Altså giftigt i den forstand af man kan blive pæænt syg af den bakterie.... eller bliver katte ikke syge af det?

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for de gode ønsker fra jer - jeg er sikker på at det virker!!!

 

 

 

Det virker som om hun er bedre tilfreds nu hvor jeg har flyttet dem tilbage i soveværelset, oven på det skuffedarie hvor hun fødte.

Men det er jo også det jeg tænker - har det hele været min skyld?'

Fordi jeg flyttede dem første gang????

 

Jeg vidste ikke det med tunen...

Men det er nok også ca der omkring.. plus/minus.

Hvorfor?

 

Min dyrelæge sagde at hun ikke måtte få for meget tun fordi hun har brug for de vitaminer og andet godt der er i tørfodret, men han sagde ikke hvor meget.

Jeg blander tunen med vand kogt vand, tørfoder, fiskeolie og en squis fløde - for ligesom at få det til at lokke.... ;D

Der er mest tørfoder i, tunen er bare for at få det til at dufte og smage af mere!

 

Der er for meget protein i tun, derfor må hun ikke få så meget.

 

Det er svært at vide om det fra starten af er din skyld at hun blev stresset, måske er det bare tilfældet at hun blev det, det vælger jeg at tro at det er.

Nej man får ikke altid alle de oplysninger fra dyrlægen med mindre man specifikt spørger til hvor meget, eller hvor lidt de egentligt må få.

Selv spørger jeg altid hvis jeg er i tvivl om hvorfor tingene er sådan, det koster jo ikke noget at spørge heldigvis.

 

håber på alt godt for den lille missefamilie, ja også for dig selvfølgelig..... ;o)

Link til kommentar
Del på andre sites

Grunden til at katte ikke må få tun er pga det høje Magnesium indhold.

Magnesium kan ødelægge mineral-balancen i kattens nyre. Dette kan føre til urinvejs-sten.

 

Derudover mangler tun Vitamin E. Derfor vil for store mængder tun i fht. alm foder kunne føre til Vitamin E-mangel. Dette vil kunne føre til endnu flere sygdomme baseret på vitaminmanglen.

 

Jeg tror næppe det er protein-indholdet, da katte er afhængige af protein til at danne energi, på samme måde som vi bruger kulhydrater.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Jeg tror ikke der er fare for vitaminmangel, med den høje kvalitets foder jeg giver ved siden af.

 

Ja det går godt fremad.

Kililngerne tager virkelig godt på!

De sidste par dage, har de taget næsten 20 gram på hver.

 

De er så søde nu - jeg må snart få taget nogle billeder af dem.

De hyler bare så højt når jeg tager dem op af kassen at man skulle tro jeg var ond ved dem - så missemor kommer selvfølgelig anstigende hver gang med en meget anklagende miav og kræver sine killinger tilbage!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...