Hop til indhold

Mangler han respekt for mig? Hjælp!


Mic90

Recommended Posts

Hej!:rolleyes:

Jeg ved simpelt hen ikke hvad jeg skal gøre. Min kat Coco bliver ved med at gå på køkkenbordet, når det kun er mig der er hjemme, og normalt skal vi bare sige "Ned" eller "arh-arh!" til ham når ham går på andre borde han ikke må. Men hvis jeg opdager han er på køkkenbordet, når jeg er i den anden ende af rummet og siger det til ham, stirre han bare på mig og bliver ved med det han var igang med, som om det ingen effekt har. har også prøvet med andre høje lyde, men det som om når det er mig der siger det når jeg er længere væk betyder det ikke noget for ham.

Er der nogle der har en ide om hvad jeg kan gøre for at få ham til at lytte til mig? :confused:

 

(Det skal lige siges at han lytter til min kæreste, og det er ligegyldig hvor langt han er fra katten)

Link til kommentar
Del på andre sites

Købe noget husholdningssprit og spritte bordene af før brug, og så iøvrigt acceptere katte er på bordene uanset om vi ser det eller ej :)

 

Vel skal man da ikke nikke nej acceptere katte på bordene. Det er et spørgsmål om at opdrage på kattene. De kan sagtens lære det. Håber ikke du opdrager dine børn på samme måde som dine dyr. Altså bare vælger den nemme løsning, for det er sgu da synd for børnene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vel skal man da ikke nikke nej acceptere katte på bordene. Det er et spørgsmål om at opdrage på kattene. De kan sagtens lære det. Håber ikke du opdrager dine børn på samme måde som dine dyr. Altså bare vælger den nemme løsning, for det er sgu da synd for børnene.

 

Nu synes jeg faktisk ikke børn og dyr tåler nogen sammenligning. Men nævn mig bare én katteejer der kan garantere 100% at kattene ikke er på bordet, med mindre døren lukkes, også når menneskene IKKE er i huset :)

 

Når mine kan se mig, er de skam heller ikke på bordene, men jeg ved også med sikkerhed, at når jeg vender ryggen til, så sidder de der igen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu synes jeg faktisk ikke børn og dyr tåler nogen sammenligning. Men nævn mig bare én katteejer der kan garantere 100% at kattene ikke er på bordet, med mindre døren lukkes, også når menneskene IKKE er i huset :)

 

Når mine kan se mig, er de skam heller ikke på bordene, men jeg ved også med sikkerhed, at når jeg vender ryggen til, så sidder de der igen :)

Så accepterer du jo heller ikke, at kattene er på bordene. Hvis du gjorde det, så hoppede de jo ikke ned, når du kom.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har også prøvet med et klap+nej, og blomsterforstøver, men det er når jeg jo er længere væk, men hvis jeg kommer tættere på virker jeres ideer perfekt. men det som om når jeg er længere væk sidder han bare og glor på mig og tænker "når hun er så langt væk kan hun ikke gøre mig noget" For når jeg så kommer tættere på, hopper han jo ned. men ville bare gerne have ham til at hoppe ned selv om jeg var et stykke fra ham :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Har også prøvet med et klap+nej, og blomsterforstøver, men det er når jeg jo er længere væk, men hvis jeg kommer tættere på virker jeres ideer perfekt. men det som om når jeg er længere væk sidder han bare og glor på mig og tænker "når hun er så langt væk kan hun ikke gøre mig noget" For når jeg så kommer tættere på, hopper han jo ned. men ville bare gerne have ham til at hoppe ned selv om jeg var et stykke fra ham :)

Hvad er problemer ved at han går på bordet.?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil heller ikke have vores katte på bordene. De render ind og ud her og hvem ved hvad de lige har trådt i? Gider heller ikke hår, jord, sand eller hvad de ellers kan smide af sig efter et besøg på bordet. Godt nok tørre vi bordene af efter os og ofte får den også lige en tur inden brug, men jeg synes det er ulækkert med en kat på bordet. Jeg lader heller ikke en hund valse rundt på mine borde. Dyr høre i det hele taget ikke til på et bord. Skal måske lige skynde mig at tilføje at inden vi fik Bagheera, lå Ofelia på sin pude på vores computerbord, men det skal vi så heller ikke spise ved. Pga. hår og det at Bagheera ikke kan kende forskel på bordene, har vi så lavet det om til ingen borde overhovedet, for alle kattene.

 

Jeg ville få mig en vandpistol. De kan sprøjte lidt længere. Godt nok vil det sjaske lidt, men det burde ikke være en for evigt løsning. Når Bagheera glemmer man ikke må være på bordene klapper jeg højt i hænderne og laver min stemme meget dyb og siger noget a la "kan du så komme ned!/hvad laver du der?!" det er nok til han bliver forskrækket og får fart på med at komme ned og væk.

Til jer der måske kan blive forargede over jeg "skræmmer" min kat, så bliver han ikke mere forskrækket end at han kommer og skal snakke og kæle 2 min efter.

Ville så aldrig bruge den metode overfor vores hunkat da hun har en meget mere sart natur og ville gemme sig i flere dage hvis nogen hævede stemmen overfor hende på den måde.

Du kan også bruge omvendt psykologi og give ham en godbid når han er på gulvet. Måske du kunne træne ham til at et "ned" og at han så også gør det, udløser en godbid og senere bare ros.

Link til kommentar
Del på andre sites

typisk, har stået og bagt kanelkage, nåede lige at skære kagen ud og servere lidt til Janniks gæster, tror I så ikke der har været en kat oppe og spise af kagen ude i køkkenet på bordet, mens jeg har været væk?

 

Sådan kan det også gå herhjemme, selvom de udemærket godt ved jeg ikke vil have dem på bordet mens der er mad.. Jeg har dog den yngste under mistanke (Alley Cat), da han ikke er helt indforstået med reglerne her i hjemmet endnu..

Link til kommentar
Del på andre sites

Den med vandpistolen var egentlig meget god! det kunne godt prøves af. Og det med at jeg ikke vil have dem på bordene er at hvornår skal de så kende grænsen om der er mad på bordet, eller om der er gæster eller om de er møg snavset, det er jo ikke det mest hygiejniske at have en kat på bordet :)

Men tak for alle de gode svar :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kæmper også med min killing om retten til at gå på bordet ;). Hun tror det er en leg når jeg sprøjter vand på hende. Hun hopper ned og så op igen 3 sek. efter...timevis af spas...:rolleyes:. Har fundet ud af at det hjælper bedre at skubbe hende ned mens jeg meget bestemt siger "NEJ" med lidt dyb stemme. Det virker lidt længere tid i hvert fald...når jeg ikke er hjemme er døren lukket til køkkenet og hun er generelt kun derude når jeg er, da hun følger mig meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hejsa.

 

Nu er jeg relativ ny ang det med katte og borde. Jeg har faktisk ikke engang selv en kat, men min kæreste har to katte. Ligesom trådstarter og mange andre kan jeg heller ikke have at katte går oppe på spisebordet osv, det er bare for ulækkert. Nå, men jeg har igennem længere tid lavet mange forskellige forsøg på hvad vil virke ift at de ikke går på bordet, både mens man er der, men også mens man ikke er hjemme. Jeg har overvåget det på kamera for at se deres reaktioner, og hvad der prøver at gøre for at skaffe sig adgang til køkkenet. Jeg er kommet frem til følgende konklusioner.

 

Hvis du ser katten er på bordet, klapper du meget hårdt i hænderne og råber nnneeeddd samtidig med at du går meget stærkt hen mod katten. På den måde skal du nok få respekt fra kattens side. Det kan godt være du skal gøre det mange gange, da den lige skal finde ud af at du rent faktisk mener det, men det virker 100%.

 

Min pointe med det her er at man skal ikke til at lave alle mulige forskellige ting og remidier for at få katte væk fra et bord. Dobbeltklæbende tabe, musefælder (der selvfølgelig vender ned af) på køkkenbordet, gå væk duft planter, kaffe, sølvpapir citron på bordene osv. Det skal ikke være så stort et problem at have kat, de skal bare forstå de ikke skal være deroppe, punktum. Men det er vigitg du er meget meget konsekvent, og virkelig går hen imod den hurtig og klapper meget højt i hænderne, og råber. Det er altså en hård kamp i starten, jeg har selv været der.

 

Mvh Mads

Link til kommentar
Del på andre sites

gør faktisk også præsis det samme som McDuck 4 gør, men ville gerne at man ikke behøvede at gå hen imod ham samtidig, for det er jo tidspunkter man laver noget man ikke lige kan smutte fra, og så hopper den ikke ned (altså hvis man kun siger ned og klapper højt)

 

Et ordenligt vandgevær kan man ramme med langt væk fra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tror at katte hopper op på bordene uanset hvad. Det gør mine 3, men de hopper ned når jeg kommer ind i rummet, for de ved udmærket godt at de ikke må være der. Men jeg kan altså se at de alligevel har været på køkkenbordet enten om natten eller når vi ikke har været hjemme. Bedste og måske eneste løsning er: Tør bordet af lige inden brug, for man kan alligevel ikke helt undgå at kattene er der.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Bølle: Jo man kan da sagtens undgå at katte ikke hopper op på bordene, hvis man bare er konsekvent og vedholdende nok. Jeg giver dig ret i at når man ikke er hjemme er de på bordene. Den eneste måde at stoppe dem på der, er at spærre vejen, som jeg har gjort med et baby gitter ud til køkkenet, det kan varmt anbefales. Jeg har ihvertfald en holdning til at en kat hører ikke hjemme i et køkken.

 

Til Stråstarter. Jeg ved godt man ikke gider og ligge remider på bordet hele tiden, men en anden ide kunne være at lægge musefælder op på bordet. De skal vende med springtingen ned af, så de kun træder på træet, hvorefter den udløses = de får et chok, og de skader ikke potten. Samtidig med den sprænger kan du evt råbe højt de skal gå ned.

 

Det eneste det handler om ved katte er at være vedholdende og ekstremt konsekvent og hård, ellers forstår de det ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...