Hop til indhold

Ny kattemor


Sanne1966

Recommended Posts

Hej

 

I lørdags fik vi disse 2 dejlige drenge hjem Garfield på 4 år og far til Bruno på 2 år. De har boet på en skole, primært for at fange mus og de har til tider været alene. Da vi kom for at hente dem var Garfield meget imødekommende og kælen og Bruno var mere reserveret og miavede meget. Vi fik at vide at de ikke var så glad for børsten og at de ikke var så velplejede som de måske burde være. Garfield har lidt knuder ved bagpartiet, men ellers i fin stand. Jeg fik så lidt af et chok da jeg løftede Bruno og for under den umiddelbare flotte pels var han fuldstændig knoldet over det hele. Efter en laaang køretur og kattemusik fra Bruno kom vi hjem. Garfield indtog straks, som en anden majestæt, mens Bruno gemte sig og ville overhovedet ikke noget som helst og da slet ikke os. De har nu været her et par dage og de har slet ikke spist noget og kun drukket lidt. Bruno miaver konstant og vandrer rundt, men kommer nu ud til os. Vi er enige om at de skal til tjek hos dyrlægen, især for at få Bruno klippet.

 

Vi har ikke de største erfaringer med racekatte, men vi har læst en del om racen og hvad de kræver. Det ville være dejligt hvis nogen af jer kunne give os nogle gode råd og evt. Tips til pleje af pels, endvidere om det er normal adfærd i forbindelse med flytning.

 

Hilsen Susanne

image.jpg

image.jpg

Redigeret af Sanne1966
De har
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Leif & Bettemis!

 

øv at der ikke er så meget aktivitet her, men alligevel skal du have tak for dit svar. Vi har prøvet at koge lidt lever , som var lidt interessant og så må vi prøve med tun og makrel. De har aldrig været ude og vi har fået adskillige kg foder de plejer at få, så jeg ved ikke helt hvad der er galt.

 

Venlig hilsen Susanne

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er voksne katte og det er en meget stor omvæltning for en kat at skifte hjem og omgivelser.

jeg synes faktisk det er fint, at den der tilsyneladende har det sværest med flytning, frivilligt kommer ud til jer.

 

Det er hørt om katte, der har levet de første mange uger i skjul under en sofa el.lign og kun er fremme når ingen er i nærheden for at spise og drikke og besøge kattebakken.

 

Men som Landbo nævner, så er det altså vigtigt, at I får lokket dem til at spise.

 

katte må ikke undvære mad i alt for lang tid, deres lever kan ikke tåle det.

 

Kogt lever bør I nok ikke lige give dem. og heller ikke råt lever....i hvert fald kun i meget minimale portioner

 

Det bør de nemlig kun have ved enten forstoppelse eller diarre....mod den ene slags kogt lever og mod det andet, råt lever...men lige nu og her kan jeg da ikke huske hvornår man bruger det råt eller kogt...øv!

 

Noget kød, fisk eller kylling er meget bedre...enten råt eller kogt...helst råt da det er mest naturligt for kattene

 

I rå tilstand må de gerne få brusk, ben og knogler fra både fisk og fjerkræ.

Men aldrig stegte eller kogte ben.

 

Jeg synes det er en dum ide at begynde at lokke kattene med mad der er fabrikeret til mennesker

Og katte er vanedyr, og vil lynhurtigt finde ud af, at de f.eks kun gider æde tun og dåsemakrel...og det er faktisk noget af det mest usunde man kan fodre dem med...der er næsten kun rejer der er værre af den slags.

 

Omkring pelsen så er det ærgerligt når langhårede katte ikke vænnes til fra små at blive redt igennem i pelsen.

Eller at ejeren undlader vedligeholdelse og pleje.

 

Så ja, I bliver sikkert nødt til at få klippet knuderne af de katte.

 

Og så er det muligt, at de er nogen af dem der dagligt skal have redt pelsen igennem med en kam for at undgå knuder.

 

Børster dur ikke...det gør nemlig som du har erfaret, glatter pelsen udenpå så man ser en kat der ser fin ud, men som inderst i pelsen er ene knuder.

 

Og så skal kattene vænnes til at blive redt, fra dag et de er klippet...så de kan blive fortrolig med det når der ingen knuder er der gør ondt at blive rykket i..

 

 

Jeg ved ikke hvilken race der er tale om, synes ikke de er sådan racetypiske for noget som helst, den ene kan dog ligne noget Hellig Birma (den rødtabbymaskede), og jeg har svært ved at se slægtskab mellem en rødtabby masket kat og så den mørkmaskede, troede ikke det var genetisk muligt?

Hvad race er de på stamtavlerne?

 

Dyrlægetjek, ja det vil være en god ide.

Der kunne jo være andre årsager end flytning til at den ene kat mjaver hele tiden, altså at den kan være syg.

For jeg går ud fra de begge er kastrerede så det ikke bare er en parringssyg hankats længselsfulde mjaven efter udeliv og missedamer der får ham til at mjave så meget. ;-)

 

Og ligeledes for at få noget gjort ved filterknuderne.

 

Men sådan generelt omkring at kattene skal falde til, så synes jeg umiddelbart det lyder helt ok.

Lige bortset fra det med de ikke spiser nok.

Forhåbentlig kommer det.

 

Generelt om foder, så gætter jeg på de mest har levet af tørfoder.

Der bør I, af hensyn til kattenes helbred, give dem supplement hver dag af vådfoder, altså enten forskelligt kød eller også dåsefoder (Hvis der er en Aldi i nærheden, så køb LUX, det er godt og meget billigt).

 

Og ellers lade dem falde til i deres eget tempo, og at de har nemt ved at komme til kattebakken..at de har sovesteder/sovehuler de kan trække sig tilbage i...at de har klatre/kradsestativer at hvæsse kløer i og den slags

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan få sådan en knivkam (har glemt, hvad den hedder)- hvor du kan rede katten- stille og roligt. Ikke alle katte elsker kam og børste! Mine havde en til hund, men den forærede jeg væk. (Da jeg ikke længere havde semilanghårs)

 

Jeg har lige set deres semilanghårs kat, så kammen virker!

 

Dwn mwsswe noget med at pelsen knuder...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...