Hop til indhold

Fremmede kat på mit dørtrin


klarathea

Recommended Posts

Hej alle!

 

En kat har ikke forladt min grund siden jeg nussede den i få minutter en dag. Den gemmer sig bag vores gril. Den er meget kælen og vil gerne snakke. Efter to dage hvor den ikke havde forladt min grund, men kun havde siddet og snakket ved vinduet gav jeg den noget mad. Jeg ved der regel nummer 1 ikke at give mad, men den stakkels kat så meget sulten og tørstig ud og det skal jeg love for den var! Den ser ellers ren og pæn ud og pga. dens sociale adfærd virker den som om den har boet et sted før den har slået sig ned bag min grill. Den er ikke øremærket. Jeg har haft den med til dyrlægen for at se om den var chippet, men staklen blev bange, stak af og det var umuligt at få den med ind, så jeg tog den med hjem igen. Nu giver jeg den mad og vand, og lukker den nogle gange ind i min udstue. Er der nogle råd til hvordan jeg evt. kan få den til at vende hjem igen? Alle katte råd modtages, for det ser ud som om jeg er på vej til at blive katte ejer...

Link til kommentar
Del på andre sites

Du får den jo i hvert fald ikke selv til at vende hjem nu.

 

Nogen katte er på det område ret troløse, og kan fuldstændig glemme tid og sted og hvor de kommer fra, hvis de møder en person der viser dem lidt opmærkomhed og MAD ;-) Derfor det som regel er en dårlig ide at give en kat opmærksomhed hvis den ikke lige ser ud til at være i nød.

 

Næ, du skal såmænd ud og forsøge at finde kattens ejer.

 

Og det kan være en ret omstændelig affære og slet ikke sikkert det giver noget resultat, især ikke hvis missedyret er "kasseret" og smidt af i nærheden.

 

 

Men man starter som regel med at stemme dørklokker i nærområdet...gerne udstyret med vellignende billede af katten.

 

Dernæst annoncerer/fremlyser man katten inden for et par kilometers radius...og det gøres ved opsætning af sedler, alle de steder man kan forestille sig, at en mulig ejer ser sedlen:

 

På lygtepæle, ved busstoppesteder, på opslagstavler i supermarkeder, i dyrlægeklinikker i området, i skolernes forhal o.s.v. o.s..v....og samtidig kan du ved ophængning af disse jo passende se om ejeren har efterlyst katten ;-)

 

også gerne annonce i en dækkende lokalavis.

 

Og hvis der er en lokalradio i området...der kan man som regel komme med den slags fremlysninger.

 

Og så er der internettet hvor man kan sætte fremlysninger:

 

http://kattens-vaern.dk/galleri/fremlysning/fremlyste-katte-fra-privat-personer/

 

Og tjek samme om ejer har efterlyst:

 

http://kattens-vaern.dk/galleri/efterlysninger/

 

 

 

Og Dyrenes Beskyttelse

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvad-kan-du-g%C3%B8re/savnede-dyr/fremlysning/opret#3bOWRHgA6CavYxQg.97

 

 

Dyrenettet:

 

http://www.dyrenettet.dk/Annoncer.asp

 

På Facebook er der også adskillige sider med efterlysning/fremlysning af dyr...bare skriv "efterlysning katte" i søgefeltet hvis du er oprettet på Facebook.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvordan kan du have den med til dr dyr, og så stak den af?

Det forstår jeg altså ikke?

 

Er det en han eller en hun? Ung eller voksen?

 

Jeg har haft en hankat (ung), der hellere ville bo i min flok (og meget gerne ind, hvad han ikke kom!) - der boede 50 meter længere oppe ad vejen, hvor de savnede ham- meget!

 

Jeg har også haft neutrede katte der var væk i månedsvis, den ene var aldeles ikke tam overfor fremmede, den kom tynd hjem, mens hans mor kom hjem ugen efter... De forsvandt samtidigt!

 

To andre forsvandt også i august- kom hjem i marts- og april- efter en streng snevinter! Der kan de sgm ikke have levet ude og klaret sig. Men de går aldrig mere hjemmefra!

 

Unge katte kan forvilde sig væk/blive jaget væk af en voksen kat, men de færreste går på eventyr på ejen hånd.

 

Sidste snevinter fik vi Bimseblå: Det var FOR ondt overfor staklen at sulte ham, og han rendte ind- meget meget mange. Da han blev tam- blev han kastreret, han er såmænd en meget sød (og nu kælen kat), men pointen er: Mine er neutrerede- for, jeg gider ikke flere. Jeg kan ikke være noget for dem alle altid.

 

Men der er stadig folk i området, der får killinger- og det er deres sag. Det er min sag, når de møder op hos mig...

 

Har du spurt lokalt? Sat sedler op? Måske er den bare rendt 50 meter væk hjemmefra, og er dybt savnet?

 

At nogen katte har flere "hjem" ved jeg, men virker den tynd og uplejet?

 

Det er kommunernes opgave at bekæmpe vildkatte, men ikke aller er flinke til det. For at sige det pænt!

 

(Og folks ansvar at få styr deres egne katte- hvad de så heller ikke altid er flinke til)

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Og når den er din egen (du er fodervært)- har du så lige vundet retten til en neutralisation!

Mine dr. dyr er dyre- men regn med 700-1000 kr pr kat.

 

Jeg fik alle mine ordnet for nogen år siden, det var hverken sjovt eller billigt! Senere er der så en udkørende dyrlæge, der snippede Bimseblå. Det var uendeligt meget bedre for mig og katten mht stress. Og det var billigere.

 

Men skal de til dr dyr pga sygdom- så er det de dyre. Min ene kat er nyligt opereret for brok...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis man ikke selv kan køre: Falck abbonnement er meget billigt, jeg sparer rigtigt meget ifht taxa. Jeg har godtnok kørt i meget sjovt (kran- og taxa), men bestiller man i god tid- så kører man med dyreambulance.

 

Det dækker ikke vaccinationer/helbredsundersøgelse. Kun akut. Og neutralisation- er også akut. :)

Vi giver nogen hundrede kr/år. Det er billigt!

 

Man kan såmænd også blive kørt til og hjem- uden dyret. Men det har jeg ikke brugt meget- men jeg har dæleme kedet mig meget i Otterup! Da biblioteket ikke var åbent. Tip: brug dit sygesikringsbevis og få et login, så kan du sidde og læse/gå på nettet.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...