Hop til indhold

Foder


Belinda

Recommended Posts

Hej.

Jeg har lige et par spørgsmål i forhold til foder.

Ja altså her gik jeg og troede, at jeg forkælede min kat (Har kun 1 nu, da den anden desværre måtte aflives) ved at give den vådfoder eller kød sådan en 3 gange om ugen, udover dens tørfoder. Men nu synes jeg, at jeg kan forstå, at det faktisk er noget de skal have hver dag?? Eller? Og i så fald er det for at minimere risikoen for sygdomme i urinvejene? Nogle der har nogle forslag til hvad for noget kød man skal give dem? Har indtil videre kun kørt med vådfoder og kylling, men ville gerne variere det lidt.

 

Nå og så er der den med tun. De må ikke få for meget pga. tungmetaller, men hvad er for meget? Hvor tit må de få det og i hvor store mængder ad gangen? Det kan jeg ikke helt finde ud af.

 

Til sidst har jeg også lige et adfærdsspørgsmål. Håber det er ok jeg samler det hele her.

Når min kat ligger på brystet af mig og hygger, tager den ofte poterne op i ansigtet på mig. Feks. lægger en pote på kinden af mig, eller i panden, og nogle gange kører den poten langsomt nedover mit ansigt. Første gang den gjorde det var det meget grænseoverskridende og vidste ikke om jeg skulle stoppe det med det samme! Ville sgu ikke have at hele klør 5 pludselig sad i ansigtet på mig. Men den gjorde jo ikke noget, synes der var noget sødt og kærligt over det, så ja jeg har altså bare ladet den gøre det, dog usikker på hvad det betyder når en kat gør sådan og om det var nogen god ide.

Her forleden der var den så kåd og vild og hoppede rundt på dynen af mig, og syntes tydeligvis at jeg skulle stå op nu. Så mærker jeg pludselig en noget hurtigere pote på min kind med kløerne nok ude til at jeg får en lille rift på kinden. Og jeg bliver vildt forskrækket! Der gik det op for mig at det nok ikke var så smart det her. Men vil dog lige høre: Er det på nogen måde muligt at lære katten at det ikke er ok med kløerne ude? At den kun må bruge poterne? Eller er en kat ikke i stand til at skelne på den måde? I så fald må jeg jo se at få det stoppet med det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Leif.

Tak for svar:-) Men altså skal jeg så forstå det sådan at tørfoder er ok da det også er kød og benstumper? Altså at det er unødvendigt at give vådfoder hver dag?

Min kat er også udekat og kan gå ud og ind som det passer den. Undtagen om natten, hvor jeg holder den inde. Men den er kun 6 mdr. gammel og har krudt i røven, så indimellem flyver de der poter lidt vildt:-) Den har dog aldrig "langet" mig en i ansigtet før, og spekulerede derfor på om det er fordi jeg har tilladt den at stikke sine poter op i ansigtet på mig. Normalt gør den det bare på sådan en sød og blid måde, som jeg slet ikke kan stå for:-)

Redigeret af Belinda
Link til kommentar
Del på andre sites

Når du giver din kat kylling skal det være helt råt kød. Ikke hverken stegt eller kogt. Hvis det er helt råt, så kan du sagtens give den kylling med ben, men HUSK det skal være RÅT. Hvis kyllingen er stegt eller kogt bliver benene porøse og kan gøre frygtelig skade på katten.

 

Min kat får både RÅ kyllingeunderlår med ben og det hele. RÅT oksekød og RÅ Kalun (koindermave). Han elsker det. Og så en gang imellem lidt vådfoder. Det er han også vild med. Min kat spiser stort set alt, hvad jeg serverer for ham. Også tørfoder, men det er yderst sjældent. Tørfoder ligger kun som backup foder hos mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Okseben kan godt koges eller steges uden problemer for dyret. Disse ben bliver ikke porøse.

 

Men ja, selvfølgelig skal en rovdyr have RÅT kød, men hvis du bare vidste hvor mange mennesker der står og tilbereder rovdyrets mad ved enten at stege eller koge det, for sådan spiser mennesker jo kødet. Det er spild af tid og energi.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så kan man give dem ALT slags kød? Eller er der noget man skal undgå? Kan man feks. også smide en klump råt hakket oksekød ned til dem? Og hvad med salmonella? Kan katte ikke også få det, hvis du serverer rå kylling for dem? Ja sorry hvis jeg spørger dumt!;-)

 

Leif jeg holder den heller ikke inde om natten mod dens vilje. Lige fra start har den bare fulgt vores døgnrytme, så når vi går i seng gør den også. Så nu håber jeg i mit stille sind at det vil fortsætte sådan. Men det er nok VÆLDIGT naivt at tro det! Når det bliver sommer bliver det nok meget mere interessant at komme ud om natten også, og så får den selvfølgelig også lov. En kat skal ud i naturen hvor den hører til, det er jeg meget stor tilhænger af:-) Men misse mor her ville nu alligevel være svært begejstret hvis den nu besluttede sig for at det der natteroderi det ikke var noget for den;-) Uhh hvor ser jeg tit ræven luske rundt derude om aften/natten. Men ja det er jo blot en af de mange farer der er forbundet med udelivet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Min kat spiser ALT slags kød, men han har også fået det siden, at han var killing. Prøv at smide en klump råt hakket oksekød ned i dens madskål. Hvis den er tilstrækkelig sulten, så skal den nok spise det.

 

En fejl mange begår er, at give katten adgang til mad døgnet rundt. (Nu får jeg sikkert på puklen af andre). Men fra naturens side, så spiser katte ikke hele tiden. De spiser det de fanger og nogle gange kan der gå flere dage, hvor de ikke fanger noget. Jeg har altid givet og giver stadigvæk min kat afmålt mad to gange om dagen. Så er der lige det han selv fanger selvfølgelig.

 

Min kat sover også hjemme hver nat. Han kommer som regel hjem ved 19-tiden om aften. Så bliver han inde indtil næste morgen, hvor han lige er ude at løbe et par timer inden jeg tager på job. Så han er også inde, når jeg er på job, men kommer selvfølgelig ud lige så snart jeg kommer hjem. Når jeg har fri, så løber han ude det meste af dagen, men sover altid hjemme om natten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg kunne heller aldrig drømme om at holde kat, hvis ikke jeg havde mulighed for at give den adgang til udelivet. Det er så grundlæggende en del af deres natur... Min gider dog ikke så meget ud her i kulden. Gør jeres det?

Jeg må i gang med noget råt kød. Dog vil jeg stadig også give tørfoder tror jeg, og det gør jeg af flere grunde. Jeg føler mig for det første mere sikker på, at den får de næringsstoffer den skal. Kan sgu dårlig finde ud af hvad min egen krop har brug for, så synes lidt at tørfoderet giver mig en sikkerhed der. Og så er katten naturligvis neutraliseret og får kost derefter. (Tørfoder til steriliseret killinger) Tænker at det er meget sværrere at kontrollere om de får for meget eller for lidt hvis jeg bare giver dem kød på må og få? Det er vel også væsentligt dyrere? Og sidst men ikke mindst, så føler de vel aldrig rigtig de bliver forkælet hvis de er vant til at få kød hele tiden? ( Spørger Belinda som nok har det med at menneskeliggøre dem lidt for meget indimellem:-))

Åh gud, det er jo en helt videnskab at holde kat! Men det er vel det der sker når man nu kommer til at holde så ufattelig meget af dem og gerne vil gøre det rigtige;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Den største grund til jeg ikke har givet så meget kød, handler simpelthen om at jeg er bange for at gå galt i byen.. at det feks. bliver for fedt, for fattigt på næringsstoffer, eller på anden måde er usundt. Ligesom med tun, som jeg hurtigt fandt ud af, at de jo ikke har godt af. Så føltes tørfoderet mere som den sikre vej omend det er knap så spændende for katten at spise.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok.. Mange tak for al jeres hjælp!:-) Fra i morgen af åbner der sig en helt ny verden af kød for misser her:-))

En vandrotte!?! Ad ad ad!! Jeg gruer for den dag min kommer slæbende ind med et eller andet dødt, eller endnu værre, halvdødt dyr! Forleden kom den ind med en sølle regnorm, som den kastede rundt i luften, og allerede der var jeg ved at gå i panik:-) Det skal nok blive spændende:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu skal du få de rigtige facts hvorfor katte helst skal leve af så meget kød som muligt, og ikke tørfoder:

 

Væskeindhold.

Katte er fra naturen rovdyr, der lever af byttedyr.

Byttedyr består af kød og knogler. OG et relativt stort væskeindhold, nemlig op til 75-80 %.

 

Katte har altså behov for ret meget væske. Omregnet har en voksen kat et væskebehov på ca 1/3 liter i døgnet, og hvis katten enten selv fanger byttedyr eller den fodres med kødprodukter, så får den en stor del af væskebehovet dækket ad den vej og drikker så ikke så meget vand.

 

Men katte er ikke altid gode til at drikke nok vand selv om de fodres med noget med for lidt væske i.

 

Tørfoder, alt efter fabrikat, indeholder 6-9 % væske.

 

Og mangel på væske slider på organerne...og mangel på væske medfører at diverse mineraler og affaldsstoffer ikke skylles med ud af kroppen, men ophobes især i nyrerne og medfører dannelse af urinsten og krystaller, hvilket giver blæreinfektioner og kan stoppe urinrøret til så katten skal have blæren tømt med kateter.

 

Og en af de hyppigste dødsårsager blandt katte...det er faktisk nyresvigt.....det er meget belastende for nyrerne hvis de ikke skylles tilstrækkeligt igennem

 

Så derfor bør hovedparten af en kats foder også udgøres af kød/fisk.

 

Og hvor meget den har behov for...

 

Tjae, der er nogen der render sur i beregningerne af fodermængden....især den med de 2 % ;-)

 

For det er sgu 8 % for lidt......de 2 % er nemlig beregnet ud fra at væskeindholdet er trukket fra ;-)

 

En kats behov for vådfoder/kød-mængde er ca 10 % af dens vægt...en kat på ca 4 kilo har derfor behov for ca 400 gram vådfoder eller kød i døgnet...og når de op mod 80 % væske trækkes ud af det, når man frem til de to %, som mest bliver brugt som salgsgejl når folk skal overbevises om, at det hamrende dyre BARF-foder ikke er særlig dyrt alligevel, men jo, dyrt er det og helt unødvendigt....fersk kød/fisk man køber i supermarkeder o.s.v. er ganske udmærket ;-)

Dog skal man være obs på, at der så er visse vitaminer og taurin, at man bør give.

 

Og omkring hvor vidt katte skal have mad til rådighed hele tiden...så er en kat konstrueret til at spise meget ofte og i små portioner.

Og en kats lever begynder faktisk at nedbrydes og danne fedtlever allerede efter 4 timer uden mad...

 

Og derfor er det en god ting, at lade tørfoder stå fremme hele tiden som tilskud.

 

 

Det var væskeindholds vigtighed.

 

Så den anden ting hvor kød/brusk/rå knogler, eks. kyllingeknogler er vigtige for katte:

 

Deres tænder og tandkød.

 

Det fungerer som naturlig "tandbørste", der renser tænder og tandkød.

 

Der er alt, alt for mange katte der lider af tandsten, tandkødsbetændelse, løse tænder....

Og hvis man lige ser bort fra en arvelig faktor hos visse racer omkring dårligt tandkød, så ses det fortrinsvis hos katte der mest lever af tørfoder.

 

Fordi, tørfoderet blødes op når katten bider i det. og det bliver til en klistret masse, som sætter sig som plak i tandkødsrandene, danner tandsten og medfører tandkødsbetændelse grundet heftig dannelse af bakterier.

Og tænderne slides unødigt af at bide i tørfoderet...prøv engang at tage sådan en og gníd den mod en af dine egne tænder....det føles næsten som sandpapir indtil det blødes op..

 

Hvor imod kød som katten rigtig skal gnave i, og sener, brusk...ikke sætter sig som plak og tænderne gnides naturligt rene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kødet man giver dem SKAL ikke nødvendigvis være råt, medmindre der er ben i vel? Har lige givet katten et råt kyllingelår, og det vil den sgu ikke æde! Står bare og leger med det. Så enten er den ikke til råt kød, eller også kan den bare ikke lige lide rå kylling.

Den vejer 3 kg. og skal jo så have 300 g. kød i døgnet. Udgør de 300 g. så hele dens energi behov? Eller er det nødvendigt at supplere med tørkost? Lader det stå fremme, men har den som sådan behov for det udover de 300 g. kød?

Link til kommentar
Del på andre sites

Kødet man giver dem SKAL ikke nødvendigvis være råt, medmindre der er ben i vel? Har lige givet katten et råt kyllingelår, og det vil den sgu ikke æde! Står bare og leger med det. Så enten er den ikke til råt kød, eller også kan den bare ikke lige lide rå kylling.

Den vejer 3 kg. og skal jo så have 300 g. kød i døgnet. Udgør de 300 g. så hele dens energi behov? Eller er det nødvendigt at supplere med tørkost? Lader det stå fremme, men har den som sådan behov for det udover de 300 g. kød?

 

Det bedste er selvfølgelig hvis det er råt. men indrømmet, så er der nogen katte der ikke bryder sig om det.

Stegt kød/fisk er ikke godt. Men man kan koge det, især fisk og kylling er et hit når det er kogt. Men der nå så bare endelig ikke være ben i. men fidusen ved at koge det en gang imellem er, at man så kan lokke en masse væske i kattene, for så kan man servere kødet/fisk i stykker i kogevandet og sådan en gang kødsuppe er lækkerbisken for katte..

 

De 300 gram er hvis katten ikke får andet.

Og jeg er en af dem der synes det er helt ok at lade tørfoderet stå til fri afbenyttelse døgnet rundt og så give kød et par gange om dagen...bl.a for at være sikker på at katten får nok af visse mineraler og vitaminer...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er noget VRØVL- det er kun hunde, der ikke kan tåle SVINEKNOGLER og FJERKRÆBEN. Tilberedte. Som i stegte.

 

Nu har du kun en kat, så Aldi's Lux er et godt mærke i dåsefoder.

Jeg fodrer ikke selv med dåsefoder (10 katte), mine må "nøjes" med deres tørkost.

Katte kan sagtens tåle kogte ben af kylling- hvis man nu vil lave tarteletter med hønsekød. Eller sådan noget. Selv kan jeg ikke fordrage kylling/høns i nogen form. Det lugter ulækkert for mig- men kattene elsker det.

 

Ligedan med fisk: Fisk skal enten fryses ned (24 timer -18 grader) eller koges. Og hvis man er til sushi- så skal det altså også fryses, fisk rummer uanede mængder af parasitter , som dør ved nedfrysning.

 

Man kan- men det er dyrt!- koge svinehjerter- eller kylling til sin kat. Koge ris og frosne grønsager- skærer det op og fryse det ned i portioner.

 

Mine katte får tørkost- 5 x 7,5 kg pr måned! Det er ikke billigt, men vi betaler pr netbank og får leveret..

 

I "gamle dage" fik de dåsefoder- hvor vi fik at vide, at det MÅTTE man da slet ikke. I dag er det tørkosten, der er det rene gift! (Tip hæld koldt vand på).

 

Mvh

Pinny- og 10 tykke katte- deres foder er til indekatte- og de kommer ud...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er noget VRØVL- det er kun hunde, der ikke kan tåle SVINEKNOGLER og FJERKRÆBEN. Tilberedte. Som i stegte.

 

..

 

Vel er det da ej vrøvl, at katte ikke kan tåle stegte og kogte fiske- fjerkræ- og andre ben....jeg tror vi har haft den debat tidligere...og lad mig sige det som dengang, at javist....muuuuuuligvis sker der intet, såfremt misser skulle tilrane sig benresterne fra kyllingen, men man risikerer altså også en kat med perforerede tarme, der hurtigt kan resultere i en død kat....så altså hvis man giver katte stegte og kogte fiske- fjerkræ- og andre ben, så spiller man sgu hasard med deres liv og helbred...

Link til kommentar
Del på andre sites

Og mennesker DØR, når de får fiskeben galt i halsen.

 

Min erfaring er- at hunde får tyndskid af tilberedte griseben. At hunde *ikke* må få fjerkræben, men de æder dem alligevel.

 

At min hund engang åd rå fisk- og brækkede det op. At hundenene sagtens kunne æde kogt/stegt eller røget fisk. Eller gris/ko- men at griseben gav tyndskid.

 

At mine katte kan æde kogt kylling- de eneste ben, der knustes- var dem jeg trådte på- jeg vejer noget mere end et kattebid. Tryk pr kvadratcentimeter.

 

Mine katte æder råt bytte- som i fisk/fugle og insekter- og edderkopper.

 

De havde en periode med sarte maver :mad:- og det var ad helvede til! Det havde ikke noget med deres foder at gøre- men om smitsom sygdom.

 

Og reagerer katten på foderet- så skal man stoppe med det samme! Kogt ris (kogt til ukendelighed) og kogt kylling (uden ben)- er diætkost.

 

Mvh

Pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Vel er det da ej vrøvl, at katte ikke kan tåle stegte og kogte fiske- fjerkræ- og andre ben....jeg tror vi har haft den debat tidligere...og lad mig sige det som dengang, at javist....muuuuuuligvis sker der intet, såfremt misser skulle tilrane sig benresterne fra kyllingen, men man risikerer altså også en kat med perforerede tarme, der hurtigt kan resultere i en død kat....så altså hvis man giver katte stegte og kogte fiske- fjerkræ- og andre ben, så spiller man sgu hasard med deres liv og helbred...

 

*Felis*. jeg er helt enig med dig. Problemet er bare at i ca 90% af tilfældene sker der ikke noget, og så mener andre jo, at det kan dyrene godt tåle. Men det er som du skriver at spille hasard med kattens liv. Og mange folk de løber risikoen. Jeg personligt ville bestemt ikke løbe den risiko, når man faktisk uden arbejde har mulighed for at undgå at det sker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Især kogt ben fra noget med fjer var farligt for både hunde og katte allerede da jeg var barn, og det er efterhånden et par år eller tre siden. ;)

 

Der sker garenteret ikke noget ved de får det i 99,9% af tilfældene. MEN et kogt stykke fjerkræsben kan splintre på langs være så skarpt det performerer mavesæk/tarm på dyret. Og det betyder enten en dyr Doktor Dyr regning eller en pinefuld død for det stakkels uskyldige dyr. :eek:

 

Vil råbe det endnu mere klart end Peter siger det. KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE KOGTE BEN I SIT KATTE/HUNDEHOLD.

 

Fortsat god forjul. :rolleyes:

 

Og stegte ben er nøjagtig lige så slemt. Så lad os tage den igen Leif: KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE KOGTE ELLER STEGTE BEN i SIT KATTE/HUNDEHOLD!!!!!!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE KOGTE ELLER STEGTE BEN i SIT KATTE/HUNDEHOLD!!!!!!!!!

 

Nemlig. Og jeg har en gang været udsat for, at en af kattene ved et uheld fik fat i en stegt lårknogle fra kylling, fordi en gæst der ville hjælpe i køkkenet, smed det ned til katten.

 

Og den bed det i stykker og de små splinter der blev ud af det, var knivskarpe på siderne og spidse som syle i enderne. Og de sluges jo altså i hel tilstand af katten, så selvfølgelig kan sådan noget gøre skade.

Link til kommentar
Del på andre sites

Stegte ben er nok farligere, der sker en helt anden kemisk reaktion i knogler, der kommer op i høje varmegrader- end de højst 100 grader man maksimalt kan koge ved. Spørgsmålet er også: Om forskellen i kernetemperatur over tid- er foskellen?

Nu har jeg lige stegt flæskesteg (kernetemperatur efter 3½ time: 83 grader Celcius- Og nej, den var ikke tør!), så jeg tænker måske, at forskellen ligger i, at når jeg koger kylling (frossen)- er temperaturen over 45 minutter- nok meget lavere og det går hurtigere?

 

Jer, der er så meget imod bengnaveriet- har I sat Jer ind i de fysisk-kemiske forhold, der gør tilberedte ben uegnede som dyrefoder?

 

Jeg spørger fordi, jeg er nysgerrig, fordi megen gammel overtro lever ukritisk videre (en svane kan brække din arm!) og fordi, jeg ellers gerne vil forsøge at finde ud af det. Viden er magt! :rolleyes:

 

Mvh

Pinny- 99,9- svarer til 0,1 tilfælde hvilket er 1/1000 del...

Selvom det ikke er mange, tror jeg nu nok, at den mere generelle anbefaling af kattes kost burde omtale denne fare. Det gør den ikke! Så faren er nok reelt ikke ret stor.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej Salmonella er ikke et problem for raske katte.

 

Syge katte kan få salmonella forgiftning men ikke raske katte.

 

Raske kattes immunsystem kan sagtgens slå salmonella bakterier ihjel. Problemet er hvis katten er syg og har et svækket immunforsvar.

 

Nu har min kat fået RÅ kylling og også daggamle kyllinger hver dag i over fire år plus, hvad han selv fanger af diverse fugle (som også sagtens kan have salmonellabakterier). Og han lever i bedste velgående.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...