Hop til indhold

forkølet eller generet af urter?


senobia

Recommended Posts

Hej

Jeg har 4 katte, hvoraf to er killinger på 4 mrd. jeg har også moren til dem på 4 år og en hankat, han er dog ikke faren.

I sidste uge blev først den ene killing forkølet og så den anden. de er ikke hårdt ramt og nyser slet ikke mere. De to voksne begyndte så også at nyse og har det rigtig skidt. De nyser meget og hele kroppen er med i nyset. Så kom jeg til at tænke på, at jeg har lige købt et nyt kradse bræt hvor der hang en pose et eller andet urt, ( der stod ikke hvad det var)som især morkatten var glad for. De fik revet hul på posen og rullet sig i det. Posen var ikke særlig stor, men nu er jeg nervøs for om det er denne urt de har fået i luft vejene.? Nogle der kender til dette? Jeg er i tæt kontakt med dyrlægen, hun har ikke hørt om den teori før, og vil først se dem hvis der kommer grønt eller blodigt snot, eller de raller fra brystet. De snotter slet ikke, men deres øjne er lidt våde, men de løber ikke? Lyder det som en forkølelse for jer?

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg tror også det er catnip, men det plejer jo også at være inde i noget, her kom det jo frit? Efter at have Google som en sindssyg virker det som om de har katte influenza, selvom det er indedørs katte. de to killinger som også startet med at nyse, er blevet kastreret og steriliseret for 14 dg siden, så mistænker selvfølgelig at de har slæbt virus med hjem øv. i dag har kattemor spist lidt, juhuuuuu

Link til kommentar
Del på andre sites

** Formoder ikke man hos dyrlægen har ladet killingerne komme i kontakt med fremmede killinger/katte, da de så burde forbydes at praktisere.**

 

Øøøhh, jeg tror sgu ikke du finder en eneste dyrlæge/dyreklinik, hvor dyrene ikke kommer i kontakt med andre dyr...ikke bare artsfæller, men f.eks. både hunde og katte i bure i samme rum ;-)

 

Derudover, så korrekt ja, der sælges kradsetræer hvor der medfølger en lille pose tørrede urter, såkaldt catnip....på nogen katte virker det som drugs og de bliver totalt kulrede, mens andre katte ikke er påvirkelige af det.

Men være skyld i sygdom med nys o.s.v., det er det ikke.

 

Kattenes sygdom lyder ikke som forkølelse, for katte bliver ikke forkølede, men de kan have symptomer der ligner, men det dækker så over andre sygdomme...katteinfluenza, herpes, clamydia o.s.v.

 

 

Og mit råd til dig lige nu, det er faktisk at finde en anden dyrlæge.

 

Fordi det er absolut ingen betingelse, at der behøver være snot i den ene eller anden farve eller ligefrem rallelyde for at kattene kan være dødeligt syge. Og at det er noget smitsomt mener jeg slet ikke der er tvivl om.

 

I øvrigt skal du være meget obs på, om kattene sørger for at få væske og mad nok.....

 

Jeg kender nogen katte der for et års tid siden blev syge på den måde du beskriver hvor eneste symptom i starten var voldsom nysen, dernæst sløvhed, manglende vilje til at spise og drikke....det endte med, at de måtte på antibiotika i længere tid og faktisk måtte tvangsfodres med væske og mad i flere dage da de ellers ville være døde af dehydrering og skader på nyrer og lever.

 

Dyrlægen fandt aldrig en nøjagtig diagnose, så den løs bare på "ukendt infektion i øvre luftveje"

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå !!! Ja, så kan jeg fortælle dig det er noget du går og tror. Måske du burde undersøge hvordan man undgår spredning af katteinfluenza først ??? ;)

 

Man undgår sådan set ikke spredning af katteinfluenza, da det både smitter gennem direkte kontakt OG luftbåren virus ;-)

I øvrigt er katteinfluenza ikke bare EN sygdom, nemlig!!! Men en fællesbetegnelse for flere virussygdomme, herunder Herpes, Calici m.fl ....

 

 

Så jo, jeg har ret :cool:

 

 

 

Måske du tænker på KATTESYGE, som er noget helt andet og som smitter ved direkte kontakt, herunder også kontakt med urin, afføring, savl, opkast fra syge katte ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

er slet ikke i tvivl nu om at de alle fire har haft katte influenza, og tror også de er smittet på Inges kattehjem, da det er indekatte.

jeg var meget obs på mad og væske indtag, mor mis ville gerne men kunne ikke, sikkert pga sår i munden. jeg prøvet med torskerogn, som hun ikke gad, prøvede så makral i tomat som hun spiste af, og næste dag gik det meget bedre. de nyser stadig lidt engang imellem, men de er alle blevet sig selv igen, heldigvis...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...