Hop til indhold

1 eller 2 katte??


Belinda

Recommended Posts

Kære alle katteejere.

 

Har et spørgsmål til jer, som kort og godt går på om i synes det er synd kun at have én kat? Min kæreste og jeg købte for en lille måneds tid siden en killing, en norsk skovkat. Hun er knap 5 måneder og kommer til at være ude kat. Pt. går jeg hjemme og hun får derfor massere af opmærksomhed, og lader til at trives fint. Dog kan jeg jo ikke underholde hende 24/7, og da der jo naturligvis er fuld gang i hende og jeg af og til godt kan se hun render lidt restløst rundt, begynder tanken om, at det måske er synd for hende ikke at have en legekammerat, at melde sig.. Hvad synes i? Det har grundet mine tidligere boligforhold ikke været muligt for mig at holde kat før nu, og er bare så glad for at det nu endeligt er muligt! Elsker de små bæster og vil selvfølgelig gerne give dem de bedste betingelser. Selv vil jeg helst ikke have en mere, grundet de ekstra omkostninger, rengøring osv. men hvis det er bedst for katten vil jeg helt klart gøre det alligevel. Så er det synd eller tror i hun vil trives fint alene? Håber på at få en mening fra alle jer der elsker katte ligeså meget som mig!:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, en kat behøver ikke nødvendigvis at have en artsfælle da katte faktisk ikke er flokdyr.

De er solitære, hvilket betyder, at de ikke behøver andre katte for at trives, men kan selvfølgelig være sociale og også i visse tilfælde have gavn af andre kattes selskab, men det modsatte ses også ret ofte, at de slet ikke fungerer med andre katte med diverse stridigheder og nervøse katte til følge.

 

Og en kat der får udeadgang, den har slet ikke behov for at der er en kat mere i hjemmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svar Felis. Det beroliger mig så lidt. Jeg har nu også altid tænkt, at så længe katten har adgang til det fri og man i øvrigt ikke er væk adskillige timer hver dag, så burde det overhovedet ikke være noget problem med kun en enkelt kat. Men blev i tvivl om de samme "regler" gør sig gældende for killinger..?? særligt da en sekretær på et dyrehospital spurgte mig hvordan jeg selv ville have det hvis jeg ikke havde nogle artsfæller at tale med eller lege med som kun killinger kan lege med hinanden! Ja så blev jeg ærlig talt lidt ked af det og i tvivl om jeg nu også havde sat mig ordentligt ind i tingene.

Redigeret af Belinda
Link til kommentar
Del på andre sites

Den sekretær var dum, men internater vil vel gerne af med flest mulige katte på en gang.

Nogen af mine leger sammen, men det er ikke alle, og mine kommer så ud.

Med indekatte vil jeg tro, at en i samme alder/køn/temperament vil være en god legekammerat. Ellers ikke!

 

Husk: Man skal selv aktivere katten med legetøj osv. Mine udegængere- elsker at demonstrere- at der er en gepard i dem- (de kan løbe stærkt)- og en leopard (de klatrer i træer med varierende succés).

 

Men katte vil gerne trænes (klikkertræning) og leges med. De er ikke så hurtige at træne, som en hund (og dog: en pubertetshund i fasen "døv"- er sværere). jeg træner dog kun "indkald"- at de kan sidde forskellige steder, og en giver "high five" (lidt som giv pote!- bare højere oppe og mod min flade hånd). Mine er glade for- ikke at sige vilde med- at jeg "går tur" i haven med dem. Her er også lidt forskelligt højt af træstammer/stammestykker og lignende.

Mvh

pinny

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Pinny. Min killing har massere af legetøj, og jeg leger også med hende et par gange om dagen af ca. et kvarters varighed, hvilket er den leg hun foretrækker allermest! Nu er hun så også begyndt at komme ud, hvilket hun selvfølgelig, trods kulden, nyder. Men alligevel var/er jeg bare i tvivl om hendes behov for aktivering bliver tilstrækkeligt opfyldt, når man tænker på hun er en killing med krudt i røven:-) Og så var det bare jeg tænkte om det var en god ide, at anskaffe sig en killing mere, så jeg ikke behøver føle dårlig samvittighed, i tilfælde af at jeg måske ikke leger nok med hende:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...