Hop til indhold

Vi overvejer at få kat (Hellig birma) - men, er katten den rette dyr for os?


Mette_M

Recommended Posts

Hej.

Vi (far, mor og 3 piger) overvejer at få kat. Vi har sagt farvel til vores hund gennem 9 år for 3 uger siden og det er ikke muligt for os at få hund igen.

Vi savner det liv og glæde som et dyr giver og vi tænker meget på, om den kat kan være det rette nye dyr til vores familie :-)

 

Vi kender til hvordan det er at have hund, og vi har hele tiden haft regler til ham... - men der er så mange ting vi ikke ved om det at have kat og vi vil gerne være sikre på at vi ikke gør noget forhastet - både for kattens og vores skyld. Derfor har vi nogle spørgsmål, som jeg håber i kan svare på:

 

1.Kan man lære en kat ikke at gå på køkkenbordet (kattehår i manden, ad)

2.Vi bor i lejlighed, på 2. sal - hvad med udluftning....? Ingen af os er fan af net for vinduerne og andre "ikke så pæne" løsninger

3.Påstand: Man kan lugte kat i alle kattehjem.... (nej vel? Hvis man gør bakken rent ofte?? - hvor ofte??)

4.Påstand: Det er dyrere at have kat end hund - regnet i mad og grus.... (Hvad kommer i af med for mad og - det bedste grus - pr. md.? )

5.Endnu en påstand: Det er synd at holde kat i lejlighed.... ( Er det det? Hvis man nu køber en killing der aldrig har prøvet andet) Jeg vil ikke have et dyr hvor jeg får dårlig samvittighed hver gang den sidder og kigger ud af vinduerne)

6.Vil katten acceptere at sove ved en af pigerne hver nat - det er jo et natdyr, vil den ikke kalde for at komme ud, eller måske ind til os (vi vil ikke have kat i vores seng)

Skal vi have kat, skal det som allerede skrevet være en Hellig Birma, Af flere grunde tror vi, at den race vil være den rigtige for os.

 

Glæder mig til at høre jeres svar.

 

Mvh Mette

Link til kommentar
Del på andre sites

***Vi kender til hvordan det er at have hund, og vi har hele tiden haft regler til ham***

Det er så en af de allermest basale forskelle på hund og kat...at hunde underlægger sig regler....men omkring katte handler det om at gå på kompromis og acceptere, fordi katte i langt højere grad er dyr der styres af deres urinstinkter og naturlige adfærd.

 

***1.Kan man lære en kat ikke at gå på køkkenbordet (kattehår i manden, ad)***

 

De fleste vil sige NEJ, det kan det ikke...også fordi katteopdrættere ikke lærer killingerne det fra de er små, så en 12 ugers killing der kommer ud i et nyt hjem, den fortsætter med at hoppe op på bordet hvis den har fået lov tidligere.

Og det vil være særdeles svært at vænne den af med det igen...nogen få katte kan lære det, men ikke hvis ejerne begår den fejl at forsøge med at jage katten ned af bordet hver gang den ER hoppet derop...for det forstår katten ikke.

 

Og når katten skal være indekat vil jeg sige det er næsten umuligt, fordi den har ikke mulighed for at få afløb for sin trang til at hoppe op hvor som helst den har lyst uden for.

 

Jeg vil så sige dog, at jeg har ude/indekatte og de går ikke på bordene...for de har lært det fra de var helt små, og de har ikke behov for det.

 

**2.Vi bor i lejlighed, på 2. sal - hvad med udluftning....? Ingen af os er fan af net for vinduerne og andre "ikke så pæne" løsninger**

 

Jamen så har man bare døre og vinduer lukkede og lufter kun ud hvis katten er forsvarligt lukket i et andet rum imens...og alle i familien skal være obs på at der ikke efterlades døre og vinduer åbne. Og også være obs på, at nogen katte altså hurtigt lærer at åbne visse modeller af vindueshasper. Og hvis en sprække/åbning er så stor, at katten på den ene eller den anden led kan klemme hovedet igennem, så gør konstruktionen af dens skelet, at den også kan få resten af kroppen med ud...

Det er meget ofte man læser om på diverse kattefora, katte der er faldet ned fra altaner og åbne vinduer...og i mange tilfælde kommer kattene aldrig tilbage fordi chokket og måske de kom til skade ved det, får dem til at flygte og så går de til i naturen på et tidspunkt..

**3.Påstand: Man kan lugte kat i alle kattehjem.... (nej vel? Hvis man gør bakken rent ofte?? - hvor ofte??)**

 

Jo, det kan man...dem der påstår andet er så vant til at gå i lugten af kat, at de ikke bemærker det selv.

 

Altså ikke sådan at der er en fæl stank til stadighed, men katteurin og afføring det lugter jo altså....og i op til en times tid efter at katten har været på bakken, så breder der sig altså en hørm ;-)

 

Og det er jo som du selv er inde på ikke let at lufte ud ;-)

 

Omkring rengøring af bakke så afhænger det meget af hvilken slags grus man bruger...et godt, klumpende grus, der fjerner man bare de indkapslede efterladenskaber dagligt/et par gange dagligt...og så skifter man gruset hvis det begynder at lugte selv om der ikke er efterladenskaber deri.

Det koster omkring 100-150 kr om måneden for ordentligt grus til en kat...man skal regne med at have to kattebakker måske, fordi der er mange katte der ikke vil tisse og skide i den samme bakke...

 

**4.Påstand: Det er dyrere at have kat end hund - regnet i mad og grus.... (Hvad kommer i af med for mad og - det bedste grus - pr. md.? )***

 

Det er det også hvis katten skal fodres optimalt og man bruger godt kattegrus.

 

Jeg har 7 katte....det koster 16-1800/måned til det faste foder + " det løse" og så skal tages i betragtning at de fanger en del af deres føde selv der foruden..og så ca 250 til grus..det er ikke ret meget dyrere fordi der er flere katte der bruger bakkerne

 

Og så er der uforudsete udgifter til f,eks, dyrlæge hvis det bliver aktuelt....og der vil jeg så sige, at omkring Hellig Birma, der skal I være lidt forsigtige og sørge for at finde en opdrætter I mener I tør stole på, og spørge om sygdomme...for omkring en dødelig sygdom som f.eks. FIP , der har den race ca 22 % større risiko for at få den sygdom end de fleste andre racer...og det skyldes tildels nedarvede svagheder i kattenes immunsystem.

 

**5.Endnu en påstand: Det er synd at holde kat i lejlighed.... ( Er det det? Hvis man nu køber en killing der aldrig har prøvet andet) Jeg vil ikke have et dyr hvor jeg får dårlig samvittighed hver gang den sidder og kigger ud af vinduerne)***

 

Altså det er et af de punkter hvor jeg ved at mange er uenige med mig..men jeg mener jo at det ikke er optimalt for en kat at være indekat...Fordi man kan aldrig erstatte kattens naturlige adfærdsmønster og livsstil, kun give den en billig efterligning på begrænset plads ....lidt som at få serveret forloren hare hvis ønsket var haresteg ;-)

 

Der er også en meget tung overvægt af adfærdsproblemer hos indekatte i forhold til katte der selv har et valg...urenlighed, rastløshed, agression, stress, nervøsitet o.s.v.

 

Men okay, mange lever som indekatte og hvor ejerne påstår de ikke mærker til at katten lider under det...

 

Men omkring indekatte generelt, så er det vigtigt, at man sørger for at indrette hjemmet så meget som muligt på kattens præmisser...Ting som klatremuligheder fra gulv til loft er et must...steder hvor katten kan komme i højden og opholde sig/soveplads er også ønskeligt....der skal etableres steder katten har mulighed for at hvæsse kløer...både vandret kradsetræ og også hvor katten kan står i sin fulde udstrækning på bagben og kradse så højt som muligt...

 

***6.Vil katten acceptere at sove ved en af pigerne hver nat - det er jo et natdyr, vil den ikke kalde for at komme ud, eller måske ind til os (vi vil ikke have kat i vores seng)***

 

Måske/måske ikke...det kan man ikke sige før tiden, hverken om den vil sove hos pigerne eller om den vil kalde for at komme ud....det afhænger af den enkelte kat.

 

Men det er et dårligt udgangspunkt at sætte regler på forhånd om ingen kat i sengen, på køkkenbordet, ingen krads i møblerne, ingen klatren i gardinerne eller blandt "de kongelige" figurer i reolen.....og ingen raserede potteplanter...for hvis man ikke får det, så vil det altsammen være at betragte som en win-winsituation

***Skal vi have kat, skal det som allerede skrevet være en Hellig Birma, Af flere grunde tror vi, at den race vil være den rigtige for os***.

 

Det er også en smuk race, men dog med visse helbredsproblemer i nogen af avlsstammerne...

 

Redigeret af *Felis*
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har katte- og hankatte opfører sig mere- som en hund. Er mere psykisk robuste- tager ne jsom nej.

 

Hvem i familien vil have kat?!

 

Her er racen ligegyldig. Jeg har selv mistet mit "hundegen"- men jeg kan ae alle katte- næsten. Mit kropssprog er ændret til kat.

 

Jeg er selv vokset op med hunde- og brugte dagligt flere timer på at gå i skoven med hunden.

 

I dag gider jeg ikke, men jeg var ret gammel før dette. Katte- kræver opdragelse og foder, de er ikke nemmere, bare anderledes!

 

Ingen dyr (eller børn) kan trives uden faste rammer. Min kat elsker fx ost- hun sidder og kigger på min mad, men når jeg lægger den væk, får hun lidt ost i madskålen.

Hun må ikke stjæle.

 

Mvh

Tine

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej Mette

 

Det lyder som et rigtig godt motiv for at få en kat, og jeg er sikker på at den nok skal blive lykkelig med alt den kærlige opmærksomhed den kommer til at få.

 

Med hensyn til hvad man kan lære en kat, så er det faktisk ikke så begrænset. Vores katte er aldrig på køkkenbordet når vi er der. De kan stå og se fra gulvet at man skærer lækkert kød ud til dem og jeg kan forlade det og komme tilbage uden det er rørt. Men hvis jeg lod det stå i en halv time uden at de kunne høre mig så ved jeg at de ville springe derop. Afskærm derfor de steder de ikke må være når I ikke er hjemme. Mine katte lærte at det der med køkkenbordet, det er en no-no zone ved negative forstærkning. Verbalt pres indtil de hoppede ned med optrapning til at man selv fjerner dem. De skal lære hvad ordene nej! og ned! betyder og det gør de ved at man optrapper stemmelejet indtil DE SELV flytter sig eller ophører med det man ikke vil have. Det er klart at man ikke skal råbe ad katten så til sidst må man tage den ned. Men gør det uden at kæle den. Bare stil den ned og gå væk fra den. Positiv forstærkning er, også at rose dem når de bliver på gulvet og er artige. Det får de selvfølgelig også masser af. Til sidst om det: katte elsker at følge med når der laves mad så der er et bord i mit køkken som ikke bruges til andet end at de kan sidde der og følge med i hvad der foregår og de kan godt finde ud af at de gerne må være dér men ikke på køkkenbordet. Nu sælger jeg jo ikke mad ud af huset og gemmer heller ikke mad der kan blive fordærvet af deres bakterier, men det er jo et valg. Det er helt klart et hygienjebrud alene det at de er inde i køkkenet. Så hvis I laver mad som I gemmer og stiller på køl i flere dage før I spiser det uden at opvarme det eller have konserveret det, så bør den altså ikke komme derind.

 

2. Der kan installeres sikringsbeslag. Ellers er der kun net tilbage. Se det fra kattens perspektiv af. I kan bare gå ud. Jeres lejlighed er dens verden.

 

3. Jeg har prøvet mange slags grus efterhånden og jeg synes at det bedste er det hvide fra superbrugsen fordi det laver meget mere faste klumper af deres tis og der er små korn i hvilket fuldstændigt omslutter en frisk høm høm så den stort set ikke lugter. Jeg bruger en stor murerbalje som kattebakke for der er godt med plads og gruset ryger ikke ved siden af når der graves fordi kanten er høj. De fandt hurtigt ud af at det var kattebakken ved at jeg gravede i gruset så det havde den samme lyd og rytme som de laver. Det lugter ikke specielt hvis I køber det rigtige grus og tømmer den to gange om dagen. Ellers har jeg sjældent mødt et kattehjem som ikke lugtede. Men til det vil jeg sige at det ofte skyldes at de har en ukastreret hankat der går og sætter sine duftspor alle vegne.

 

4. Jeg ved ikke med hundemad, men 3*10 kg Hill's foder til steriliserede katte for 1000 kr hvis det er på tilbud. Det er samme pris for Hill's killinge foder. 4-500 kr/pose hvis der ikke er rabat. De får 50 g om dagen af det hver så der er til 300 dage i 30 kg til to katte. Hvis man køber 10 kg poserne så skal det opbevares godt for at holde sig. Hav en bøtte med mad til 7-14 dage og fyld den op fra den store pose. Tag ikke af den store pose hver gang, så bliver det tørt og kedeligt. Udover at kvalitetsfoder er balanceret til formålet så elsker kattene det. De vil meget hellere have det end lækkert kød. Hill's sponsorerer også foder til Dyrenes Beskyttelse, så det vil jeg gerne bakke op omkring. Kattegruset er da en ekstra udgift. - det bedste grus - er omkring ti gange dyrere end det hvide fra brugsen. Det er afprøvet og jeg brød mig bestemt ikke om at tissen bare indkapsuleres i krystallerne og bliver liggende der indtil man skifter gruset. Så er det andet bedre da tisset bliver til hvide "tennisbolde" man bare kan "scoop'e" op. For mig løber det altså op i ca. 2500 pr. år i grus og rigtig god mad at have to katte. Det koster altså mindre i mad og grus end dyrlægeregning for et år. Det er da lidt finurligt.

 

5. Ja det er synd hvis dyret ikke for opfyldt sine ethologiske behøv - sine adfærdsmæssige behov. Derfor bør indekatte steriliseres da de undgår den byrde som en seksualdrift ellers ville være for dem - og for jer! Ellers som de andre skriver, sørg for den kan klatre, jage, løbe, gemme sig, alle de ting katte godt kan lide. Så kan den jo få et godt liv alligevel. Min kollega går tur med sine indekatte. Det kan man altså også gøre. Indekatte er også mere beskyttede mod sygdomme end udekatte fordi katte spreder mange af deres sygdomme ved at rive og bide hinanden så hvis man bor i et boligkvarter med udekat og der er mange andre udekatte så skal man sørge for at katten altid er vaccineret og man må forvente en evig loppekur. Disse ulemper har en indekat jo ikke. Mine katte er udekatte og det er jo fordi vi bor på landet og de er vaccinerede, øremærkede og steriliserede.

 

6. Den vil sikkert elske det, hvis pigerne er søde ved den. Men det er vigtigt at den har sit eget sted og at den kan vælge at være der hvis den skulle få lyst. I må ikke spærre den inde på pigernes værelser men de kan vænne den til det ved at kæle den derinde. Jo mere positiv forstærkning den får derinde, jo mere vil den gide at opholde sig der. At lege med katten er også positiv forstærkning.

 

Jeg håber at det opklarede nogle af spørgsmålene.

 

Med venlig hilsen Fenja og Fenris' ejer. To skønne "burmesere" fra Roskilde Dyreinternat.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det med køkkenbordet: Nej mine ved, de ikke må være der. Ihvertfald ikke når jeg ser det!

(men borde kan tørres af! Man lægger jo nok ikke mad på dem?)

 

Min ene kat stjal kogte grønne bønner, en ad gangen, han måtte jo ikke være på bordet, vel?! ;-) Skålen stod på køkkenbordet, da jeg var ret sikker på, at kattene ikke gad at æde grønne bønner... En anden spiste tomat (også lige ud af en dåse), en tredje elskede pæreskrog...

 

Katte kan spise ret mange underlige ting. Mine får kun mad i deres skåle (så de insiterer på at det, de selv nedlægger- skal indtages- ved skålene- i mit køkken).

 

Jeg bruger NEJ!- afledning: Det her må DU gerne lege med! (Og bruger man lige 5 minutter på det). Jeg bor med flere kilometer kabel, der er aldrig en kat, der har bidt i dem. Men B&O højttalerne- kan være fristende også for de voksne. NEJ er som regel nok.

Men de må gerne hvæsse kløer i uldsofaen den er alligevel gammel og grim).

Ude har de en træstamme og meget andet, de kan sidde på og lege med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Tilføj...